Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Medel

Micro

Recommended Posts

Hej,

Har ett excelark för att föra lite statistik över mina intäkter innevarande månad. I en kolumn har jag intäkterna dag för dag i kolumnen brevid vill jag ha medelintäkten fram till den dag cellen representerar. Jag använder båda kolumnerna i ett diagram för att se dels intäkterna dag för dag och dels hur medelintäkten förändras över tiden. Mitt problem är att jag i kolumnen för medelintäkt måste skriva in en funktion för varje dag. Exempel: I C3 får jag skriva "=MEDEL(B2:B3)", C4 "=MEDEL(B2:B4)" osv. Någon som kan hjälpa mig att lösa detta på ett lite mer automatiserat sätt?

Excel är inte min starkaste sida...kanske man kan koppla arket till en databas och använda makron för att få in uppgifterna..?

Tackar för alla inputs!

/Micro

[inlägget ändrat 2005-05-24 07:59:01 av Micro]

Använd formeln =MEDEL($B$2:$B3) sen kan du kopiera in den i de fält du vill ha... använder du $ före en kolumn eller rad är denna fast, även om du kopierar den till andra celler, däremot kommer 3:an ändras, du lägger in ovanstående i C3, när du kopierar formeln från C3 till C4 kommer Excel lägga in B4 istället för B3 i formeln.

Tack men jag får det inte att fungera...skriver formeln, kopierar och klistrar in i cellen under med resultatet att det blir exakt samma formel i nästa cell...

Läs cytech's förklaring av $ igen.

OBS att det inte står något $-tecken före 3:an

Ähh, läste fel, ändrar.

Du skall alltså "dra" cytech's formel med hjälp av den lilla fyrkanten längst ner i högra hörnet. Då kommer endast 3:an att ändras.

Alternativt kan du kopiera CELLEN med formeln och klistra in.

Om du klipper ut texten och klistrar in blir det fel.

[inlägget ändrat 2005-05-24 13:35:52 av MH]

BoEriksson

Du kan lära dig mer om detta via hjälpen i Excel.

Skriv in ordet referens i hjälpen,

det finns absolut (låst) och relativ (ej låst)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...