Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Skapa ett bokprogram i java/C++.

M.Mever

Recommended Posts

Hej, jag skulle vilja skapa ett bok program.

Jag har ungefär ca 200 böcker som jag har, och nu skulle jag vilja skapa ett program som man kan hålla reda på alla böckerma

Jag skulle vilja ha en .exe fil som man lixom kan statra programmet genom.

Jag hade tänkt mig att programmera antingen i JAVA eller i C++, men jag vet inte vilket som är smidigast, lättast och bäst...!??!

de funktioner som skall finnas är ju, lägga till, ta bort söka på en bok och lista alla böcker typ.

sen ska det finnas en del attribut, typ författare, titel, utgivningsår och om boken e på svenska eller så...

någon som har några tankar hur man kan söka information om hur man ska göra, vad man behöver och så vidare..

Tacksam för svar

MM.

Jag skulle vilja göra ett eget, bara för att lära mig mer om programmering och hålla kunskaperna vid liv... typ..

men men.. ska kolla på det så får jag se...

men jag vill nog göra ett eget ändå... skulle vart kul

Ett enkelt registerprogram går nog bra att göra både i C++ och Java. Så det är bara att välja vilket språk du föredrar, grundat på tidigare kunskaper och önskemål om framtiden.

Jo, jag har väl mest erfarenhet av C++, men jag vill nog ändå försöka mig på Java.

det jag undrar mest är vilket program som man ska utveckla i, hur man ska koppla javan så att man får ett grafiskt program, vilken databas ska jag använda?

Själva lägg till och ta bort funktionerna får jag ge mig på i ett senare skede.

M.M

Tja... Eclipse är ett rätt poppis IDE, och är gratis (www.eclipse.org).

Sen vet jag inte om SDK från Sun ingår i det man laddar ner från Eclipse, annars gör du det bäst på java.sun.com (J2SE 5.0). Det är också gratis.

Om du vill ha databas finns det en del alternativ (mysql, posgresql, ...) men oavsett vad du väljer på serversidan är det enklast att använda JDBC, vars ramverk finns med i SDK'n (java.sql paketet), på Java/klientsidan.

Grafiken vet jag inte riktigt hur du menar med... dom flesta grafiska saker ingår redan i SDK'n, i paketgrupperna java.awt och javax.swing, där javax.swing (aka lättviktskomponenter) är att rekommendera nuförtiden.

Sun har en del inlärningsmaterial som du kan läsa gratis på nätet, dom är rätt bra tycker jag... http://java.sun.com/docs/books/tutorial/index.html

Nå, det är en början i alla fall.

Lycka till.

De jag länkade till är allihop frimjukvaruprojekt, så du skulle kunna slå ihop dig med nån av dem och hjälpa till att vidareutveckla deras program istället för att börja från noll.

En tanke är annars att göra det webbaserat (t ex med PHP). Då skulle du kunna lägga upp det på webben och t ex ha länkar till information om författare, förläggare, böckerna.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...