Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Rickard_Activeadmins.net

kraschat moderkort

Rekommendera Poster

Rickard_Activeadmins.net

Goddagens

Jag har nyss råkat ut för ett kraschat moderkort. Nytt kort och CPU, "Asus a8n sli deluxe" med en Athlon 64 3500+..och nytt 1 gig DDR400.. Resten behöll jag från gamla burken (en Athlon 1400). Redan från början fick jag problem, datorn hängde sig vid flera tillfällen. Under normalt användande, ingen belastning alls. Och temperaturen höll sig på under 40 för både CPU och M/K... Efter några dagar började burken hålla sig hyfsat stabil, utan att jag gjort något speciellt. Och några dagar senare fick jag mitt nya 6600GT PCI-e-grafik (körde med ett gammalt 4 megs PCI sålänge) och pluggade i det. Verkade funka bra. Så försökte jag starta Prince of Persia som följde med kortet - datorn hänger sig. Jag startar om. Försöker starta spelet igen. Nu säger det poff och så dör hela datorn. Går ej att starta igen. Musen lyser dock och en diod på moderkortet. Men startar inte. *slänga-ut-datorjäveln-genom-fönstret-gränsen närmar sig*

Nu väntar jag på nya moderkortet, men är ju lite orolig att det ska hända igen...

PSU är ett 300 watts som har fungerat klockrent i gamla datorn i 3-4 år. ATX 201-standard. Fast inte med 24-pins kontakt så jag använder adapter 20->24, men sådana finns ju uppenbarligen på marknaden så det ska ju inte vara något problem. Och inte ska väl ett underdimensionerat nätagg kunna skada hårdvaran?!? Även om det egentligen inte är underdimensionerat, ett 300 watts ska ju räcka för normalt användande.

Eller så var det PSU'n som gav upp trots allt, men det låter tvivelaktigt då musen och en diod på M/K fortfarande lyste... Om inte nätagget har separata strömkällor för 20-pinnaren och 4-pinnaren, och att 4-pinnaren gått sönder, att det är därför den inte startade... Men det låter inte heller troligt...

Kan CPU'n vara en felkälla också? Skulle en trasig sådan kunna orsaka att datorn hänger sig och sen smäller kortet så att inget startar igen? Tempen har ju som sagt legat på under 40 också.

nåja..vi får väl se hur kvällen artar sig med nya moderkortet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Alexander Lund

Hej, jag skulle gissa på att det är ditt nätagg som inte ger tillräckligt mycket kräm. Bara din processor drar 89 watt och för grafikkortet rekomenderas minst 350 watt. Fast detta beror på vad du har mer än mk samt grafikkort. Har du ett par hårddiskar, ett par optiska läsare, rejält ljudkort mm. så är det nog PSUn som krånglar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Rickard_Activeadmins.net

nja..jo..kanske det.. Men en P4 drar inte mindre än en ny Athlon 64, och det har inte varit några problem med en polares burk som har 350 watts agg till en P4 3000nånting, 4 diskar, ATI 9800xt, osv... Så det där med watten är överdrivet ibland.. Men jag får väl se. Blir väl till att köpa nytt agg. Har funderat på en FSP Blue Storm 500...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Blekis ®

För att konfirmera: håller med Alexander Lund, skulle tom gissa på att nätagget gått sönder. Och att övriga delar är helt intakta inkl moderkort.

Jag hade ett 350W-agg i en Barton 2500+ dator som poffade, och både Webbkamerans diod och tangentbordets caplock lös fortfarande trots att datorn i övrigt var död. Öppnade agget och fann en mellanstor kondensator som pyst över.

Hade som tur var ett gammalt 300W utan fläkt liggande, som jag fick löda i en fläkt i och som fungerar bra för tillfället. Räknar med att även det kan ge upp, vill man ha en modern dator riktigt stabil är det klokt att lägga en slant på nätdeln. Kör själv med ett OCZ Powerstream på speldatorn, men det är iofs lite overkill. FSP Bluestorm verkar bra vad jag har hört.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Stefan Eklinder

Tråden flyttad till Processorer, moderkort & minnen

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator Datorbygge/montering|

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

- Albert Einstein

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...