Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är det så här det går till numera?


.sun

Rekommendera Poster

Ska erkännas att jag inte köper hårdvara särskilt ofta, och mitt senaste inköp var det inte ens jag som gjorde:

 

Min bror besökte Inet Data i Göteborg för en dryg vecka sen och köpte en NEC 3520 DVD-brännare, samt specialutgåvan av Nero på CD. Detta överlämnade han till mig i en plastkasse med Inets logga. Det var först vid hemkomsten som jag insåg det lätt suspekta i detta:

 

Sen när köper man brännare i plastkasse, utan originalkartong och utan manual eller drivrutiner? Nu finns det ju förvisso drivrutiner på Nero-CDn, men om jag inte hade köpt den, hade jag då varit hänvisad till XPs plug&play eller att själv tanka hem drivrutiner från NEC?

 

Efter att ha konsulterat NECs hemsida kan jag gissa att det jag köpt klassas som "bulk", dvs det måste kompletteras med ljudkabel, brännarprogram etc. Att "etc" innebar manual, drivrutiner och kartong var mer än jag visste...

 

Är det så det går till att köpa prylar i datorbutik numera? Du får prylen i en kasse, that's it. Känns lite som att köpa bilstereo av en lodis på gatan måste jag säga...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peder_Brännström

Hej!

Jo måste nog säga att i många fall är det så. I fallet med brännare har jag aldrig köpt något annat än bulk, vill inte betala för en kartong och en ljudkabel eller något separat program som jag hellre väljer själv. Tror nog dock att det fortfarande finns retail förpackningar för de som vill ha det. Valfrihet precis som det ska vara med andra ord :)

/MVH Peder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bulk är väl från början gjort för företag som t ex köper in 100 st DVD-brännare, då vill de inte ha med 100 st manualer, 100 st CD med drivrutiner etc.

Det är meningen (från tillverkarnas sida) att slutkunder ska köpa retail.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mkt möjligt, men det finns några saker jag iaf hellre köper som bulk.

 

Dvd-brännare var väl det bästa exemplet på något jag skulle köpt som bulk.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...