Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

3x512 eller...


Slovnitjki

Rekommendera Poster

Slovnitjki

Hej,

 

Håller på och ska sätta ihop en maskin men funderar lite över minnen.

 

Jag ska sätta i minst 1.5gb men är osäker på 3x512 eller 1x1024 + 1x512.

Moderkortet har plats för fyra minnen men vad är egentligen att föredra rent prestandamässigt?

 

Någon som kan tipsa?

Spelar det någon roll?

 

Mvh

Magnus

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Falk

FÖr att få ut så bra prestanda som möjligt så ska du ha antingen två lika dana minnen eller fyra, dvs. 2*1024 eller 4*512, du kommer att nästan halvera minnesprestandan med de två konfigurationer du har tagit upp. Skulle inte förvåna mig om du kan få tag på 4st 512MB till samma pris som en 1024MB och en 512MB. Så satsa på 2GB så blir det bra!

 

//Mattias

knorg [a] rocketmail [punkt] com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slovnitjki

Tack för svaret.

Jag kunde nästan tänka mig att det var så.

Hade funderingar på att sikta in mig på 4x512 och priset blir inte mycket högre om ens högre. Det kanske diffar 10% men inte mer.

 

Dags att söka upp minnespriser igen.

 

Tack ännu en gång för svaret.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lita inte för mycket på det svar du fått... är inte säker men tror att det finns en hel del invändingar mot det hela.. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slovnitjki

Okej...

 

Jag tar emot alla åsikter jag kan få om RAM konfigureringar.

Är ganska grön på området :-)

 

/M

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Falk

Själet till att man ska köra minnen i par är att dom då kan köras i dualchannel, vet inte exakt hur det fungerar men det innebär att datorn i teorin kan arbeta mot ramminnet med dubbelt så hög hastighet, i praktiken så blir hastigheten inte den dubbla men den blir märkbart högre. Fyller man alla fyra ramplatser så brukar prestandan gå ner lite jämfört med att bara ha två upptagna men det är fortfarande snabbare än att köra 3 rampinnar då dualchannel bara funkar med jämna antal rampinnar.

Senär det också sant att minnena blir långsammare ju mer det är, det är helt enkelt svårare att få upp en 1024MB pinne till höga hastigheter än en 512MB pinne. Det innebär att prestandaskillnaden mellan 4*512MB och 2*1024MB blir minnimal, däremot kan du märka skillnad på 2*512 och 4*512 men det är fortfarande så att det viktigare att ha tillräckligt mycket RAM, behöver du minst 1,5GB så kommer det inte hjälpa att 2*512 är snabbare.

 

//Mattias

knorg [a] rocketmail [punkt] com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan du va så säker på detta? du VET INTE vilket mk det rör sig om... tänk om han har ett annat än vad du tänker på.... bara en tanke...

 

Du kan ha rätt, du kan ha fel.. beror på vilket MK han har.

 

[inlägget ändrat 2005-05-22 14:55:44 av NiZZePe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Falk

Du har en poäng där men ytterst få, om något moderkort som säljs idag och åtminstonne 1 år tillbaks med 4 dimmslots har inte stöd för dualchannel och då Magnus håller på att sätta ihop en dator nu så verkar det logiskt att det är ett nytt moderkort.

//Mattias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag lovar dig...4x512 eller 2x1024 blir ingen skillnad du märker!

Jag har själv 2x1024, vilket fungerar mycket bra på min dator. (shuttle SB61G2

 

Det är viktigare att välja ett kvalitetsminne. Klass2 är att föredra.

Mushkin, OCZ, Twinmos Twister, Geil plus några andra med livstids garanti skulle jag välja!

 

// Mushkin Ram rules...

 

 

[bild bifogad 2005-05-22 15:18:37 av mushkin]

713761_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen skulle jag nog satsa på 2*512 av hög kvalite med detta mk.. eller 2*1024 av hög kvalite...

Hellre två bra snabba 512 än fyra billiga... men det är inte entydigt, beror lite på vad du ska använda datorn till...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om någon skulle vara intresserad så har jag en del beganade minnen att sälja.

 

Twinmos Twister 2x512 MB, dual channel Klass 2. PC3200 DDR400.

http://www.twinmos.com/dram/dram_p_twister_pro_dualchannel_ddr400.htm

 

Corsair Twinx 512-3200LL

2x256 MB

Low Latency...bästa från Corsair. Klass 2. PC3200 DDR400.

http://www.corsair.com/corsair/products/specs/twinx512-3200ll.pdf

 

 

// Mushkin

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slovnitjki

Datorn kommer till 80-90% att användas enbart till fotoredigering med program som Capture One Pro(C1 Pro), Photoshop, Noise Ninja, Neat Image mfl.

 

Resterande procent kommer den användas till att lägga över gamla VHS inspelningar till DVD och använda den som 'videoinspelare' från Boxer(DVB-T).

 

Kommer att använda ett Sapphire X600Pro AIW kort för grafik.

Kommer inte att spela någonting på den.

 

?? Någon får gärna förklara vad ett Klass 2 minne är?

Vilka minnen hamnar i vilken kategori? finns det en lista etc?

Varför är Klass 2 bättre?

 

Just nu har jag tittat på 'vanliga' TwinMos minnen.

 

/Magnus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slovnitjki

He he he

 

Klart jag är intresserad av TwinMos minnena isåfall.

Ifall du ger mig ett bra pris :-)

 

Du kan maila mig på slovnitjki[aaaatttc]bredband..net

 

/M

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här funkar det! :-)

 

Klass 2 minnen har lägre Timing än klass 2.5 och klass 3.

Ju lägre timings ett minne har ju snabbare är det. Snabba minnen blir därför varmare än långsamma minnen. Därför använder tillverkarna ofta värmeavledande hölje över klass 2 minnen.

 

Vill du pressa datorn till gränsen är klass 2 minnen ett måste. Använder du datorn till enbart vanlig surfning och kontorsjobb spelar det ingen större roll vilken klassning du använder. Då funkar även klass 3 okej.

 

På följande länk kan du läsa lite om ramminnen och annat matnyttigt du kan behöva veta!

http://www.cestuff.com/articles/how_much_system.htm

 

1500 pengar för Twinmos Twister...700 för Corsair.

// Mushkin

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slovnitjki

Tack, ska se till att läsa den ASAP.

 

1500kr är i högsta laget för mig. Speciellt med tanke på att TwinMos Twister, 2x512, kostar ungefär 15-1600 på Komplett :-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutsättningarna för hög hastighet är störst med

2x256MB CH-5 minne användes av 1an och 2an i en tävling nyligen om sveriges snabbaste spel dator, 1an kolsyre kyld processor och grafikkort, 2an hade bara kolsyrekylning av processorn så han var ju chanslös....

eller

2x512MB men det går inte köra minnet med samma hastighet som 2x256 pga större belastning på moderkortet (processorn med AMD 64 sockel 939 med inbyggd minnesdrivning)

eller

2x1024MB men det går inte köra minnet med samma hastighet som 2x512 pga större belastning på moderkortet (processorn med AMD 64 sockel 939 med inbyggd minnesdrivning)

 

För min del innebar utökning från 512MB till 1024MB i en dator att jag fick minska överklockningen med 10% för att datorn skulle starta.

Vilket inte är så konstigt om man kollar vilken effekt belastning minne innebär på moderkortet

http://www.jscustompcs.com/power_supply/

Ska du lyckas köra 2x1024 i hög hastighet fodras stabilt moderkort

och ett minne som passar till moderkortet (bla fungera bra med den spänning moderkortet matar minnet med).

http://xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=43033

http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_050504_ddr_roundup.php?page=print

Här finns 478, 775 och 939 moderkort

med 2x1024MB är det viktigt med ett stabilt kort som klarar detta i hög hastighet

http://www.chip.de/perl/tpdb/tpdb_out.pl?db=out&partid=197054

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Jag håller helt med Erik6....så fungerar det!

Nu var det ju så att han inte skulle använda datorn till spel, så jag tror inte det spelar någon större roll för hans del.

 

Det var ett tag sedan jag köpte mina Twinmos minnen, ser att priset har rasat en hel del.

 

Ge mig ett vettigt bud på dem.....jag garanterar att dem aldrig är överklockade och fungerar perfekt. Har bytt till Mushkin 2x1024 sedan några månader tillbaka. Så Twinmosminnena ligger mest i bokhyllan :-)

 

// Mushkin

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkert helt sant men.. nu var det inte en spel dator... å överklockning är väl inte alltid det man vill sysla med..

 

Kul info i alla fall. Tack :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här har du specifikationen på Twinmos Twister...2x512 Mb

 

- PC3200 (DDR400)

- 200 Mhz

- 16 x 256 Mbit (5 ns)

- double-sided

- SPD-programmed 200 MHz 2.0-3-3-8

 

// Mushkin

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slovnitjki

Du ber om ett vettigt bud från en person som inte är insatt i HW delen. Du är medveten om att det kan gå hur som helst ;)

 

Du kan få 800:- för 2x512 TwinMosTwister.

 

Fortsätter gärna förhandlandet/köpet utanför forumet.

slovnitjki[atstt]bredband..net

 

/Magnus

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...