Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Min dator startar om i dos + jag har 100 cpu användning!


Aslak

Rekommendera Poster

Hej!

Börjar bli desperat min dator får 100 cpu användning så fort jag startar ett spel har ca 40 cpu användning när jag t.ex har på webb cam på msn ,

nu till fde andra problemet jag kan inte formatera om datorn för att datorn startar om sig i DOS, jag har testat att tagit bort hårdiskarna o sattt in en nyformaterad men de startar ändå om sig i DOS,

min dator:

geforce fx5600 , amd 2800+ , 1024mb ram, moderkort abit kv7.

snälla hjälp mig , vad är felet på datorn , eller vilka delar är trasiga i datorn .

 

ursäkta för eventuella stavfel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det blir 100% cpu när du spelar spel kan vara precis som det ska vara, spel kan ju vara rätt krävande.

 

Kan du gå in i aktivitetshanteraren (tror jag den heter på svenska) och se vilken eller vilka processer som tar mest kraft?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när jag inte gör något så tar det knappt något ligger fint 0-10 men sen t.ex om jag sätter på min cam så får jag 40 cpu och det är alldeles för mycket. mm det kan vara bra med 100 cpu på vissa spel men cs så brukade jag har mellan 20-50 förut nu ligger den konstant på 100.

 

men antagligen är något sönder lr har ingen anig eftersom den stängs av i DOS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för Windows, nödvändig info för att kunna svara på frågan om formatering?

 

Har du kontrollerat att du inte har några spionprogram på datorn? Speciellt om CPU-användningen ökar när du kopplar upp dig på internet, så kan det vara fallet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Headhunters

Hej!

 

Jag har samma problem, 100% cpu när jag startar något spel. Jag använder Windows XP home

 

Jag har återställt datorn med mina installationsskivor med det hälpte inte.

Uppdaterat ROM och flachminne med nya versioner, ingen förändring.

 

 

Tacksam för något tips.

 

//HH_Gordon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för process om belastar CPUn då enligt process-fliken i Aktivititshanteraren?

Är CPU-lasten nära noll i annars?

Någon skillnad beroende på om internetanslutningen är isatt eller inte?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Headhunters

Det är EXE filen.

 

T.ex när jag startar Delta Force så ligger DF.EXE på 100%, spelet funkar bra i ca 2 minuter därefter går det mycket långsamt i ca 1 minut, därefter funkar det bra i 2 minuter låser sedan extremt långsamt i 1 min och så håller det på. Det verkar som det köar upp

 

Spelet har funkat alldeles utmärkt tidigare, inga problem alls. Har spelat mycket på Novalogics spelserver eller på Zonen.

 

Detsamma gäller för t.ex MS Combat flight simulator eller Red Alert för att nämna några, samma 'långsamhet' på alla.

 

Det blir även så här när internet är urkopplat, felet måste ligga i datorn.

 

När jag stänger spelet så går CPUn ner till nära 0%

 

 

HH_Gordon

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att du har installerat andra program som ligger och kör hela tiden sedan spelen fungerade bra. Även om de inte tar upp CPU så tar de ju minne så att det blir mindre minne kvar till spelet och Windows kan börja använda hårddisken som minne och då blir det långsamt.

Om du har XP så kan du titta i Aktivitetshanteraren, fliken Prestanda, och se hur mycket tillgängligt fysiskt minne du har.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Headhunters

Jag har i fysiskt minne efter omstart:

 

Totalt: 523696 kb

Tillgängligt: 290880 kb

Systemcache : 205104 kb

 

Hur gör jag för att kolla upp vad som ligger i minnet och hur plockar jag bort dessa filer utan att omformatera hårddisken?

 

Tackar på förhand gör...HH_Gordon

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Än så länge mycket tillgängligt minne. Hur ser det ut med tillgängligt minne när du sätter igång något spel?

 

Vi kan återkomma om vad som ligger i minnet etc. när vi vet att det är det som är problemet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...