Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sitter här och skulle byta Xp home till Xp pro. Men har vissa frågetecken...


~Helén~

Rekommendera Poster

Det som gör mig osäker är att datorn är partitionerad av tillverkaren. En del är en sk "revovery-del" som alltså innehåller filer för att ominstallera datorn. Nu har jag förvisso gjort som "datorn" velat tidigare och kopierat av alla revovery-filer in på skivor, så jag vet inte riktigt om det egentligen finns något kvar i denna partitionering, för enligt programinfo när jag gjorde den kopieringen så skulle filerna från den gamla recovery-delen då tas bort. Denna del upptar ca 5 GB (hm....alltså borde den ju fortfarande ha kvar filerna för återställning...*mystiskt*).

Utöver denna recovery-del så finns det också en partition som innehåller de program och filer som jag använt under tiden som jag haft datorn. Den upptar ca 180 GB.

Och så finns det ytterligare en tredje partition som bara innehåller 7 MB.

 

Nu till min fråga. När jag skulle installera om till xp pro, och omstartade med skivan i utan att ha raderat innan, så gav mig installationsskivan 3 alternativ:

1. Att välja en partition där jag skulle lägga xp pro i.

2. Att skapa en ny partition av det opartitionerade utrymmet.

3. Att radera en partition.

 

Enligt programmet så var det inte rekommenderat att ha två os i samma partition. Alltså uteslöt jag alternativ 1.

Att skapa en ny partition lät ju inte heller som något alternativ, då det ju bara återstod 7 mb.

Så jag valde alternativ 3 att radera en partition, nämligen den med mina filer i (INTE recoveryn förstås). Men då fick jag en massa varningstext om att partitionen innehöll systeminställningar och att det kunde vara risk för att det sedan inte skulle gå att köra från hårddisken. Så jag avbröt installationen då, och vågade inte fullfölja.

 

Men hur ska jag göra ?? Borde det inte vara okey att radera den partitionen där programmen och mina filer finns ?

 

Att skapa en ytterligare partition går väl inte utan att ha raderat hela hårddisken först.....eller ? Annars hade jag ju kunnat behållt det jag har, och lagt till xp pro också. Jag har ju ändå rätt så bra med utrymme sas.

 

Är det någon som har lite snabba råd här, för jag skulle väldigt gärna vilja börja ominstallationen ikväll. Senast imorrn. Har inte tid att sitta med det här under veckan sedan, och skulle verkligen behöva få det gjort snarast möjligt. =/

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Nu har jag förvisso gjort som "datorn" velat tidigare och kopierat av alla revovery-filer in på skivor, så jag vet inte riktigt om det egentligen finns något kvar i denna partitionering, för enligt programinfo när jag gjorde den kopieringen så skulle filerna från den gamla recovery-delen då tas bort. Denna del upptar ca 5 GB (hm....alltså borde den ju fortfarande ha kvar filerna för återställning...*mystiskt*).

 

Hur ser det ut i Datorhantering, som du hittar under Inställningar/Kontrollpanelen/Prestanda & underhåll/Administrationsverktyg?

 

Där kan du se hur många partitioner du har nu.

 

Men hur ska jag göra ?? Borde det inte vara okey att radera den partitionen där programmen och mina filer finns ?

 

Visst, du ska ta bort partitionerna du redan har. Varningen är i fall du skulle göra det här av misstag. Dyker alltid upp varningar vid sådana här tillfällen för att misstag inte ska kunna begås.

 

Alltså, ta bort nuvarande partition och skapa ny/nya.

Formatera och installera XP Pro där på den ena.

 

Återställningspartitionen är väl dold?

Var länge sedan jag ägde en märkesdator nu. :-)

 

I miniOS:et gör du det här smidigt. Dela upp hårddiskens totala storlek på X antal partitioner du tänkt dig. Då får du ut den totala storleken på varje partition. Skriv sedan in det i partitioneringsdelen i miniOS:et. Dela upp och slutför när du är nöjd. Formatera och installera.

 

Färdigt!

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

~Helén~ skrev:

 

Så jag valde alternativ 3 att radera en partition, nämligen den med mina filer i (INTE recoveryn förstås). Men då fick jag en massa varningstext om att partitionen innehöll systeminställningar och att det kunde vara risk för att det sedan inte skulle gå att köra från hårddisken.

Nu har jag ingen erfarenhet av recovery-del och recovery-skiva, men med en original XP-skiva, så är alternativ 3 valet. Och visst får man varningen, men det är bara att köra på.

 

...jag skulle väldigt gärna vilja börja ominstallationen ikväll.

Trevligt lördagskvällsnöje. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog bort partitionen som jag först tänkt, och det gick bra. Nu till nästa fråga:

Jag ska installera IIS. Ska inte det finnas med i xp pro, eller måste det laddas hem först (kan nämligen inte hitta det) ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå till kontroll panelen

Lägg till eller ta bort program

Lägg till eller ta bort Windows komponeter

 

där finner du det

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får hoppas det iallafall, för annars kommer jag få göra om hela installationen som jag ska påbörja nu (.NET framework SDK och VS.NET), och den tar ju bara ca 4-5 timmar *stön* (den måste ju tydligen nogrannt göras i rätt ordning. Så nu hoppas jag somsagt att jag gjorde rätt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...