Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rekommenderad skärmupplösning


grer

Rekommendera Poster

Finns det någon, av myndighet eller liknande, officiellt utfärdad standard eller rekommendation för i vilken upplösning web-sidor bör vara design-ade?

 

Frågan motiverad av att jag p.g.a. dålig syn nödgas använda skärm-upplösningen 800x600 på en 21 tums skärm och att många web-sidor dessvärre är optimerade för en högre upplösning, vilket medför onödigt besvär för alla som använder 800x600.

 

Göran

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag förstår, men det är inte så mycket en fråga om förstoring - utan att vissa delar av web-sidor hamnar utanför skärmen ibland och det är ganska opraktiskt... I synnerhet om det gäller text-fält eller knappar...

 

Jag vill ha argument för att om web-sidor ska optimeras så ska dom optimeras för 800x600 och inget annat.

 

Göran

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Någonstans har jag för mig att jag läste att nya versionen av Opera skall kunna anpassa sidlayoten efter skärmbredd, men jag kan tänka mig att många sajter då får en väldigt "konstig" layout.

 

I övrigt har du ju alltid möjligheten att använda textbaserade webbläsare där layouten skalas bort, alternativt utnyttja sk. RSS-feeds på de sajter som tillhandahåller det alternativet.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men det är inte användarna som hela tiden ska behöva anpassa sig till en massa tok - utan vad jag vill åstadkomma är en inställning hos web-designers att utforma sina alster så att alla kan tillgodogöra sig innehållet.

 

Göran

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du och jag kanske inte surfar på samma sidor men jag tycker nog att dom flest sidor är gjorda så att det inte bör vara några problem att köra dom i 800x600, ofta ligger det ändå mest massa relam och skräp längst till höger, själv kör jag med 1200x800 fast jag har aldrig webläsaren i fullskärm utan den är nog ungefär 800x800 och jag har nästan aldrig märkt att jag behöver scrolla i sidled.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nähä, men varje sida som man hamnar på och som inte går att läsa utan problem utgör defakto ett onödigt problem...

 

Göran

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det blir svårt att skapa en standard för detta i och med att upplösningen på skärmen är en personlig sak.

 

Själv kör jag och har i princip alltid kört med 1024x768 på mina 15 och 17tums skärmar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan så vara - men om alla web-sidor utformas så att alla användare, oavsett hårdvara och upplösning, kan se allt utan svårighet så är väl allt i sin ordning, eller hur - och därför i hög grad eftersträvansvärt.

 

Göran

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...