Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hemmanätverk med ADSL


JonasSjösteen

Rekommendera Poster

JonasSjösteen

Hej!

 

Jag har en ny dator och ska ge bort den andra. Men först vill jag flytta över mina filmer och musik, cirka 40 Gb. Jag har köpt en korsad kabel, men kom sen på att jag har ju Telia ADSL... Kan alltså inte både ansluta till Internet och den gamla datorn. Så hur gör jag nu? Vill ju helst inte lägga ut en massa pengar då jag inte ska behålla den gamla datorn. Musiken kan jag ju föra över via USB-minne (512 Mb) även om det blir en himla massa jobb, men filmerna får ju inte plats i minnet...

 

Nån som har en smidig och helst billig lösning?

 

Tack på förhand!

 

///Jonas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Varför måste du vara uppkopplad mot internet när du för över filerna? Koppla bort adsl-modemet och gör din överföring. Eller missar jag något?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att du ska föra över filer från den gamla datorn till den nya och att dessa kör windows. Då behövs en korsad kabel som du säger. Sätt in kabeln i den nya och gamla datorn (ej via ADSL modemet). Konfigurera ipinställningarna så att ni ligger på samma nät, ex 192.168.0.1/255.255.255.0 resp 192.168.0.2/255.255.255.0. Testa pinga den andra datorn. Får du svar betyder det att datorerna har kontakt med varandra. Dela ut hårddisken/arna på den gamla datorn. Öppna explorer i den nya datorn och skriv //192.168.0.1 (el 192.168.0.2 beroende på konfig) i adressfältet. Då får du upp alla filer och kataloger på den gamla datorn. Börja kopiera. Det var det enkla fallet då allt funkar:-)

Lycka till!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JonasSjösteen

Hm, jag hade missförstått min systerson som sa att det blev problem när jag samtidigt är uppkopplad mot Internet. Han lade aldrig till att det bara var att ta bort kabeln... ;-)) Men jag har testat det också. Men de verkar ändå inte hitta varandra. Har konfigurerat båda datorerna. Måste man fixa med IP och sådant också?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JonasSjösteen

Tack, tack! Ska genast koppla ned mig och testa. Bra beskrivning!

 

Hälsningar

Jonas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JonasSjösteen

Jag har nu gjort som beskrivningen ovan och får också ok att nätverk är upprättat. Men jag kan fortfarande inte hitta min andra dator. Har sökt efter //192.168.0.1 och 192.168.0.2 men får bara upp ett fönster där det står "Sidan kan inte hittas..."

 

Hittade dock till arbetsgruppen MsHome och där finns min gamla dator med som heter just "Gamla". Men när jag klickar på den får hag ett felmeddelande som lyder: "\\Gamla är inte tillgänglig. Kanske har du inte behörighet att använda den här resursen. Be serverns administratör om hjälp. Nätverkssökvägen kan inte hittas."

 

Jag har konfigurerat båda datorerna och har t.o.m. stängt av brandväggen. Har också delat ut hårddiskarna. Båda datorerna har XP.

 

Den nya datorn har IP 192.168.0.1 och den gamla 192.168.0.2.

 

Vad gör jag för fel??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju det enkla fallet som beskrevs så nu kommer vi till de svåra:-)

 

Jag ser att jag angav fel håll på slasharna, det är \\ som gäller, inte//. Skriv \\192.168.0.1

 

Testa pinga datorerna. Öppna kommandotolken och skriv ping 192.168.0.1. Får du svar så har de kontakt.

 

Se till att det finns rättigheter att åtmindstonde läsa den utdelade katalogen/enheten. Högerklicka på den delade katalogen, välj egenskaper och fliken säkerhet(?). Se till att användaren everyone (heter den så?) har åtmindstonde läsrättigheter.

 

Osäker på om de behöver vara i samma workgroup (mshome som den gamla tydlingen tillhörde), även om det skulle underlätta.

 

Brandvägga avstängda.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JonasSjösteen

Tack, jag har provat med bakvända slash \\, men det gick i alla fall inte.

Ska följa dina andra råd också. Återkommer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JonasSjösteen

Varför i helskotta ska det vara så otroligt krångligt att bara koppla ihop två datorer!!! Grrr!!!

 

Jag har försökt pinga men fick inget svar från den gamla datorn. Kommandotolken gjorde fyra försök men det blev bara "timeout" och svaret att ingen svarade på signalen.

 

I min gamla dator när jag går in i arbetsgruppen MsHome så finns min nya dator med där, men jag kommer inte åt den. Får bara meddelande om att den inte är tillgänglig bla bla bla. På min nya dator får jag inte upp min gamla dator alls. Börjar nu tro att jag är alldeles dum i huvudet...

 

Jag får kanske slänga mina 40 Gb med musik och film.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja kolla så att netbios är aktiverat på båda datorerna.

 

Att tcp/ip är enda transportprotokollet <- hoppas jag skrev rätt där.

 

Att tjänsten server är aktiverad på datorn som delar filerna.

 

Att tjänsten workstation är igång på båda datorerna.

 

Att microsoft nätverk är installerat på båda datorerna

 

Om du använder förenklad fildelning måste gästkontot vara aktiverat (Jag är ganska säker på det)

 

Ta bort allt annat som ipx/spx, netbeui osv som kan finnas installerat och prova igen.

 

Om inget fungerar släng igång en ftpserver på ena datorn via serv-u t ex och anslut med en klient som filezilla från den andra.

Kan inte bli fel när ingen brandvägg finns emellan.

 

Lycka till.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inget fungerar släng igång en ftpserver på ena datorn via serv-u t ex och anslut med en klient som filezilla från den andra.

Kan inte bli fel när ingen brandvägg finns emellan

 

Fast om det inte går att pinga så hjälper det inte med en ftp, hur gärna man än vill.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JonasSjösteen

Jag har suttit uppe halva natten utan att få det att fungera. Jag har nu gett upp. Jag slänger mina filmer. Musikfilerna har jag flyttat med hjälp av USB-minnet. Men jag har mail som jag skulle vilja flytta över till den nya datorn. Har Outlook i båda. Vill också flytta över mina Kontakter. Någon med bra tips?

 

Har varit inne på Microsofts, men där står inte ett smack. Märkligt, då jag knappast lär vara den ende som emellanåt skaffar en ny dator.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har Outlook i båda. Vill också flytta över mina Kontakter. Någon med bra tips?
Outlook eller Outlook Express?

 

Jag antar att det är OE...

http://www.orcon.net.nz/help/tutorials/webmail/26528/27264/

 

Läs mer om kontakter i Outlook och OE:

http://office.microsoft.com/en-us/assistance/HA010919601033.aspx

 

/Cluster

------------------------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa

kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken."

------> http://eforum.kicks-ass.net <------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JonasSjösteen

Jag kopierade WAB-filen och lade in den i den nya datorn. Kanske inte var rätt, men det fungerar fint. ;-) Skönt att lyckas med något efter allt strul med nätverket. Mycket tacksam för alla försök att hjälpa mig dock!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kopierade WAB-filen och lade in den i den nya datorn. Kanske inte var rätt, men det fungerar fint. ;-) Skönt att lyckas med något efter allt strul med nätverket. Mycket tacksam för alla försök att hjälpa mig dock!

 

Ok, vad jag menade var nog hur du kopierade från den ena datorn till den andra datorn. Men om du inte har kopierat över nätverket så är det ändå ointressant. Det är just ditt nätverk som inte funkar riktigt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte bara flytta hårdisken till den nya datorn för att kopiera filmerna och sen flytta tillbaks den...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...