Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spela ljud vid fel


Monshi

Rekommendera Poster

Tror jag läst det någonstans, men vet inte var.

 

När någon inmatning blir fel vil jag spela ett "bump" ljud. Det finns väl ett "färdigt" sådant någonstans i JAVA? Eller måste jag skapa ett eget och spela upp detta? Det borde väl inte behövas?

 

En bump bara alltså, inget mer, en indikation på att något blev inte som förväntat.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror helt på vilken ambitionsnivå du har... :)

 

Om du nöjer dig med ett pip så kanske

java.awt.Toolkit.getDefaultToolkit().beep()

duger.

 

Annars, om du vill spela upp enkla små ljud, så kanske

java.applet.Applet.newAudioClip(new java.net.URL("file://ljudfil")).play();

är det du söker. Men den klarar bara rätt begränsade saker. Ingen winamp eller så, tror jag. Se http://java.sun.com/docs/books/tutorial/sound/playing.html

 

Har du högre ambitioner än så, så blir det raskt mycket krångligare tror jag... men jag har aldrig prövat själv.

 

Hoppas tet hjälpte.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahh. BEEP.

 

Precis.

 

Spela wav-filer gör jag på anan plats i programmet, men det paketet känns lite onödigt stort att sparka igång bara för detta.

 

och det där ¤#"%#¤5 clip. Testade det initialt, men det gav i mina ljud en del problem om vi nu ska ta upp det. Ljuden är korta, runt 200 ms. En kort inramp på kanske 20 ms. Denna inramp räcker inte för clip - clip klipper ljudet och det låter inte bra. Och det intressanta var att clip, om jag ställde JAVAs mixer på enbart ena ljudkanalen (mono-ljud på ena högtalaren) så gav det även ett klick-ljud i andra högtalaren som skulel vara helt tyst enligt kanal-inställningen.

 

Nä usch vad buggigt.

 

Tackar!

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...