Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hittar inte c:


Shumway1

Rekommendera Poster

Hej.

 

När jag startar upp datorn får jag:

Skriv in namnet på kommandotolken.

 

Om jag bootar om maskinen med en start-diskett och kör Partition Magic säger den:

Error #102: Boot sector information not correct.

Detta felmeddelande avhandlas på sidan:

www.powerquest.com/support/er/er0102.html

 

Om jag flyttar hårddisken till en annan dator och sätter den som slave får jag

två nya drivar trots att denna disken bara har en. Den första (D:) går inte att

läsa men den andra (E:) innehåller det som är C: på problem-disken.

 

Någon som haft något liknande problem? Går det att fixa? Hur?

Det är inte min dator så jag vet tyvärr inte när, var och hur detta uppstod.

 

Tack på förhand.

//Shumway

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Robert Kristensson2

"Skriv in namnet på kommandotolken" antyder att filen command.com är skadad eller borta. Första tipset är att prova med att knappa in C:\COMMAND.COM eller C:\WINDOWS\COMMAND.COM eller C:\WINDOWS\COMMAND\EDB\COMMAND.COM. Funkar detta så se till att command.com finns på alla tre ställena.

Funkar inte detta kan du använda en startdisk och, om du kommer åt C:, skriva SYS C: alternativt C:\WINDOWS\COMMAND\SYS C:

(Detta för över systemfilerna från den aktiva enheten till enhet C:. Därför är det viktigt att bootdisken är av samma version som ditt operativsystem.)

 

Enligt sidan på PowerQuest kan det vara ett virus som har gjort att du får felmeddelandet. Koppla in hårddisken som slav som du gjorde och kör en viruskoll. (Just det här med att command.com saknas får mig att undra om du använder mIRC och om någon har skickat filen movie.avi.pif till dig. I så fall, och om du har kört den filen, får du installera om Windows senare.)

Vidare när du säger PowerQuest tänker jag även på BootMagic, och om jag inte missminner mig syns BootManagern som en extra partition på hårddisken, i alla fall vissa versioner av programmet.

 

Hoppas det här hjälper, Gordon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...