Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

vad för ramminne?


WiZeR_sThLm

Rekommendera Poster

WiZeR_sThLm

hej!!

jag har tänkt att lägga in lite mer minne i min burk.. har nu DDR PC2100 256MB,vet inte MHz, nu undrar jag vad jag ska köpa för minne, om det spelar nån roll om det e PC2100 eller om man kan ta nåt annat, eller om det måste va samma MHz??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska gå med snabbare men detta kommer att köras i den lägre hastigheten. Vad som kan vara ett problem är kompabiliteten hos nytt minne med ditt gamla och ditt moderkort. Kolla om det finns några rekomendationer på tillverkarens hemmsida. Kanske kan denna länk vara till hjälp.

 

http://www.komplett.se/k/kc.asp?bn=10232

 

använd konfiguratorn för att se om där finns någon bra kombination.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

PC2100 är alltid 266 Mhz. Men du kan med all säkerhet även använda PC2700 eller PC3200 minnesmoduler. Alla dessa DDR-minnen är 184-pinnar.

Normalt sätt är dem bakåtkompatibla till PC2100. Vilket betyder att även om du köper PC2700 eller PC3200 så kommer dem att gå i 266 Mhz. Priset skiljer inte myclet mellan t.ex. PC2100 och PC3200.

PC3200 går på 400 Mhz och PC2700 går på 333 Mhz. Men det förutsätter att ditt moderkort stödjer denna typ av FSB.

Kolla med din moderkortstillverkare. Om du använder datorn till spel eller andra tunga program, t.ex. bränner DVD så tycker jag du skall välja ett klass 2 minne. Lite dyrare men snabbare.

PS. Jag har en hel del begagnade minnen att sälja om du är intresserad.

 

// Mushkin Ram rules...

 

 

[bild bifogad 2005-05-20 11:24:31 av mushkin]

713116_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WiZeR_sThLm

okej.. då ska jag kolla moderkortet när jag kommer hem.. hör av mig ang. minnen :D

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Tråden flyttad till Processorer, moderkort & minnen

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator Datorbygge/montering|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WiZeR_sThLm

hej igen!!

 

hmm såg att det fanns PC2100 minnen som låg på 133MHz, hur vet jag att inte mitt minne e detsamma?? hur kan man ta reda på det? vet du?

sen försökte jag ta reda på vad mitt moderkort tog för minnen, men har inte lyckats så bra.. vet vilket kortet e men inte mer än så typ. tacksam om du kunde hjälpa mig..

 

vad ska du ha för minnen i sånafall?

[inlägget ändrat 2005-05-25 09:40:09 av WiZeR_sThLm]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

PC2100 är 266Mhz... 184-pinnar!

Det stämmer att det finns PC2100 133Mhz, men då är det 200-pinnar.

Det är oftast till bärbara datorer. Men det är en ovanlig sort.

 

Ge mig namnat på ditt moderkort, så kan jag ta reda på det du behöver!

 

// Mushkin

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WiZeR_sThLm

ok, fick reda på det..

 

det här får jag fram..

 

MB MS-6567 S.ALC650 mit LAN SiS645DX/961 ATX

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Det är MicroStar moderkort du har. Troligtvis sitter det i en

fujitsu-siemens Scaleo.....Skulle jag tro!

 

Du har 3 st. 184-pinnars DDR Slots. Du kan ha som mest 256 Mb i varje slot.

Hastigheten är som mest 333Mhz (PC2700).

 

Det fungerar även med PC3200, men minnesmodulerna kommer iallafall inte gå snabbare än 333Mhz.

 

Jag har en del minnesmoduler som skulle kunna fungera till din dator.

 

Vad har du för minnesmoduler i datorn nu?

 

Vad använder du datorn till?

Spel?

Bränner du DVD?

Bara surfning och kontorsjobb?

 

// Mushkin

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

The main difference between SDR (Single Data Rate) and DDR (Double Data Rate) memory is that DDR has double the amount of memory bandwith. This is achieved by transferring data not only at the rising edge of the clock signal but also at the falling edge.

 

Därför brukar man skriva 266mhz på ett PC2100minne, i själva verket är det 133mhz men den kan utföra dubbla arbetsmomentet motför ett SDRminne.

 

Tänk på vad 266/2 blir =)

 

Fast det kan ju också vara som du säger men det kan vara värt att kolla upp.

 

Om du använder datorn till spel eller andra tunga program, t.ex. bränner DVD så tycker jag du skall välja ett klass 2 minne. Lite dyrare men snabbare.

 

Om du med klass 2 menar CAS så är det inte mycket man vinner på att välja ett sådant istället för t ex ett som står angivet på 2.5.

 

Har nyligen läst en test på det där och skillnaden i prestanda övervägde inte skillnaden i verkliga svenska kronor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm...klass2 är cas..det stämmer.

 

Jag vet inte vad du har läst för test...men visst märker man skillnad på cas2 och cas2.5

 

Om du gör ett benchmarktest i t.ex. Lavalys Everest så ser man en klar skillnad mellan minnestyperna. Jag kan hålla med om att man märker inte mycket skillnad om man enbart använder datorn till surfning och skriva i Word.

 

Men om du t.ex. spelar onlinespel eller bränner DVD, så blir det en märkbar skillnad.

 

Kan hålla med om att priset är ganska högt för en liten prestandahöjning, men vill man pressa datorn till gränsen av vad den klarar av så är ett klass2 minne en förutsättning. Sen finns det ju folk som vill spela på datorn, och vill man nå framgångar så använder man ett klass2 minne. Alla spelproffs använder det.

Det är faktiskt så att minnestillverkarna är ofta sponsorer till spelproffsen.

 

Nåja...ska inte diskutera priset för klass2 minnen. Men minnespriserna är faktiskt på en väldigt låg nivå just nu...se artikel

http://www.idg.se/ArticlePages/200505/24/20050524103133_PFA/20050524103133_PFA.dbp.asp

 

// Mushkin

 

 

[inlägget ändrat 2005-05-25 18:31:27 av mushkin]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CL2 eller CL2.5 gör inte så mycket faktiskt, en liten skillnad är det men inget normalanvändaren märker. Och inte ger det många fps extra i spel, även om det ger några.

 

Den stora skillnaden med "bättre" eller tex CL2 minne mot enklare minne märks mest hos dom spelfanatiker som överklockar för att nå bättre prestanda.

 

Ex. Det finns numera en nyrevision av dom välkända BH5-minnena ute från flera tillverkare, mest lyckad är väl OCZ:s version, dom minnena kör i CAS2-2-2-5 ända upp till runt 260MHz och är då snabbare än "normala" höghastighetsminnen med tccd som körs i över 300MHz fast med CAS3-4-4-10. Faktum är att OCZ:s BH-5 är DOM snabbaste DDR-minnen som finns just nu. Twinmos har en lågprisversion, Speed-Premium, som bygger på samma teknik men som inte brukar klara mer än runt 240MHz fast fortfarande i 2-2-2-5.

 

Dock finns det, som alltid, en nackdel och den är att dom här minnena behöver mycket mer spänning än vad normala moderkort klarar av att ge. Dom enda moderkort som klarar det "by default" är faktiskt DFI:s LanParty-serie. Men man kan köpa en OCZ-booster för att höja spänningen om man har andra moderkort.

 

Föredelen är iaf att man inte blir lika beroende av att ens kringkomponenter ex cpu.n och dess minnes-styrkrets klarar av att klocka extremt högt som man blir med högfrekvens CL3-minnen, man uppnår ändå den högsta prestandan den cpu:n kan ge även om man inte har det bästa exemplaret därute.

 

För att återgå till mer normala CL2-minnen så har dom ofta ändå fördelen att dom brukar gå att överklocka mer än motsvarande CL2.5, som exempel kör jag mina 200MHz(400MHz DDR) CL2 i 245MHZ(490MHz DDR) fast i CL2.5(3-3-7-1T). Och då är dom förstås mycket snabbare än ett 200MHz CL2.5 minne som är dåligt på att överklocka. Naturligtvis finns det både CL2.5 och CL3 minnen som går att klocka högt(högre), men då är dom inte heller billigare än högpresterande CL2 minnen.

 

Vinsten med bra minnen är alltså främst att man kan klocka högt, och med CAS2 då främst att man inte behöver klocka LIKA högt för att nå motsvarande prestanda.

 

Men för att upprepa, för normalanvändaren är ovanstående inte mycket att bry sig om, man bör vara ute efter att klocka sin dator i syfte att nå bättre prestanda och nå dom där sista fps som behövs för att ett krävande spel skall flyta för att verkligen uppskatta höglassigt minne ,vare sig det är CL2 eller tex extremt högklockande CL3.

 

Rör det sig i båda fallen om ungefär lika billigt minne och om jag är novis skulle jag ta CL2 varje dag, även om vinsten inte är så stor men med en tanke om att jag kanske klockar litet nångång(genom att ställa upp CAS och minnesspänning för att nå högre frekvenser - brukar tyvärr inte gå på märkesdatorer).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Blekis...

 

Din kunskap om ramminnen får MVG!!

 

Kör själv 2x1024 Mushkin DDR 400 med timings 2-2-2-5

BH-6 Chip...

 

Överklockat...nja...lite...ibland! he he

 

// Mushkin Ram rules...

 

 

[bild bifogad 2005-05-25 20:00:56 av mushkin]

714911_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WiZeR_sThLm

okej.. det stämmer bra det.. då vet jag det, tack!!

 

jag använder den mest till att DVD bränna, surfa och sånt, inte mycke spelande iaf..

 

kanske kan fixa egna minnen, men vad skulle du ha för dina minnen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Hej mushkin kan man nå dig på någon mail för jag behöver 1024 ramminne. :) Min är : filipajax@hotmail.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...