Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

internet


alos

Rekommendera Poster

Hej !

 

Det kanske är en dum fråga, men det bjuder jag på :)

 

Jag har fått datorn infekterad med virus. Har följt instruktioner från duktiga datamänniskor. Nu har jag ett problem som jag inte blir av med. I mappen C:\PROGRAM\INTERNET EXPLORER finns filen IEXPLORE.EXE

Jag är ganska övertygad om att det är W32RBot. Jag har ingen mer iexplore.exefil i den mappen. Har försökt att ta bort filen, men då går det inte att starta internet.

 

Nu till min fråga;

 

Kan jag ta bort hela mappen och installera Internet Explorer från CD-skivan som följer med PC-tidningen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad får dig att tro att det är ett virus? Det är väl ganska så givet att du inte har fler filer som heter likadant i s a m m a mapp? Varje fil i en mapp har ju ett unikt namn (hur ska du annars skilja dem åt?)

 

iexplore.exe ÄR webbläsaren Internet Explorer. Så om du inte är helt 100 på att filen är infekterad av ett virus bör du inte radera den. Och även om den är infekterad så är radering inte alltid det smartaste - bättre att använda ett antivirusprogram som kan städa filen, eller i förekommande fall ominstallera programmet. Men installera inte från en CD från en tidning, utan surfa (med annan webbläsare än Internet Explorer) till microsoft.com och tanka hem senaste versionen av Internet Explorer, så att du säkert får en virusfri version.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Hur kan jag få någon annan webbläsare? jag är novis när det gäller sån´t

 

Jag vet att det är något fel eftersom filstorleken inte stämmer med den rätta och att microsoft corporation inte är korrekt skrivet.

Jag kan inte få bort filen med antivirusprogrammet

 

Jag har försökt att uppgradera till internet Explorer 6 men installationen avbryts bara, får besked om att installationen inte utfördes korrekt

har säkert försökt 5 gånger ( från Windows webbplats)

/Alos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad får du för resultat från virusskanningen som diGitahL föreslår?

 

Eftersom du skriver att du har försökt uppgradera till Internet Explorer 6, så antar jag att du idag har version 5.5. I så fall så kan du se om denna sida hjälper:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;sv;299328

Under rubriken Metod 2 så står det om hur man reparerar Internet Explorer.

 

Denna sida handlar om avinstallation av Internet Explorer, visserligen av version 6 men det bör inte vara några stora avvikelser med tidigare versioner heller.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Scanningen som Digitahl föreslog var OK

 

Jag kan inte reparera IE via Kontrollpanelen - Lägg till/ta bort program eftersom Internet Explorer inte finns med där .

 

Ja jag har IE 5.50

 

Nu har jag laddat ner och använder webbläsare Netscape.

 

Nu till min fråga :

 

Kan jag bara ta bort hela mappen Internet Explorer nu ? Eller är det något annat jag måste göra ?

 

Tack för att Ni hjälper mig!

 

Annette

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Scanningen som Digitahl föreslog var OK

I så fall är det mycket osannolikt att filen är infekterad av virus (du såg ju hur många antivirusprogram som den kördes igenom). Filstorleken kan bero på så mycket, version, språk, service pack, nedladdningar från Windows update så det är nog väldigt svårt att uttala sig om vad den ska vara och inte vara.

 

Windows Update fungerar bara med Internet Explorer, så att du kan inte ta bort Internet Explorer. Likaså vissa andra webbsidor fungerar bara med Internet Explorer.

 

På den här sidan står lite om vad man kan göra om Internet Explorer inte finns i Lägg till/ta bort program:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;sv;293907

 

Eller om du har Windows XP:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;sv;318378

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Det går inte bra :(

 

Jag har IE 5.50, har försökt att uppgradera till IE 6 men har ideligen fått samma svar att det inte går att installera IE 6

 

Nu försökte jag att följa instruktionerna på sidan Du rekommenderade - klistrade in länken i fönstret på KÖR och fick fram en liten ruta med rött tecken på och denna text:

- Fel i setupwbv.dll

Saknad post i IE6 Maintenance

 

Vad är det för fel ???

 

Tack Annette

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har Windows ME

 

Har försökt ytterligare 10 ggr (tror jag) att installera IE 6. Varje gång avbryts installationen efter drygt halva och jag får felmeddelandet " installationsprogrammet kunde inte installera alla komponenterna. Stäng alla program och försök köra installationsprogrammet igen " - Det har jag gjort- Ändå går det inte

 

Vad är det för fel ?

Tacksam för all hjälp jag kan få

/Annette

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slut på ideer tyvärr, förutom att ominstallera Me men det är ju inte så kul att behöva göra. Du kan kanske klara dig med Netscape som huvud-webbläsare och IE 5.5 för de webbplatser som inte fungerar med Netscape.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...