Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Helt plötsligt får datorn ingen ip-adress


opyx

Rekommendera Poster

Har Netgear WGR614 router samt 2 st. USB-adapter WG111. (en till den bärbara och en till den stationära)

 

Nätet har fungerat bra enda sedan jag installerade grejerna i helgen, men sedan igår fungerar inte nätet på den bärbara datorn. Ingen IP-adress tilldelas (vilket det tidigare gjort) vilket gör att nätet är stendött. Dock fungerar nätet på den stationära datorn som har samma konfiguration.

 

Har provat att byta USB-adaptern mellan datorerna, men problemet har kvarstått. Inget hårdvaruproblem med andra ord.

 

Inga nya inställningar har gjorts på datorn sedan installationen var färdig. Men nu fungerar det alltså inte längre.

 

Vad kan jag göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kontrollerat att konfigureringen av de två trådlösa nätverkskorten WG111 ser likadana ut i de båda datorerna?

Ser den bärbara datorn att det finns något trådlöst nät att försöka ansluta sig till?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp. De är identistka.

 

Den bärbara kan inte se att det finns något nätverk tillgängligt. Men den stationära ser nätverket och är därmed ansluten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provat att avinstallera och installera om WG111 med dess drivrutiner?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, men hur skulle det kunna göra någon skillnad? Samma drivrutiner är installerade på den stationära och där fungerar det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej opyx

En fråga bara. Du har inte installerat något annat "lite spännande" program i laptopen som ställt till det?

Du kan ju rulla tillbaka datorn till den återställningspunkt då du vet att den fungerade.

 

mvh

/Tomas http://www.proprat.com

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe.. nej, inga "spännande" program har installerats. Men problemet är fixat. Jag slängde ut usb-adaptern och installerade ett pccard istället. Fungerar klockrent.

 

Tack för att ni försöker hjälpa till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...