Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hur ställa in parabol


parabolen

Rekommendera Poster

hej nån som kan tipsa mig om hur sjutton man ställer in parabol..har beställt från viasat parabol med box och kort..har nu provat i en vecka får helt enkelt ingen signal hur jag än vrider vart jag än sätter den,,,på viasat säger dom att jag ska ha den mot söder har nu gjort så,,men får inte en enda signal...nån som kan detta med parabol och kan ge tips om hur man gör...........

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för mottagare?

 

Du ska ställa in en kanal eller satellit på mottagaren (beroende på mottagaren) och sedan se till att vrida parabollen i rätt riktning. De flesta (alla?) nya mottagare har en skala som visar hur bra mottagningen är. Visar det noll betyder det att du inte har någon mottagning. Denna funktion gör att alla andra inställningsapparater är överflödiga.

 

En sak att tänka på är att lutningen spelar väldigt stor roll. Det räcker att lutningen är lite fel, kanske endast en halv grad, för att du inte ska ha någon mottagning.

 

Att rikta parabollen mot söder är rätt eftersom vi finns på norra halvklotet och satelliterna vid ekvator. Söder är däremot för dålig precision eftersom antennen ska riktas exakt i både höjd och sidled.

 

Alltså:

1) parabollen riktad i rätt riktning

2) ställ in mottagaren på rätt satellit

3) ställ in en lutningsvinkeln och sök av genom att vrida parabollen försiktigt (jättesakta)

4) ingen signal -> ny lutning (ca en halv grad högre/lägre) och sök av

5) ingen signal -> tillbaka till 4)

 

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

 

[inlägget ändrat 2005-05-19 10:03:09 av A.C.Magic]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm inställningsapparaterna är ju onödiga om man ser tv:n när man justerar, fast det brukar inte jag göra när jag står uppe på stegen.

 

Visst går det utan, men det är så otroligt mycket smidigare med en apparat för 150:-

 

Är det inte så att installation ingår om man köper ett nytt Viasatpaket?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm inställningsapparaterna är ju onödiga om man ser tv:n när man justerar, fast det brukar inte jag göra när jag står uppe på stegen.

 

Helt rätt! Jag ser min TV och tänkte väl att alla andra gör det :):thumbsup:

 

Det funkar dock utmärkt om man ser TV-apparaten!

 

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

 

[inlägget ändrat 2005-05-19 10:52:15 av A.C.Magic]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tittar man på en mpeg 2 transport stream och försöker ställa in parabolen efter det måste man nog vara någon form av geni. ;)

 

Canal Digitals box har en väldigt praktiskt funktion som piper med olika frekvens beroende på signalstyrka. Med de små parabolerna som finns nu krävs det mycket precision för att få en bra signal har jag märkt. Långsamt och fint är modellen..

 

/

 

[inlägget ändrat 2005-05-19 10:52:04 av nop4e71]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...