Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa laptop från USA?


NiZe1

Rekommendera Poster

Jag funderar på att köpa en laptop. Men om man ska ha en med hyfsat stor skärm (minst 15,4" men helst 17") och hög upplösning blir det dyrt. Knappast under 10 lapp. Inte här i Sverige i alla fall.

Men jag funderade på om man skulle köpa en från USA. På eBay finns det ju riktigt bra laptops för omkring $1000 (motsvarande datorer går på runt 15 tusen kr i Sverige).

Nackdelarna är väl då fraktkostnad, garanti/service, amerikanskt tangentbord+OS+AC-adapter och eventuell tull+moms om paketet fastnar i tullen.

Men det kanske man kan ta om man får en kanondator för nästan halva priset.

 

Är det någon som vet om man kan köpa ett svenskt laptoptangentbord från t.ex Dell i Sverige och byta ut det själv? Eller från andra tillverkare (HP, Acer, Sony, Toshiba..)?

 

Skulle det vara värt att göra en sån här affär? Eller ska man lägga till de där (onödiga som det känns) tusenlapparna på ett svenskt köp för att slippa risker och krångel?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fraktkostnad - ingen aning. Glöm inte att frakten bör vara försäkrad.

Garanti/service - Kan bli problem. Kolla med respektive leverantörs svenska kontor/generalagent. Säg att det är flyttgods så kan det gå lättare att få svar.

Tangentbord - Borde gå att få fatt i som reservdel. Vad det kan kosta har jag ingen aning om. Det är vanligtvis inte svårt att byta. På Dell så tar man bort 2-4 skruvar på undersidan och lyfter bort tangentbordet och tar bort en kabelkontakt. Om det är rätt antal tangenter kan det räcka med att byta tangenttoppar.

OS - Inställningar (åäö, datum mm) för svenska går att göra på ett amerikanskt OS. Vill du ha svenska texter/menyer/kommandon är det ominstallation som gäller (ny licens). Det går att installera svenska program (t ex MS Office) på ett amerikanskt operativsystem.

AC-adapter- borde inte vara något problem. De flesta prylar levereras med adaptrar som klarar 110 - 250 V och 50-60 Hz. En ny strömkabel brukar räcka.

Tull/Moms - det är väl högst sannolikt att detta tillkommer. Momsen är ju 25% och tullen har jag ingen aning om. Känner du ingen som ska åka över som kan ta med den som personlig utrustning? Då bör den vara installerad och funktionsduglig och definitivt inte inklusive kartonger och liknande. På vissa flygplatser vill dom att man startar datorn för att bevisa att det inte är en bomb.

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...