Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Specifikt och allmänt om telefoner, frågor


Einstar

Rekommendera Poster

Jag behöver hjälp att identifiera den rätta telefonen för mig. Nedan följer min kravspecifikation. Dela med dig av dina kunskaper. Alla synpunkter, tips, fakta, tilrättavisningar mottages med största tacksamhet.

 

ABSOLUTA KRAV:

 

Batteritid. Minst 48 timmar vid normal användning.

 

Defaultskärm. Om man kastar ett öga på telefonen skall man utan att trycka på en enda knapp eller på sin höjd efter att ha slagit på ljuset med knapplåset, utan fördröjning kunna se:

vad klockan är

om man missat något samtal

om man har fått några sms

om man har missat någon påminnelse

hur mycket täckning man har

hur mycket batteri man har

Vilken profil som är aktiverad

 

Telefonbok: Plats för minst 200 nummer. Helst så att man jobbar på simkortet, så att man får med sig numrena om man använder en reservtelefon.

 

Snabb: Många telefoner har en fördröjning på en halv sekund på allt man gör. Oerhört irriterande.

 

Möjlighet att ställa in ringsignaler till endast ett pip.

 

Stark vibrator.

 

Profiler skall finnas. (Främst ringsignal och vibrator är viktigt att kunna styra om snabbt)

 

Storlek. Måste gå att ha i fickan.

(Helst ingen extern antenn)

 

Ljudkvalité måste vara bra.

 

 

ALLMÄNA ÖNSKEMÅL:

 

Ljudlösa knappar: Självklart skall det gå att stänga av pipet på knapparna, men sen skall det inte klicka eller knastra om knapparna heller.

 

Påminnelser. Funktionen på Nokia 3310 var mycket bra.

Man skriver en text man vill bli påminnd om, och anger när det ska ringa. När det ringer finns texten direkt på skärmen, sen kan man lätt skjuta på ringningen ett tag till utan att harva runt förjävligt i menyerna. Finns detta på någon aktuell telefon?

 

Exakt samma, men med röstmeddelande man kan tala in vore också bra. Dvs ljudmemo som spelas upp vid angiven tidpunkt.

 

Ljudmemo. Finns det på alla telefoner nu?

 

Vilka telefoner har bäst kalender/almanacka? Vilka kan samköras med Outlook så som man kan göra med Sony Ericsson P910i?

 

Kamera: Vilka telefoner har de allra bästa kamerorna? Blixt, om det finns nån som funkar och inte tar för mycket plats. Filmkamera skall det väl också vara i så fall. Det skall gå extra smidigt och snabbt att flytta bilder till dator och det skall rymmas mycket bilder så man inte behöver flytta över varje dag. Finns det sladdlös överföring till dator? Tar det tid?

 

Möjlighet att koppla hörsnäcka med mic till luren är bra om det går. Det går väl på alla telefoner nu?

 

Högtalarsamtal med lurens egen högtalare är bra om det går. Vilka telefoner kan det?

 

Simkortet skall helst vara kompatibelt med alla vanliga telefoner så man kan flytta över det till en reservtelefon.

 

USB-minne. Kan man lagra wordfiler, musikfiler, bildfiler etc. i mobilen för att flytta mellan datorer? Går alla filtyper? Hur mycket ryms? Hur sker överföringen? Tar det tid att föra över?

 

Tänk om det gick att få en smart telefonsvarare, så man trycker till på en knapp så säger telefonsvararen: ”Einar kommer svara inom en minut dröj kvar”, eller att man kan trycka på en annan knapp och då säger den: ”Einar är upptagen just nu. Lämna ett meddelande så kan han ringa upp”.

 

Flytta sms till dator.

Det är kul att spara sms men bara om det inte kräver nått arbete. Tänk om det gick att tanka över sms:en med en sladd till datorn, så att de ordnar sig i kronologisk ordning i ett worddokument eller så.

 

Finns det något bra sätt att få prova en intressant telefon en vecka? Kan man hyra?

 

Tacksam för svar!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Du kan kolla in lite mobiltelefoner här:

http://www.mobile-review.com/index-en.shtml

...alltid någon som uppfyller din önskan/önskningar. :-)

 

Einstar skrev:

Tänk om det gick att få en smart telefonsvarare, så man trycker till på en knapp så säger telefonsvararen: ”Einar kommer svara inom en minut dröj kvar”, eller att man kan trycka på en annan knapp och då säger den: ”Einar är upptagen just nu. Lämna ett meddelande så kan han ringa upp”.

 

En sådan telefonsvarare hade jag gärna vilja ha. :-)

Annars vore en telefonsvarare typ "Vill du tala in ett meddelande...tryck 1" "Vill du vänta...tryck 2" också vidare.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sådan telefonsvarare hade jag gärna vilja ha. :-)

Annars vore en telefonsvarare typ "Vill du tala in ett meddelande...tryck 1" "Vill du vänta...tryck 2" också vidare.

 

Min telefonsvarare i mobilen har två olika meddelanden, beroende på om jag trycker "Busy" eller om den som ringer får vänta för länge. :)

 

 

.dune.

----------------------------------------------

- "I find this a nice feature but it is not according to the documentation.

Or is it a BUG?"

- "Let´s call it an accidental feature. :-)"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan, tack för tipset. Där bör man kunna få svar på vissa av mina frågor. Alltjämt är jag fortfarande intresserad om någon kan utesluta vissa modeller åt mig, eller tipsa om andra som jag bör titta närmare på. Det finns ju så många..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det ett speciellt abonnemang eller en speciell telefon som ger dig denna möjlighet? Vilket abonnemang/telefon har du?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Einstar skrev:

Stefan, tack för tipset. Där bör man kunna få svar på vissa av mina frågor. Alltjämt är jag fortfarande intresserad om någon kan utesluta vissa modeller åt mig, eller tipsa om andra som jag bör titta närmare på. Det finns ju så många..

 

 

Tack själv för poäng!

 

Nokia är jag förtjust i. Har haft Nokia sedan min första mobiltelefon.

Det är bra telefoner med god kvalité. Första Nokian var en 1611, andra Nokia var en 5110 och nu äger jag en Nokia 3510i. Utlånad till en familjemedlem medan jag använder en Sony Ericsson T610.

 

Sistnämnda fick jag i ett paketerbjudande som Telia sålde ihop med en DVD-spelare. Paketet gick på 99 spänn. Sony Ericsson-telefon är väl hyfsat bra, men kan inte komma över "plastigheten". En känsla jag inte kan komma över och ändå har jag haft telefonen ett år nu snart. Programvaran behövde uppdateras för ett halvår sedan. Telefonen flippade ur och började "hänga sig".

 

Nokia hör ändå till min favorit. Samsung har ju också några pärlor, men har aldrig ägt någon Samsung.

 

Den här Samsung är jag sugen på:

http://www.mobile-review.com/phonemodels/samsung/samsung-d600-en.shtml

 

Grymt snygg design. :-)

Känt på den lite i butik. Känns stabil och gedigen.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Hej!

Du skrev i maj ett inlägg och efterlyste mobil med tysta knappar. Jag har länge letat efter just en sådan och blev glad över att inte vara ensam om detta. Blev nyfiken på om du hittat någon ännu, har du det? Och vilken modell är det i så fall? Otroligt tacksam om du vill svara på detta!!

 

Du skrev:

Ljudlösa knappar: Självklart skall det gå att stänga av pipet på knapparna, men sen skall det inte klicka eller knastra om knapparna heller.

 

 

Movanja

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...