Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

W-LAN: IP adressen börjar på 168 efter ett tag.


Frozen Yoghurt

Rekommendera Poster

Frozen Yoghurt

Jag kör en D-Link 624+ som fungerat utmärkt efter att jag uppgraderat firmware versionen på den då den tappade kontakten med datorerna.

 

Men nu har jag ett annat problem hux-flux.

Datorerna känner av nätverket och får 90% i signal styrka i regel.

Men likförbannat så får jag IP adressen som börjar 168... och man kan inte göra något med nätverket.

Startar man om datorn så får man en ny IP adress som börjar på 192.168.0.X men efter kanske 20 minuter eller kanke 4 timmar så ändras IP adressen till 168 utan anledning.

 

Jag vet inte om det är min D-Link som är problemet eller om jag har nått Ad-Ware, SpyWare eller Virus som ställer till det.

 

Nån som känner till detta?

 

Tack på förhand.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Kör du utan säkerhet (WEP etc)? Du kanske har en granne som har sitt nät på 168-nätet och att du ibland får IP-adress från hans DHCP-server?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frozen Yoghurt

Jag kör 64-bitars WEP, ja!

 

Dock så har grannen ett NETGEAR nätverk, dock oskyddat men hans IP adresser börjar på 192.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du inte skriver vilka siffror som kommer efter 168 så kan jag bara gissa, men det kan vara den nummerserie som Windows tar till när den inte får någon IP från DHCP-servern i D-linken.

 

Antagligen ska lånet av IP-adressen (192.168.0.x-adressen) förnyas efter ett tag och då får inte Windows någon kontakt med DHCP-servern och tar till sin egen.

 

Du kan se tiden för lånets upphörande i Nätverksanslutningar, status - information för anslutningen, eller om du skriver ipconfig /all i Kommandotolken. Sedan brukar Windows begära förnyelse av lånet när halva lånetiden har gått.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...