Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Mambo eller Drupal?

NumeriusNegidius

Recommended Posts

NumeriusNegidius

Jag tänkte börja kolla på något fritt CMS. Efter att ha tittat på ett antal system har jag konstaterat (mycket intuition) att Mambo och Drupal verkar vara vara de aktivaste och flexiblaste projekten.

Nu till frågorna:

1. Är det någon som har erfarenhet av de här två? Vilket är lättast att konfigurera och administrera?

2. Vilket projekt har flest och bäst moduler? Har jag fattat det rätt att Drupal är mer åt community-hållet?

3. Vilket projekt har bäst "support" och aktivaste modulutvecklare?

Det är självklart subjektivt och kanske svårt att svara på, men det skulle vara intressant att höra om erfarenheter!

Tack på förhand! :)

/Nisse

---

"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

---

Många kompisar eller bara lite disträ? Hurra.nu påminner dig! http://www.hurra.nu/

Jag har själv testat lite hit och dit med ett par olika varianter. Inte Drupal men väl Mambo, TikiWiki, phpWcms och Typo3.

Efter ett tag insåg jag att det inte finns något svar på frågan vilket system som är bäst utan att samtidigt svara på vad det ska användas till. Visst hade det varit trevligt om något av dem hade funkat som universalverktyg men den tanken har jag övergett.

Själv har jag fastnat för TikiWiki och Typo3 men för helt olika saker.

Saker jag gillar med Typo3 är det flexibla sätt man hanterar innehåll med, det smidiga sätt och den stora flexibilitet man bygger mallar med (finns flera olika sätt) och den mängd dokumentation som finns.

Saker som jag gillar med TikiWiki är att komponenterna håller i mitt tycke än rätt ok nivå och de fungerar bra tillsammans. Vill man ha blog, wiki, faq, artiklar och en massa annat under samma tak känns den rätt bra.

NumeriusNegidius

Tack för dina insikter! Inser själv att frågan kräver mer bakgrundsinfo för att kunna besvaras bra. Det jag kan tänka mig skulle vara intressant är att publicera nyheter, artiklar, forum, länkkatalog, företagsregister, ordlista, medlemsavdelning och lite så. Man bör också kunna ställa in i verktyget vem som ska få göra vad och så...

Jag hör själv att det låter lite ospecificerat! :)

/Nisse

---

---

Många kompisar eller bara lite disträ? Hurra.nu påminner dig! http://www.hurra.nu/

Hur tycker du man underhåller och publicerar en länkkatalog? Eller ett företagsregister?

Hur ska man bygga upp en ordlista? Vem gör vad?

Hur ska medlemsavdelningen administreras?

Är det en hobby eller kommersiellt? Hur viktigt är det att det alltid fungerar? Vill du kunna köpa support externt?

Jag fösöker inte ge dig något svar, bara fråga saker som definitivt BORDE påverka ditt val :-)

T ex så tycker jag då att Mambo har många "färdiga" komponenter man kan använda, men Typo3 handlar mycket mer om att lära sig utveckla sina egna finesser.

Typo3 handlar mycket om att organisera och bidra med innehåll på ett strukturerat sätt. Jag har svårt att tänka mig Mambo servera en större organisation.

Kan man överhuvudtaget organisera innehåll i Mambo i mer än 2 nivåer???

I Typo3 Organiserar man sitt innehåll på ett mer godtyckligt sätt. De mallar man skriver ser till att generera "siten" utifrpn det innehåll man skrivit in.

En känsla jag har är att Typo3-komponenterna som finns är av högre kvalitet än Mambo-dito. Dock är inlärningskurvan betydligt brantare för Typo3 än för Mambo.

[inlägget ändrat 2005-05-19 01:07:07 av lizardKng]

NumeriusNegidius

Ja, du. Bra frågor! :)

Jag kan väl säga såhär: jag är inte vass på PHP och är mer sugen på något som är mer eller mindre klart out-of-the-box. Jag är beredd att anpassa modulerna efter mina önskemål och jag är beredd att ta en diskussion kring om jag kan tänka mig anpassa mig till modulerna.

Det är önskvärt att det är ett projekt som lever och det är bra om det finns aktiva modulutvecklare och användare av CMS:et.

Jag har fått tag på en demo av Typo3 nu och det verkar ju flott. Jag skulle nog säga att Drupal och Mambo fått en till utmanare i min värld.

Jag kan inte se någon annan råd än att jag får testa dem alla tre!

Tack för alla insikter! :)

/Nisse

---

---

För Typo3 kan jag rekommendera följande lista av befintlig dokumentation - både själva Typo3 och diverse tillägg (extensioner/moduler):

http://typo3.org/documentation/document-library/Matrix/

Av dessa är vissa jättebra att börja med:

1. Getting started

2. Modern template builing, Part 1

Dessa ger dig en introduktion i Typo3 + hur man skapar mallar.

Därefter tycker jag man kan gå vidare med

3. TypoScript by example

4. TSref

Med dessa lär man sig själva kärnan i Typo3.

OBS: Det är TUNGT att komma igång. Typo3 är så oerhört flexibelt att det är en massa att lära innan man känner sig hemma. Jag känner mig inte riktigt hemma ännu men är på god väg :)

Om du vill få koll på "aktiviteten" inom Typo3 kan du prenumrera på denna mailinglista:

http://lists.netfielders.de/cgi-bin/mailman/listinfo/typo3-english

Ett tips: Satsa på "daily digest" till en början - listan är väldigt aktiv! (och det kommer en "digest" typ 4 gånger per dygn). Nivån på den listan är rätt "djup", utvecklare av "extensions" (moduler) som snackar med varandra, typ.

[inlägget ändrat 2005-05-20 22:58:50 av lizardKng]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...