Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Unikt värde för webbläsarfönstret!


mikaelblix

Rekommendera Poster

mikaelblix

Finns det något värde som är kopplat till webbläsaren?? Att om jag öppnar en sida så kan jag få ut ett värde eller ID som följer mig hur jag än surfar. Men om jag öppnar något i ett nytt fönster så får det fönstret ett annat värde eller ID...

 

Tack på förhand!

 

/Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mikaelblix

Nej tyvärr, sessionID följer med webbläsaren även om man öppnar i ett nytt fönster.

 

Men något värde eller ID måste det ju finnas...ingen som vet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

konstigt, det ska inte följa med, eftersom en ny session ska startas när siten launchas i ett nytt fönster.

 

Men hur som haver;

Jag skulle ha skapat en ny GUID för att få ett unikt id.

Googla and u shall find

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du öppnar nytt fönster genom ctrl+n så hänger det nog med. Men om du öppnar ett nytt internet explorer så har den ett nytt id.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mikaelblix

Då funkar det bra ja, men behöver ändå att ett nytt värde av något slag sätts när man öppnar ett nytt fönster, hur man än gör.

 

hmm...kollat efter GUID nu...men inte hittat hur man sätter eller använder det. Får väl leta lite till.

 

Men om någon annan har nått så är alla förslag välkommna...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mikaelblix

Vad jag har förstått det som nu är att GUID endast skapar en unik nyckel (en 16 byte lång string). Men man kan sen inte koppla den till webbläsarfönstret på något sätt och inte heller få fram exakt samma värde och därmed också samma variabel (om man satt nyckeln som en variabel) senare på hemsidan om man vill jämföra den veriabeln men något.

 

Eller är det jag som är helt fel ute nu?

Men finns det kanske något liknande som session men som är strikt bundet till ett webbläsarfönster?

 

/M

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi hade samma problem med en handelslösning.

 

Lösningen blev att vi på defaultsidan avslutar alla sessions och sen laddar om till nästa sida där nya variabeler sätts. Omladdningen är nödvändig för att den ska släppa aktuella sessionsvariabler.

I samma veva kontroller vi tempcookies så att sessioner kan användas alt att sessionen inte har slutat fungera, annars presenterar vi en felsida.

 

//Jenny

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...