Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

win98 nätverksenhet under annat användarnamn


thomas

Rekommendera Poster

Hej

 

Försöker ansluta en win98 maskin till en nätverksenhet. Jag måste ange både ett användarnamn och ett lösenord. Problemet är att win98 frågar bara efter lösenord men inte användarnamn. Det verkar som jag inte kan ansluta till enheten under annat användarnamn än det namn jag har på win98 maskinen. Är det någon som vet hur man gör för att ansluta till en nätverksenhet under annat användarnamn .. dvs "anslut som" vilket återfinns till ex i w2k och xp och även nt??

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

lösenordet den frågar efter är för gästkontot på den dator som har utdelat resursen... så antingen sätter du lämpliga rättigheter för gästkontot, eller så skapar du ett identiskt konto på w2k/xp/nt datorn som du har i Win98 (så har du en användare i win98 som heter user ska alltså det finnas en user på w2k/xp/nt datorn med samma lösenord) datorn, då används detta konto när win98 datorn ansluter mot resursen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag inser att win98 maskinen försöker logga in med sitt användarnamn .. problemet är att maskinen som delar ut resursen har t.ex användarnamn = pingu och lösenord=test

 

Flera användare ansluter till den enheten med just detta användarnamn och lösenord. Jag vill inte lägga up ett särskilt konto för varje användare som skall nyttja resursen, utan alla skall logga in som pingu med lösenord test. Det fungerar fint i t.ex w2k dör man kan ange att man vill logga in med annat användarnamn. Win98 verkar inte ha den möjligheten, i vart fall har jag inte hittat någon. Frågan är om det öht går med win98 att logga in med annat användarnamn än sitt eget.

 

Det kan tilläggas att resursen har erforderliga rättigheter. Alla andra maskiner utom win98 maskinerna kan komma åt enheten.

 

Finns det kanske en möjlighet att skriva en batch fi för inloggningen via win98? och i så fall hur...eller är det helt enkelt så att win98 har för dåligt stöd för sånt här?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...