Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ljudkort hittas inte


Dahlgren

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag fick lite problem med ljudkortet när jag formaterade om en dell-dator. Det är nämligen så att ljudkortet inte hittas alls i windows. Jag har testat att plocka bort ljudkortet, starta windows, sätta dit det och starta windows igen men ingen inget ljudkort hittas.

 

Jag har installerat det chipset på den ResourceCD som kom med systemet. Och även försökt att installera drivrutinerna som föreslås i dells diagnostikprogram ("Analog Devices ADI 198x Integrated Audio"). När jag kör det installationsprogrammet så kommer det upp ett felmeddelande "Det gick inte att hitta drivrutinen! Starta om datorn och kör installationsprogrammet på nytt", samma meddelande dyker upp om jag startar om datorn och kör installationsprogrammet igen.

 

Systemet är: Dimension 4700.

 

Vad det är för ljudkort i har jag dessvärre ingen vetskap om.

 

Någon som vet vad man kan göra för att få igång ljudkortet?

 

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det följande drivers du testat med?

 

http://support.euro.dell.com/se/sv/filelib/index.aspx?sid=DIM_P4_4700&cat=3&os=WW1&dev=2430&devlib=3&fileid=R94481

 

Analog Devices ADI 198x Integrated Audio är väl ett ljudkort integrerat på moderkortet?

Men du skriver att du har ett PCI-ljudkort. Kom det med datorn eller har du köpt senare?

Om du har ett PCI-kort kanske du behöver sätta Audio Controller i BIOS till Off.

 

[inlägget ändrat 2005-05-17 19:12:44 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det är när jag går in där det kommer fram samma som på CD:n, de föreslår: "Analog Devices ADI 198x Integrated Audio". Men det går inte installera det p.g.a. felmeddelandet.

 

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Tråden flyttad till Ljudkort

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator DrData|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat att följa instruktionerna på den sidan men jag får fortfarande upp fellmeddelandet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du inte "System invoice" till hands, för där står namnet på ljudkortet?

Öppna annars burken ock kika. Har själv en Dell av tidigare modell och jag fick förutom ResourceCD (som jag aldrig använt) separat CD med ljudkortsdrivrutiner.

Jag tror fortfarande att den drivrutin (Analog Devices ADI 198x Integrated Audio) du hänvisar till, är för ett integrerat ljudkort. Se längst ner på denna sida vilka ljudkort som bl.a. 4700 skeppades med. 5 PCI och 2 integrerade ljudkort:

 

http://support.dell.com/support/topics/global.aspx/support/kb/en/document?c=us&cs=19&DN=1091467&type=SRG&l=en&s=dhs

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det stämmer antagligen. Jag aktiverade onboard-ljud i BIOS och då helt plötsligt gick den drivrutinen att installera! Men något ljud fick jag då inte, alltså var det förmodligen inte ljudkortet jag installerade utan något annat.

 

Jag ska kolla om jag har en separat CD, har inte högen med skivor här men jag ska åka till den nu så får vi se :)

 

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämde, hade en CD med ljudkortsdrivrutiner på. Nu fungerar ljudet väldigt bra :)

 

Tack för tipsen.

 

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...