Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Telia Bredband genom dator med 2 nätverkskort!


Rullstol

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag undrar hur man gör för att få igång bredbandet på 2 datorer genom att ha 2 nätverkskort i en av datorerna.

 

På datorn där modemet är inkopplat ligger win 98 sec edition! och på datorn som ska få uppkoppling från andra datorn har win xp!. Datorn med win xp har ingen diskett station så jag kan inte köra nätverksguiden och spara den på diskett och överföra till andra datorn om man nu måste det. men det borde ju gå på nått annat sätt.

 

Det jag vet är att datorn med 2 nätverkskort måste ha ett kort med dhcp aktiverat så att jag kan få internet att fungera. Men hur ska dem andra korten vara konfigruerade? ska jag ha ip adresser på dem?

 

Mvh / Tomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt regelboken så är det XP-datorn som ska vara i mitten. Annars så behöver du något specialprogram i 98-datorn som kan föra över informationen mellan nätverkskorten, det specialprogrammet är inbyggt i XP.

 

Datorn med win xp har ingen diskett station så jag kan inte köra nätverksguiden och spara den på diskett och överföra till andra datorn om man nu måste det. men det borde ju gå på nått annat sätt.

I Windows 98-datorn så kan du stoppa in XP-skivan och köra nätverksguiden som finns på skivan, det går lika bra (så gjorde jag).

 

Men hur ska dem andra korten vara konfigruerade? ska jag ha ip adresser på dem?

Det där löser nätverksguiden om du har XP-datorn i mitten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm det jag skulle göra är att flytta över så att du får 2 nätverkskort på XP datorn.

 

Sen köra guiden från skivan som #1 sa

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...