Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med "blå skärm"


punktcom

Rekommendera Poster

Har under en längre tid haft problem med att windows stänger ner sig och en hel drös med olika blå-skärms meddelanden kommer upp. Exempelvis dessa nedan.

 

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

 

Efter att ha stått ut med detta under någon månads tid kom plötsligt detta upp

 

STOP 0X00000024

 

NTFS.SYS

 

F83B11FC BASE AT F83B11FC DATESTAMP 41107EEA

 

Nu startar inte ens datorn. Detta kommer upp precis efter att datorn kollat diskarna och minnet. Vad jag tror så är det ett hårdvarufel. Antagligen ramminnet. Det kan även vara värmeproblem. Problemet är att jag har min websever på enhet C som jag först måste göra backup på. Måste på något sätt starta upp datorn. Lyckligtvis ligger allt annat på en annan disk. Blåskärmen säger att man ska köra chkdsk / f och kontrollera disken. Men som det är nu är det inte möjligt. Kommer inte ens vidare av att köra i felsäkert läge.

 

Min fråga är. Vilken komponent tros vara problemet? Och hur kan jag tillfälligt starta upp datorn för att göra backup på mitt server material? Kan man komma vidare om man bootar upp med en startdiskett? (har ingen sådan dessvärre)

 

Jag kör med en Athlon XP 2800+ med 512 ram.

 

Tacksam för svar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Efter att ha stått ut med detta under någon månads tid kom plötsligt detta upp

 

STOP 0X00000024

 

NTFS.SYS

 

Finns ett antal länkar till MS, men sidorna hämtas långsamt hos mig:

http://www.google.se/search?hl=sv&q=0X00000024&btnG=Google-s%C3%B6kning&meta=

 

Du kan ju titta på dem om det går bättre hos dig.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken komponent tros vara problemet?

Gissar på hårddisken (eftersom NTFS.sys är diskdrivrutinen). Testprogram för hårddiskar finns på de olika hårddisktillverkarnas webbplatser.

 

Testprogram för minnet finns här:

http://www.memtest86.com/

Programmet skriver man till diskett eller CD som man sedan startar datorn från.

 

Minnestestprogrammet och en del tillverkares program för hårddisktester finns även samlade på denna nedladdningsbara CD:

http://www.ultimatebootcd.com/

 

Blåskärmen säger att man ska köra chkdsk / f och kontrollera disken.

Har du en XP-skiva med en återställningskonsol, så kan man köra chkdsk i den.

Det är möjligt att du också kan kopiera mellan diskarna därifrån också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det är säkert så att din hårddisk har problem.

Om jag vore dig, och har viktiga saker på hårddisken skulle jag nog göra såhär.

Montera in en ny hårddisk, sätt den som master. Montera sedan in din gamla hårddisk som slave. Så kanske du kan kopiera över nödvändigt material till masterdisken.

Läs även följande länk....

http://www.microsoft.com/resources/documentation/Windows/XP/all/reskit/en-us/Default.asp?url=/resources/documentation/Windows/XP/all/reskit/en-us/prmd_stp_swhw.asp

 

// Mushkin

 

[bild bifogad 2005-05-17 21:39:57 av mushkin]

712276_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Montera in en ny hårddisk, sätt den som master. Montera sedan in din gamla hårddisk som slave. Så kanske du kan kopiera över nödvändigt material till masterdisken.

 

Testade att göra som du förklarade ovan. Jag tog en äldre disk som jag hade liggandes och satte den som master. Formaterade den och installerade 2000 server. Under formateringen och installationen hade jag inte satt igång strömmen till slaven. När allt var klart kopplade jag in min problemdisk och bootade med min nya disk. Tro det eller ej så kommer samma blåskärm upp, fast på engelska precis innan jag ska logga in på 2000 server. Då måste den känna av att där finns problem med min slavedisk? Testade att koppla ur den och då funkade det förståss.

 

Riktigt tråkigt. Inga andra lösningar?? :-) Tack för all hjälp alla!

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-05-19 18:37:06 av punktcom]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Tråkigt det där med din hårddisk. Men ibland ger dem upp, så är det bara.

Det har drabbat mig också. Det finns företag som kan trolla fram din information som du har på hårddisken, men det är dyrt. Vet inte exakt vad det kan kosta, men har hört att det oftast inte är värt det!

 

Nåja...jag säger det igen.....BACK-UP!!!

 

// Muskin Ram rules...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som tur är ligger hemsidorna även på en annan server, och det är det enda som jag egentligen vill ha. Jag blir bara av med en del bild och dokumentmallar som skulle vara bra att ha när jag uppdaterar hemsidorna. Lyckligtvis lönade det sig att köra operativsystemet och programmen på en egen disk, och en extra för musik och bilder som är oberoende av c disken. Går stabilare också. Men som mushkin skrev... BACK UP. Instämmer :-) Det hade räckt att jag lagt en kopia av grejorna på den andra disken. Nåväl, det kunde varit den andra som strejka då.

 

Finns det ingen bootdisk med F-disk inbakad? För ntfs diskar då. Jag vet att det finns någon äldre variant för win 95/98. Då kan man kanske kringgå problemet och köra en kontroll innan systemet kommit igång?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste för övrigt att blåskärmsproblemet skall vara löst i Windows Longhorn. Man har nu bytt ut den mot en röd skärm. Det var en mycket ingenjörsmässig lösning tycker jag!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Har plockat bort mina två diskar som satt i och använder istället en annan som jag hade. Samma problem återstår. NTFS blåskärmen kommer upp fast jag tagit bort mina två förra diskar. Ett annat fel som MEMORY_MANAGEMENT kommer också upp då och då. Det måste ju vara ett hårdvarufel då. Nytt OS och "ny" disk. Vilken del kan vara problemet? Är rädd för att det kan vara ett värmeproblem också.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...