Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Begagnad prisvärd bil


cccccccccc

Rekommendera Poster

cccccccccc

Ge mig förslag på prisvärd bil årsmodell ca 2000

Rymlig och billig i drift, gärna kombi.

 

Är det värt att köpa importerat ???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med importerat?

 

Bland anonserna du länkade till fanns det väl massor som var svesksålda. Jag tror inte att det var speciellt vanligt med privatimport av Focus runt 2000 och inte heller vanligt med privatimport av begagnade Focus.

 

Om du med "inte importerat" menar en svensktillverkad så är det ju bara Volvo V70/S80 och Saab 9-3/9-5 som finns att välja på.

 

Focus tror jag är ett alldeles utmärkt val om det är den storleken man är ute efter.

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skrivs en massa skit om Ford, och det har det alltid gjorts.. Ford är en helt okej bil som är både driftssäker och pålitlig samt billig. Så brukade det vara i alla fall förr. Precis som alla bilar har Ford behov av "ömhet" (service) samt normal skötsel. (tvätt då och då.).

 

Något som verkligen suger är Fords rostskydd. Grannens "nya" Ford som han köpte fabriksny för 2½ år sedan har rejäla rostskador runt hjulhusens kanter bak. Bilen ser ut som en rutten 70-talare faktiskt.

 

Så köper man en Ford så gäller det att

1) se upp med rosten om bilen är beg.

2) oavsett beg eller ny, ROSTSKYDDA!

3) givetvis serva ordentligt, byta olja och filter dubbelt så ofta är det bästa man kan göra för sin bil. Glöm inte luftfiltret! Glöm inte inspektera/hålla koll på kamremmen!

 

Gör man det, så är Ford en helt ok. bruksbil som bara går och går och går!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Medhåll. Sålde en Escort 95 hgv förra året och M-testade den först. Utlåtandet i två meningar:

 

* Motorn är suberb. Det är ju en Ford

* Den rostar. Det är ju en Ford

 

Sen dess har jag lärt mig att man ska se upp med

just vita Fordar. Det är tydligen något med lacken.

 

Köpte en Renault Scenic. Den är tämligen optimerad när det gäller utrymmen mm, men rostskyddet före -02 lär inte vara det bästa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

* Den rostar. Det är ju en Ford

 

Ingen som råkar veta en bil som inte rostar, trodde länge på audi tills jag såg en -95:a med rosthål i bägge skärmarna. Personligen föredrar jag att motorn eller växellådan rasar framför att bilen börjar rosta, motor kan man ju i alla fall fixa.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha.. grannen har en vit ford..

(fast han har också slarvat med att högtrycksspola den i hjulhusen. antagligen ligger det kvar en massa smuts därinne som "hjälper" rosten)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagens bilar kan hållas rostfria med hjälp av underhåll. Håller man också maskineriet i skick, kan man i teorin ha en bil som håller "until hell freezes over". (eller tills bensinen tar slut på planeten)

 

Skiter man i underhållet, rostar även helgalvade Audis, exempelvis..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skiter man i underhållet, rostar även helgalvade Audis, exempelvis..

 

Så då är jag alltså dömd att ha en rostig bil tills biltillverkarna kommer på iden att göra bilar i ett annat material ;)

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2) oavsett beg eller ny, ROSTSKYDDA!

 

Hmmm, det låter intressant. Jag har fått för mig att det bara är intressant att rostskydda rätt nya bilar? Är det värt att rostskydda även om det börjat rosta på en del ställen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror på. Pumpa in så mycket rostskyddsolja du kan, så fördröjer du rosten. Det roliga idag är att man kan köpa begagnade HELT ROSTFRIA bilar för löjliga pengar, det kunde man inte förr..

 

DVS: Köp hellre en rostfri bil än att du jobbar ihjäl dig med en rostig..

Jag vet ju inte vad du har för ekonomi etc. men rent generellt så är "moderna" bilar "svårare" att meka med, men rostar mindre, gamla bilar är lättare att meka med, men rostar "mer"..

 

Någonstans på 80-90-talet "vände det"..

Själv brukar jag "alltid" köpa cirka 3-4 år gamla leasingbilar [leasingavtal kräver bra service fullgjort], bilarna får man (jag) ofta till halva priset vad märkeshandeln tar för samma bil/årsmodell/milantal.

 

Samma sommar (brukar köpa på sommaren, då har man tid att fixa bilen) rostskyddas bilen IN ABSURDUM, vilket innebär att framtida generationer efter 100.000 år antagligen hittar bilen "fit for bilprovningen", om nu bilprovningen finns om 100.000 år!

;-)

 

Säljer jag min nuvarande bil, får jag tillbaka samma pengar jag betalade för den för cirka 4 år sedan..

För att koppla till datorvärlden, så kan man säga liknande jämfört med hemmabyggt och köpt på diverse affärer.. Hemmabyggt håller sig "färskare"!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilen finns redan och är en Mondeo '97 som vi köpte när den var 3 år gammal.

 

Och ja, rost finns på en del ställen men det känns fortfarande under kontroll. Eller så har jag inte tittat tillräckligt noga :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...