Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

textsträng+ text i fält?


Fson

Rekommendera Poster

Känns som en otroligt enkel grej, men jag får inte tilldet och blir mer och mer frustrerad..:

 

Jag har en enkel tabell, ca 3000 rader lång där jag ska lägga till en kolumn med en URL. Länken består av strängen "http://appl.sjv.se/tuva2/site/area.jsp?id=" med tillägg av 7 tecken som står på samma rad, i ett tidigare fält.

 

Hur tusan gör jag??

 

/Per

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Detta är kanske lite omständigt men så här skulle i alla fall jag göra.

 

Börja med att infoga två kolumner. I första rutan i den ena kolumen skriver (eller klipper och klistrar) du in din formel. Och så fyller du på neråt med texten genom att dubbelklicka på den lilla svarta rutan nere i högra hörnet av markeringen på rutan (hoppas du förstår vilken ruta jag menar). Nu borde du ha en kolumn med din formel i varje ruta.

 

Nu markerar du den första rutan i den andra kolumnen som du infogade. Välj infoga funktion (från menyn Infoga eller via knapp i verktygsfältet). Välj funktionen sammanfoga (finns i kategorin text). I textfält 1 väljer du första rutan med din formel och i textfält 2 väljer du rutan på samma rad som innehåller id-nummret. Tryck OK och nu borde den korrekta länken med rätt id visas. Kopiera formeln neråt på samman sätt så du kopierade förut (dubbelklicka på lilla svarta rutan).

 

Medans hela kolumnen nu är markerad väljer du kopiera och sen högerklickar du på markeringen och väljer "klistra in special" och välj värden. Nu kan du ta bort kolumen som du infogade där du har början på din formel.

 

Hoppas det går vägen!

 

 

 

[bild bifogad 2005-05-17 12:02:02 av Smirre]

Edit: Bifogade en bild som förhoppningsvis gör det lite enklare att förstå min förklaring.

[inlägget ändrat 2005-05-17 12:02:50 av Smirre]

712059_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

(eftersom jag inte kan ta bort det, så besvarar jag mitt eget inlägg istället..)

 

..det löste sig, som valigt tänkte jag för mycket (för dåligt), istället för att låta Excel fixa det hela:

 

När jag väl hittade TEXT - SAMMANFOGA gick det ju alldeles utmärkt att skriva in den text som skulle sammanfogas med en cell-referens; behövs ingen extra kolumn för det alltså.

 

 

/Per

 

[inlägget ändrat 2005-05-17 12:40:30 av Fson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några sätt finns...

 

 

Orkar inte helt läsa Smirres svar...

men vill du ha en klickbar länk? Då finns formeln hyperlink.

 

Och vill du ha en gemensam bas för alla adresser?

Två sätt:

1: Skriv in ditt grundnamn i en cell och nyttja denna cell i formeln (lätt att ändra då)

2: Skriv grundadressen i formeln. (lite mer omständigt)

 

dvs för alt. 2:

=HYPERLINK("http://appl.sjv.se/tuva2/site/area.jsp?id= & A1";"Namn på länken")

Namnet kan du utelämna.

Och där A1 är en cell med den sista delen av länken.

 

Eller är det inte en klickbar länk du vill ha?

sätt formeln i en cell likamed

= "http://appl.sjv.se/tuva2/site/area.jsp?id=" & A1

 

I båda fallen, kopiera ned formeln utmed hela listan. Vill du sedan låsa denna, med andra ord ta bort formeln, kopiera då hela kolumnen och välj sedan klistra in special, enbart värden. Klart!

 

 

Edit:

Aj vad långsam jag var :)

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

[inlägget ändrat 2005-05-17 12:50:31 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm.... precis det jag misstänkte. Min metod var lite väl omständig. Monshis metod var ju både enklare att förklara och tar mindre tid att utföra. Det blir ett poäng till Monshi för ett bra tips!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo.. jag vill egentligen ha den klickbar, men inte i excel utan i Arcview 3.2. Tabellen är i dbf-format, och är atributtabellen till ett GIS-skikt. Vete fasen hur jag ska lösa det, men den delen av problemet kan jag dumpa på någon annan! :)

 

Tack igen!

/Per

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tabellen är i dbf-format, och är atributtabellen till ett GIS-skikt. Vete fasen hur jag ska lösa det, men den delen av problemet kan jag dumpa på någon annan! :)

 

ja gör det, för jag fattar nada...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..Testade HYPERLINK-funktionen, men får det inte att funka; får bara upp "#NAMN?

 

/Per

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...