Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Wardriving...


virtuosen

Rekommendera Poster

Kopplas till en begagnad tom konservburk som man sätter upp på taket..

 

Jag byggde mig en sådan här:

 

http://flakey.info/antenna/waveguide/

Grym gain och riktverkan!

 

Annars använder jag för det mesta en 7dbi omni med magnetfot.

-------------------------------------------------

"I was doing wireless when wireless wasn´t cool."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 53
  • Skapad
  • Senaste svar
BTW själv har jag bara lagt in mac-adress räcker det eller kan man bli utsat ändå?

Ändra Mac-adress på ett nätverkskort är oftast jättelätt, så det räcker inte.

 

I den här tråden finns en genomgång av lämpliga åtgärder och hur man slår på dem:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=673333

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fhe borde ju veta att det "egentligen" heter "Sveriges Rikas Lag", vilket innebär att diverse exempel som fhe tagit upp inte gäller, dessa kan alltid köpa sig fria.

 

"Kalle Karlsson", "Olle Ollsson", "Anna Andersson" etc. som har ett hemmanätverk som accessas av typer vi pratat om, kommer antagligen få förklara sig på ett eller annat sätt för myndigheterna, i detta fall "fabbro blä". Antagligen hamnar personens datorer i myndigheternas klor, och det finns antagligen en "vårdkö" där också, vilket betyder att datorerna när de "släpps" tillbaka så kör resten av världen med Windows 3000...

 

Sedan när åkte ett börsbolags VD i fängelse?-Refat El Sayed möjligen, men det var för att det var en massa "rassar" som dömde honom för att han var utlänning. Sossarna ljög ju exempelvis tungan svart när de lovade införa sjätte semesterveckan för femton år sedan. Hur många inom partistyrelsen/verkställande utskottet sitter inne för den lögnen/bedrägeriet? -Ingen!

 

http://wwwb.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,183887,00.html

 

"Vanligt folk" åker fast, skit flyter.

Samma sak med fildelare/internet/programtjyvar.

Hur många microsoftdirektörer skakar galler för all programvara microsoft har snott? [bara ett exempel, inget inlägg i någon annan debatt!]

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fhe borde ju veta att det "egentligen" heter "Sveriges Rikas Lag", vilket innebär att diverse exempel som fhe tagit upp inte gäller, dessa kan alltid köpa sig fria.

Jaså? Så du tror att internetcafér, bibliotek, hotell och andra går fria för att de är rika och kan köpa sig fria från att inte bli misstänkta för nåt som inte är brottsligt? Antar att det får stå för dig, du får väl passa dig så att du inte åker fast för något annat som inte är brottsligt, "eforumskriverier" kanske skulle kunan vara något sånt där helt lagligt som svensson åker fast för eftersom han inte kan köpa sig fri. Jag är övertygad om att det finns poliser som inte förstår, passa dig :-)

 

"Kalle Karlsson", "Olle Ollsson", "Anna Andersson" etc. som har ett hemmanätverk som accessas av typer vi pratat om, kommer antagligen få förklara sig på ett eller annat sätt för myndigheterna

Nej det kommer de inte, däremot kommer de att ha svårt att förklara sig för leverantören av bredband eftersom de förmodligen bara har ett vanligt bredbandsabonnemang och inte en riktig internetanslutning som man får göra vad man vill med.

 

Sedan när åkte ett börsbolags VD i fängelse?

Det händer lite då och då, det är emellertid rätt sällsynt att man blir insydd för något som inte är brottsligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den tyngsta anledningen att säkra sitt WLAN är, som jag ser det, att undvika att diverse slemma War Drivers helt enkelt utnyttjar internetaccessmöjligheten (25 bokstäver!) och skickar spam eller gör andra otyg som får ens ISP att stänga kontot. Eller värre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Händer "lite då och då"? ??

-Nä, det var nog Reefat som fick krypa in senast, och det var i runda slängar 20 år sedan.. Börsbolags-VD:ar brukar slippa undan med det mesta. Nämn gärna någon dylik som fått krypa in!

 

Jag är fortfarande övertygad om att om ens IP missbrukas av kriminella, kommer det förr eller senare någon och knackar på dörren..

 

Du jämför med ISP:er, caféer, bibliotek och liknande. Tidigare jämförde du med postens generaldirektör/VD. Dessa jämförelser är inte signifikanta. GIVETVIS fattar även den dummaste "plattfot i blå skjorta" att dylika ställens innehavare inte är "skyldiga". Däremot privata adresser.......

Där tror de: abonnent eller någon i abonnents familj, gärna fysiskt kopplad till bredbandet, är skyldig.

 

GIVETVIS kommer stackaren bli frikänd tillslut, men efter hur många och långa trubbel??

 

Därför bör man kryptera sitt WLAN tills det kommer något bra sätt att dela med sig av det. Bra och säkert.

 

Edit: Förklara sig för ISP:en? Hur/varför då? -ISP:en ser ju inget annat än en enda användare... Lokala IP är ju lokala IP, och dessa kan ju vara abonnentens egna, om nu ens lokala IP syns utåt. Generera massor av trafik? -Tja, man kanske har stor familj eller surfar mycket..

 

DET MAN logiskt sett kan råka illa ut för, är exakt beroende på samma sak som varför ISP:en inte kan göra något: Endast en adress syns publikt, och det är ens egen adress som kan kopplas till det egna namnet/abonnemanget. Just därför kommer "fabbro blå", Henrik på IFPI eller någon annan singleminded person att tro IP=gärningsman.

 

Jämför det gärna med den gamla grejen man kan se i gamla deckare: Okänd man faller plötsligt oväntat handlöst mot "dig", du fångar upp mannen och ser att mannen har en kniv instucken i ryggen. Du tar instinktivt i kniven för att ta bort den från mannens rygg, i exakt samma ögonblick rusar polisen in i rummet och arresterar dig för mord..

 

Precis så tror dagens lagvrängare att IP adresser fungerar. Har till och med läst artiklar som "IP-adressen: Ditt fingeravtryck på nätet".. Suck..

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-05-18 21:07:24 av virtuosen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alexander Lund
Börsbolags-VD:ar brukar slippa undan med det mesta. Nämn gärna någon dylik som fått krypa in!

 

Nämn någon som gjort något som han/hon borde suttit inne för?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde sitta inne för?

 

Exempel:

-Använda arbetsgivarens tid för att räkna ut hur mycket man skall "plundra" bolaget på? Dvs. dirrarna har ju faktiskt suttit på betald arbetstid (mångmiljonlöner) och inte skött sina jobb, dvs. sköta företaget, utan de har suttit på diverse möten/sammanträden för att räkna ut diverse "bonusprogram" som de skall stoppa i bankkontona sina i Schweiz.

 

Fast nu är det ganska OT från WLAN!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och det var i runda slängar 20 år sedan

Det är möjligt att att det inte suttit någon VD i fängelse på 20 år men det beror nog isf på att man förmodligen blir av med jobbet i ett sånt läge och därmed inte längre är VD.

 

Jag är fortfarande övertygad om att om ens IP missbrukas av kriminella, kommer det förr eller senare någon och knackar på dörren..

Du får vara hur övertygad du vill men det hjälper inte när du slänger dig med fraser som "om ens IP missbrukas", det handlar inte om att missbruka någon IP. Det handlar om att transportera bytes på överskottsbandbredd på de vilkor som den som delar ut bandbredden stipulerar.

 

Vill du hindra missbruk så är det bara att göra det, bara för att du lånar ut bandbredd till andra behöver du inte vara korkad. Du behöver inte tillåta precis all trafik (varför skulle du, du som är privatperson har förmodligen upptäckt att inte ens din egen ISP tillåter dig att göra allt), du behöver inte ens tillåta att vem som helst kopplar upp sig helt okontrollerat, det är jättelätt att kräva att folk registrerar sig i förväg och därefter loggar in innan de kan använda nätet.

 

Däremot privata adresser.

Vem har pratat om privata adresser? Privatpersoner som delar ut sitt nät bryter med nästan 100% säkerhet mot avtalet de har med sin leverantör, naturligtvis kan de inte dela ut nät hursomhelst.

 

Det är inte någon som helst skillnad på att ha en accesspunkt på sitt internetcafé och att låta någon hyra en dator i detsamma eller ha kunder som får ringa till en modempool för att komma åt internet. Skillnaden förblir precis lika liten om accesspunkten står i ett hotell eller på ett fik.

Det hjälps inte vad du tror för ingen har hitills åkt in i finkan, varesig som skyldig eller inte för att han försett andra med bandbredd, det är jättelagligt och högst frivilligt. Du behöver varken dela ut eller använda om du inte vill.

 

GIVETVIS kommer stackaren bli frikänd tillslut, men efter hur många och långa trubbel?

Ja, berätta gärna. Under de 15 år jag har haft internetanslutning har jag inte hört om någon som råkat ut för en enda dags trubbel med lagen för sånt som du befarar. Jag kan ju inte säga med hundra procents säkerhet men jag tror inte det beror på att alla människor mutar sig fria, även om du säger att det är så det fungerar.

 

Därför bör man kryptera sitt WLAN tills det kommer något bra sätt att dela med sig av det. Bra och säkert.

Jag inser att du inte riktigt fattat men jag gör ett försök till:

Det går jättebra att kryptera och dela med sig av sitt wlan redan idag, "bra och säkert". Det är ingen som helst skillnad mot att dela med sig av sitt lan "bra och säkert" eller någon annan teknik. WLAN:et blir då bara just en trådlös kabel, enda skillnaden mellan det och att låna ut ett nätverksuttag är att man behöver (pytte)lite mer kompetens för att se till att det görs på rätt sätt. Det är inte raketvetenskap, kompetensen finns i vartenda internetcafé, hotell, eller vad som helst. Det blir inte farligare för att det är gratis, det är exakt samma sak som när det inte är gratis, bara billigare.

 

Att du blandar in privatpersoners bredband i tråden är bara löjligt, ingenstans på elektrosmogs sida står det något om att privatpersoner ska engagera sig genom att begå avtalsbrott med sina leverantörer.

 

Den risk man tar när man surfar på öppna trådlösa nät är emellertid inte att förakta, det finns inga som helst garantier för att den som har accesspunkten inte använder den för att samla in information från dig. Plockar jag ett lösenord från dig när du kollar mailen via min accesspunkt så kan jag säkert hitta mer nyttigt att gå på om jag har tur, förvisso skulle jag inte kunna använda det lagligt men det är en annan femma.

 

Men vi struntar i det här nu, du får gärna gå omkring och tro att stora delar av Sveriges befolkning mutat sig loss från förmånen att sitta inspärrade tills de visat sig vara oskyldiga. Det gör det lite roligare att läsa dina texter. :)

[inlägget ändrat 2005-05-18 21:30:16 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och inte skött sina jobb

För din information, det är inte olagligt att inte sköta sitt jobb.

 

Att du inte förstår skillnaden mellan bonusprogam och bolagsplundring är inte mycket att göra åt men du kanske skulle vara lite försiktig så att det inte blir förtal.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Stefan

Du har så fel som man bara kan ha.... och borde veta bättre..?

 

Jasså, då måste datortidningarna ha fel då. Det är där jag fått det ifrån.

Minns nu inte vilken tidning det var jag läst om det där.

 

http://www.enn.ie/news.html?code=9570660

 

Tack annars för infon!

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha men jag orkar nog inte :-

Egentligen det är väll ändå ganska svårt att ta reda på vilka mac-adresser som tillåts?

Och det är väll inte så många som är intresserade att hacka in på mitt Internet

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och det är väll inte så många som är intresserade att hacka in på mitt Internet

Tycks finnas många på internet som är intresserade av att hacka sig in på andras datorer för att sedan använda de datorerna för spamskickande, lösenordsfiskande mm.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förtal handlar om utpekad person. (Eller möjligen folkgrupp, man vet aldrig idag vad politruckerna hittar på).

 

Vad jag vet är det okej att hetsa mot "rika", det har s-regeringarna gjort sedan sosseriet "uppfanns".. Och det tycker jag är helt okej..

Sparka uppåt! (i maktens skrev)

 

Börsbolagschefer är ännu så länge ingen "folkgrupp".

Återkom med "åtalsvarningar" när dessa är folkgrupp. Fan vet vilka som räknas som folkgrupper, klart som korvspad till 1000 procent är att folk som säger sanningen på internet aldrig kommer räknas dit..

 

;) (asgarv egentligen)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fallenius var ingen VD.. Bara vice..

(Någon, NÅGON VD för sv. börsbolag sedan Fermentas VD Reefat el Sayed som fått skaka galler i egenskap av VD som gjort "något dumt"?)

 

Tror inte det..

Fast nu är vi väldigt off topic från LAN&WAN...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte (tyvärr) tid att besvara ditt långa svar, fhe, men rent generellt gäller följande:

 

1) Vad du gör med ditt nätverk skiter din ISP i. ISPen bryr sig inte förrän du genererar en MASSA trafik. Men JAG snackar inte om ISP:er, jag snackar om andra typer av trafik..

 

2) Tjo-visst. Låser man WLANET sitt, så slipper man antagligen en massa problem. Vilket jag sa redan tidigare..

 

3) Antagligen är spridande av våldsporr, hatpropaganda, barnporr etc. "viktigare" för myndigheterna att beivra än att abonnenten överskridit avtalet med "bredbandsbolaget", eller vad nu lurendrejaren där avtal finns heter i "verkligheten", exempelvis "bbb"..

 

 

Avtalsbrott? -Begås varendaste dag, jämför exempelvis antalet giftermål med antalet skilsmässor. ("Until death do us apart")

 

Avtalsbrott är legio nuförtiden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det förekommer visst att VD:ar, vice sådana eller föredettingar åker dit, inte minst för insideraffärer. Även om det sällan blir fängelsestraff men det beror snarare på att de vanligtvis inte sysslar med sånt som har det på straffskalan.

 

Just nu pågår ett flertal fall med allt från skandia-chefer till trustor-plundrare. Vi får väl se om de "köper sig fria". På tal om det kanske man kunde förvänta sig att du kan backa upp ett sånt påhopp på rättstaten med lite exempel på folk som köpt sig fria. Mutor i rättsväsendet är ju inte nåt man läser om varje dag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad du gör med ditt nätverk skiter din ISP i. ISPen bryr sig inte förrän du genererar en MASSA trafik. Men JAG snackar inte om ISP:er, jag snackar om andra typer av trafik..

Om min ISP är en bredbandsleverantör och jag är en privatperson så har du helt rätt. Om jag har en riktig internetanslutning så får jag använda varenda liten byte bandbredd och den som levererar nätet kommer inte att bry sig ett dugg.

Vad gäller vilken trafik man vill ha så finns det ingenting alls som hindrar att den som delar ut sin överskottsbandbredd bestämmer vad och hur som får transporteras. Är det så svårt att inse?

 

Tjo-visst. Låser man WLANET sitt, så slipper man antagligen en massa problem. Vilket jag sa redan tidigare..

Men dåså? Att säkra upp WLAN:et står INTE i någon som helst konflikt mot att dela ut det gratis. Att man delar ut något gratis behöver faktiskt inte innebära att man delar ut det helt okontrollerat. Det finns många fria accesspunkter där man först förväntas anmäla sig så att det går att koppla ett användarnamn till en fysisk person (praktiskt inte minst om man vill stänga av folk som missbrukat förtroendet).

 

Antagligen är spridande av våldsporr, hatpropaganda, barnporr etc. "viktigare" för myndigheterna

Naturligtvis men du drabbas inte av det bara för att du delar ut nätet, du blir inte mer brottsling än posten är när de distribuerar våldsporr (när blev det förbjudet?) i kuvert genom landet.

Om du är rädd för att åka dit för att du varit en del av transporten så ska du naturligtvis inte ha en accesspunkt tillgänglig för andra, det kan ju vara så att du har rätt i att anledningen till att ingen någonsin råkat illa ut för denna helt lagliga aktivitet är att alla har mutat sig fria, jag tror inte att så är fallet men du får naturligtvis tro vad du vill.

 

 

Begås varendaste dag

Och? Har det något med saken att göra? Det står dig fritt att bryta vartenda avtal så länge du är beredd att stå för konsekvenserna, konsekvenser verkar vara något du är allmänt rädd för, både rikta och fantiserade sådana så vore jag du skulle jag läsa avtalen noga :-)

För din upplysning är inte en skilsmässa att betrakta som ett avtalsbrott, snarare som en uppsägning av ett avtal.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NÅGON VD för sv. börsbolag

 

Man kan väl säga att det finns ju faktiskt inte särskilt många VDar för börsföretag, även under 20 år så blir det ju inte så många som skulle bli dömda till fängelse om man antar att lika stor andel av dem som av normalbefolkningen skulle dömas till fängelse.

 

Sedan är väl urvalet till VD för börsföretag inte precis ett snitt av normalbefolkningen. De som sysslar med småkriminalitet i tonåren hittar nog andra vägar till pengarna än att studera hårt på Handels och slita många timmar i veckan i 25 år innan de blir VD och enligt dig sysslar med olagligheter.

 

Men du har fortfarande inte sagt varför just VDar för börsföretag borde åka i fängelse oftare.

 

Några företagsledare som åkt dit det senaste året i alla fall:

Butikskedjan Joys ägare dömd till tre års fängelse för grovt skattebrott (31/3-05)
http://www.ekobrottsmyndigheten.se/templates/Page____1488.aspx

 

Huvudmannen, en svensk företagsledare, döms till fyra års fängelse för grov oredlighet mot borgenär, bokföringsbrott och försvårande av skattekontroll samt sju års näringsförbud.
http://www.ekobrottsmyndigheten.se/templates/News____1472.aspx

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte tid (tyvärr) att gå in på detaljer, men visst är väl skilsmässa ett avtalsbrott? -Om nu personerna i fråga har avgett äktenskapslöften som heter "until death do us apart" eller liknande.

 

Annars är det ju lika löjeväckande som alla andra grejor, exempelvis "löses in i guld enligt 1873 års lag", som det stod på svenska sedlar LÅÅNGT efter guldinlösningen (guldmyntfoten) upphört. Eller "silver certificates" när det gäller USA.

 

"Via tvättar vitare än vitt" (tvättmedelsreklam)

 

Vad jag menar och syftar på, är att vi skall vara försiktiga att lova mer än vad vi orkar hålla. Gäller i princip all mänsklig aktivitet.

 

Vara försiktig med löften, typ..

(Speciellt nyårslöften! ;-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, Cecilia: Jag anser väl inte att "börsbolags-VD-ar" borde åka fast oftare än medelsvensson som gör ungefär samma saker: Avänder sin arbetstid för att lura ut hur arbetsgivaren/bolaget på "bästa sätt" skall tömmas på tillgångar.

 

Varför känns det ändå "in my guts" att dylika personer överutnyttjar sina privilegier??

 

Vet inte hur gamla Cecilia och övriga här var när "bankkrisen" uppstod. Då visade det sig, när "Sveriges alla banker utom SHB", höll på att gå omkull. Bankrånarna visade sig vara bankdirektörerna. Bankrånarna "typ classic", stod för någon enstaka tusendel av en promille av bankernas förluster. "White collar crime", dvs. "dirrarnas" brott/dåliga sinne, stod för bankernas konkurs. Konkurserna undveks enbart för att staten pumpade in miljarder in i banksystemet. ("bankgarantinämnden")

 

Själv anser jag att bankerna borde "fått" gå i konkurs: Fri företagsamhet innebär inte enbart rätten att lyckas; fri företagsamhet innebär även rätten att gå i graven.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-05-21 14:54:55 av virtuosen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mutor i rättsväsendet är ju inte nåt man läser om varje dag.

 

HD-domare som köper sex och slipper åtal?

-Nåväl, rent paragrafmässigt så verkar ju 50 dagsböter "okej"..

 

Möjligen finns det inga mutor där heller, men borde inte dylika personer vara typ "Jesus själver" eller åtminstone Muhammed, Buddha eller liknande fina personer utan egen skuld..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade i alla fall var vuxen länge när bankkrisen inträffade.

Och mitt minne säger mig i alla fall att det inte var VDarna för bankerna som hade begått något brott i alla fall. Att bankerna lånade ut för mycket pengar utan tillräcklig säkerhet bryter nog inte mot någon lag.

 

Att vara omdömeslös är inget brott, varken för en VD eller när jag eller någon annan ger olämpliga råd i Eforum (vilken tur va ;)).

 

Bankgarantin tillkom väl efter bankkrisen för att inte staten skulle befinna sig i samma knipa igen.

 

Det är väl lätt att säga att man ska låta en stor bank gå i konkurs. Men det blir stora samhällsproblem om alla privatpersoner och många företag tar ut sina pengar plötsligt från bankerna för att inte riskera att de försvinner i en konkurs.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...