Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fuskar Siba och Giganten?


PeterLan

Rekommendera Poster

Jag är på gång att byta ut min gamla Tv mot en lite modernare LCD-tv. Jag läste på nåt forum att många anser bildrörs-tv vara väl så bra som platta tv-apparater om dom är nya och rätt inställda. Så jag knallade in på en tv-affär för att titta med egna ögon. Det var en liten butik av den gamla sorten. Dom hade blandat CRT, LCD och Plasma efter väggarna. Det jag såg var att dom flesta CRT-apparaterna hade precis lika skarp och fin bild som dom platta. Senare var jag till Siba och där var det en annan historia. Alla platta apparater hade kanonbild medan ALLA CRT-apparaterna hade sämre bild, dålig kontrast och murriga färger, knappt bättre än min gamla 32-tums Sharp. Och då var det inga billiga apparater jag tittade på, från 12000:- och uppåt. Dom i lägre prisklasser var ännu sämre. Över till Giganten, samma sak där... Är det nåt medvetet trix för att få folk att köpa dyrare platta apparater? Jag såg ju med egna ögon i den lilla butiken, att så stor skillnad är det inte, och det var inga värsting CRT:n jag tittade på där, samma fabrikat som lågprishyllan på dom stora kedjorna, runt 6000-8000:-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om dom fuskar medvetet men, som av en händelse gör Råd & Rön samma kostaterande som du i sitt senaste nummer (5/2005).

Endast en platt TV (Loewe Xelos A26 (LCD, 26", 16:9) för 20.000) kommer upp i samma bildkvalitet som de jämförda CRT-apparaterna. De har ett flertal apparater från flera kända märken med.

 

---/samoht

 

[inlägget ändrat 2005-05-16 19:26:32 av samoht]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, det låter lite suspekt. Ser ingen anledning till att det platta skulle ha skarpare bild än en CRT. Annat än då det visas tecknat på dem dvs, då kan jag tänka mig att de är bättre...eller andra stillbilder.

 

Men i övrigt, nä.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant med Råd&Rön.. Hade ingen aning om det. Det lustiga var att jag inte reagerade förrän idag, när jag tänkte efter lite. När jag stod på Siba hade jag totalt förträngt det jag såg i den lilla butiken, och var helt inne på att det är en platt tv jag ska ha...och det är väl precis det dom vill uppnå.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De gåmger jag har varit på ovannämnda varuhus där jag bor har jag blivit förvånad varför de matar lcd och plasma med så dålig signal. Ofta kör de en analog kabelsignal, eller i bästa fall sattellibild. Men då visar de ju t.ex MTV eller Eurosport med rätt sunkig kvalitet. LCD skärmar är ju väldigt känsliga för dålig kvalitet på signalen och mår bäst av att matas med dvi, eller via komposit från dvd och digitalmottagare.

 

Kolla diskussionerna här: http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showforum=40

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta som har en platt skärm till datorn vet ju att svärtan är väldigt dålig. Det blir mer grått än svart och det är samma sak med LCD-tv.

 

De försöker väl att förbättra det på LCD-tv men då kostar det förstås mycket pengar.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

100Hz CRT med "platt bildrör" och digitalt kamfilter ger lika bra/bättre bild för 7000 kronor som plasma som kostar 50.000.

 

Ändras väl i framtiden. Men ännu så länge rular CRT. BRA CRT.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...