Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

master license server


AnnikaL

Rekommendera Poster

Hej !

 

Kanske en jättedum fråga men men... Hur ser jag vilken av mina servrar som är masterlicense server. Man kan ju titta i AD men jag undrar om denna stämmer e.som jag får en massa felmeddelanden om att denna tjänst inte fungerar som det ska...

Tack

Ann

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

Titta i Active Directory Sites and Services och klicka dig ned till Default-First-Site-Name (om du inte döpt om grundinstallationen). I fönstret till höger ser du då bla License Site Settings. Det är den servern som är licensserver för site:n ifråga (och har du bara en site således för hela ditt AD). Nu har jag iofs för mig att just termen "master license server" härrör sig från NT4 och inte finns kvar i 2000 och senare. Men det kanske var den här tjänsten du avsåg i alla fall?

 

// Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack !

Vet inte om du läste mitt förra inlägg ?

Jag har en fellogg som jag inte vet hur jag ska bli av med !

 

LicenseService - " Replication of license information failed because

the License Logging Service on server < server > could not be contacted. "

 

Denna tjänst är igång men jag får ändå denna fellogg ?! Jag läste då att man kan gå in i ad och ändra master license server om denna skulle vara fel ? Går man in i AD och tittar på den plats du talade om kan man ju ändra server där och då undrade jag om denne stämmde. Dvs. har jag rätt server ?

Har du fler tips..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

Okej, 2000 och 2003 servrar loggar licensuppgifter till domänkontrollanten, som sen i sin tur loggar till din licensserver (om det nu inte är samma maskin). Licensservertjänsterna måste således vara igång på alla dessa maskiner för att en viss server skall kunna logga sina uppgifter. Kolla således att tjänsten "License Logging" är aktiverad på berörda maskiner. Sen måste givetvis servrarna kunna kommunicera med varandra, har inte reflekterat över hur informationen replikeras men det är nog sannolikt via RPC.

 

För övrigt så är det av MS rekommenderad "best practice" att inte ha licenstjänsterna igång. Det kan vara smidigt vid tillfälle för att kontrollera hur ens licensanvändning ser ut, men oftast går det lika enkelt att räkna för hand. Behöver du inte ha licensfunktionerna igång är det således bara att stänga av License Logging på alla servrar (för hand eller via policy). Detta gäller ej terminalserverlicenser, där licensinformationen alltid måste finnas tillgängligt.

 

Lycka till!

 

// Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för dina tips !! Jag har "license logging" - tjänsten igång på domänkontrollanterna på "automatisk" (vilket jag läst att det kan bli krångel om de är på "manual) . Är det fler tjänster ? Isåfall vilka ?

 

 

Tack

Annika

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

Nej, det borde inte vara fler tjänster mer än RPC (men är den avstängd hade du nog haft andra betydligt större problem). Var licensservern för din default site i AD korrekt? Testa gärna med att byta byta till en annan maskin, byta tillbaka och sen starta om License Logging på berörda maskiner.

 

Är du osäker om RPC verkligen fungerar kan du dra hem Windows Server 2003 Resource Kit Tools på http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=9d467a69-57ff-4ae7-96ee-b18c4790cffd&DisplayLang=en där du hittar många bra nyttigheter. I detta fall finns ett program som heter rpcping som verifierar att RPC fungerar mellan servrar. Installera och testa att rpcpinga från/till respektive servrar.

 

// Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen !

Tack för ALLA dina bra tips.

Det var ju så det började att jag kollade licensservern för på default site i AD men jag vet ju inte om det är denna som ska vara def. licenseserver ! Låter kanske konstigt men det var det jag ville ha fram i de första inläggen att jag skulle kolla om detta stämde och jag vet inte var jag kan se det ? Alltså hur vet jag vilken SKA vara min def. licenseserver.

(Att tillägga här för att inte framstå som helt .... är att jag inte brukar ha hand om licenseservern men mannen som sköter det verkar inte heller veta och nu har jag blivit ombedd felsöka loggarna :-))

Det "borde" vara rätt men jag är inte 100%.

 

Som du skriver har jag hört att dessa tjänster inte behöver vara igång så det kanske blir så det blir....

För det är väl ingen som tappar kommunikationen ?

 

Mvh & Tack

Annika

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

Ah, nu är jag med på vad du menar. Det finns ingen speciell server som *skall* vara licensserver, utan du *väljer* vilken server som är licensserver genom att ändra i tidigare nämnd inställning. Som standard är första domänkontrollanten i site:n också licensserver, men det går alltså utmärkt att flytta till någon annan maskin. Står det således ex din domänkontrollant där nu, så *är* det DC:n som (just nu) är licensserver.

 

Och nej, inget slutar fungera utan vanliga licenstjänsterna (gäller ej TS dock). Stänger du bara av licenstjänsten på licensservern kommer dock klienter med licenstjänsten igång att skrika över att de inte hittar licensservern. Stäng således av all licenshantering i domänen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

YES !! Precis så menade jag :-) men jag har nu stängt av licensetjänsten på servrarna så får vi väl sätta igång dem om/när vi behöver dem.

 

Tack för dina jättebra svar !

Har haft problem med att komma åt microsofts hemsida idag också så jag har inte kunnat leta där. Dina inlägg var dessutom bättre !!

Tack

Annika

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...