Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Zynet hårddiskkabinett


Pelle Svanslös

Rekommendera Poster

Pelle Svanslös

Hej.

Köpte ett Zynet Polar HD-D5-U2 hårddiskkabinett för ett tag sedan, tillsammans med en Seagate Barracuda 200gb (IDE).

Det är en Plug & Play-enhet, så det ska inte behövas några drivrutiner till Windows XP.

Har provat att koppla in den i tre olika datorer med Windows XP, och en med Windows 98 (med installerade drivrutiner), men ingenting händer.

På två datorer händer det absolut ingenting, datorn fattar inte ens att man kopplar in enheten.

Min egna dator reagerar, och installerar automatiskt (fel) "windows-drivrutiner". Så det händer ingenting.

Jag har fått det att fungera ett fåtal gånger på min egna dator, men då har jag varit tvungen att ansluta kabinettet utan hårddisken, starta om datorn, och sätta i hårddisken igen.

När jag har fått det att fungera, har jag provat att dra ut USB-sladden och sätta i den igen. Det funkar, men om jag däremot stänger av kabinettet och sätter igång det igen, så hittar datorn ingenting, ännu en gång. Så får jag göra göra samma omständiga sak hela tiden, om jag vill använda hårddisken med hjälp av kabinettet.

Jag gav 450kr för kabinettet, och jag tycker att det är ganska mycket pengar, när det inte fungerar som det ska.

Jag returnerade både kabinettet och hårddisken till försäljaren, så de testade alltihop. De skickade tillbaks det och skrev:

"Hittades direkt med Windows XP SP2".

Eftersom jag inte är speciellt bra på såna här grejer tänkte jag att det kanske var det där med servicepacket som det gällde. Installerade SP2, och... Det fungerade inte efteråt heller! Yes...

Jag köpte kabinettet för att enkelt kunna dra över grejer från kompisars hårddiskar till min, men det sket ju sig ganska rejält med den saken.

Någon mer där ute som har gjort samma misstag och köpt en Zynet Polar-kabinett, som vet hur man kan lösa mina problem..?

 

(+ Om det gäller drivrutin/er, kan man då lägga in den/de på hårddisken så att datorn hittar det så fort man ansluter kabinettet..? Om så - I någon speciell mapp..?)

 

Mycket tacksam för svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej!

Köpte den 10/6 tre st. Zynet USB 2.0 kabinett med Samsung HD (1 st 80 GB + 1 st 200 Gb) samt 1 st IBM Deskstar 80 GB disk och ingen av dessa tre fungerar (kabinetten alltså). Enda sättet att få HD att fungera är att köra de standard via IDE anslutningen. Filöverföringen till ZYNET kabinetten låser sig alt. rapporterar fel i överföringen med tvärstopp på diskarna. ZYnet verkar vara helt ute i det blå när det gäller USB 2.0 protokollet. HD fungerar perfekt utan kabinett men det var inte därför jjag köpte dem....

/Mikke:thumbsdown:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Pelle Svanslös

Hej, ursäkta att jag inte svarat på så lång tid, men detta är första gången sen jag skrev meddelandet som jag haft möjlighet att komma ut på nätet...

 

Jasså du har också haft problem med kabinetten...

Vad är det för modell..? Den med bara USB eller med både USB och FireWire?

Jag har själv den med bara USB (HD-D5-U2).

 

Jag har försökt flera gånger att få nåt vettigt svar av Komplett, men de verkar strunta helt i hur stor glädje jag har av det jag betalat för.

Jag fick tillbaks grejerna efter jag hade returnerat dem, och de påstod att det funkade perfekt när de provade, vilket jag inte tror på, då jag provade själv på 4-5 olika datorer.

 

Nu har jag bytt min Seagate-disk mot en Samsung Spinpoint P120 200gb (med en kompis), och det är inga problem.

Ibland när man kollar på film så låser sig datorn totalt, och man måste dra ur sladden för att kunna starta om...

 

Därför tycker jag det låter konstigt att du haft problem med en Samsung-disk... Jag mailade Zynet igår ochfrågade om de skulle kunna skicka en eventuell ny firmware till kabinettet, som skulle fixa så jag kunde använda Seagaten. Jag vill nämligen använda den igen, då jag tyckte den var /ännu/ tystare än Samsungen.

"Jake" på Zynet svarade att de hade provat hårddiskar på upp till 250gb, och det skulle funka, oavsett modell.

 

[inlägget ändrat 2006-02-06 08:14:52 av Pelle Svanslös]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...