Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
j_n

Bilar

Rekommendera Poster

Är det snart dags att skapa ett forum för problem med bilar, eller? Med tanke på att det har varit ganska många inlägg på det temat på sistone... och eftersom bilarna snart är mer datoriserade än datorerna själva så kanske det inte är en så långsökt koppling till Eforum! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njae, jag tycker inte det hör hemma här faktiskt. Tyngdpunkten ska ligga på it som det står här någonstans. Det känns inte rätt tycker jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Å andra sidan tycker inte jag bilar är mer offtopic än t.ex. mobiltelefoner.

Som j_n säger, dagens bilar är ju lika avancerade som datorerna.

Sen finns det ju forum som inte har det minsta med it att göra, som t.ex. juridik och språkvård, inte mina favoritforum direkt men dom man inte gillar går ju att filtrera bort.

[inlägget ändrat 2005-05-16 08:08:21 av SYS64738]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och så kommer nästa person och vill ha traktorer med här på eforum för de nya modellerna innehåller väldigt mycket elektronik.

Förstår du vad jag menar? :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

O ja. Eller armbandsur, mikrovågsugnar eller barbiedockor. Men anledningen till att jag med endast en liten dos ironi föreslog det är att jag tror att det är många som har intresse både för datorer och bilar på ett annat sätt än för andra saker, att det ofta är lika mysko problem som uppstår, samt att det mycket riktigt som någon skrev är ont om forum för bilproblem på nätet. Förutom det att bilproblemsdiskussionerna redan är i full gång här på det här forumet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag läste någonstans att det finns 35 datorer i en Volvo S80, och att trafiken mellan olika bildelar inte längre sker "analogt" med reläer och liknande, utan att det finns en databuss (nätverk) som sköter om allt. Chiptrimmning rör ju sig egentligen om "överklockning" exempelvis..

(överklockning av motorn)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej! jo visst är det mkt elektonik i dagens prylar,bilar är inget undantag. jag utförde en studie på volvo fabriken (torslanda) och såg hur de pumpade bilarna med programvara. om det blev ngt fel på bilen så var det bara att tanka ner ett program till bilen...undantag fanns.

nackdelen med elektroniken i bilarna är att de är programmerade att gå sönder efter ett tag. gäller tvättmaskiner m.m. också. tycker ni inte att det är elakt? fast å andra sidan, skulle man köpa dagens prylar så skulle det till sluta inte va ngn som köpte nya prylar. de håller ju längre ...om man inte skulle programmera in fel vill säga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
nackdelen med elektroniken i bilarna är att de är programmerade att gå sönder efter ett tag.

Är det verkligen sant...? Låter som en vandringssägen tycker jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Är det verkligen sant...? Låter som en vandringssägen tycker jag.

Jag håller med du, samtidigt så är det naturligtvis så att elektronik åldras snabbare än rent mekaniska konstruktioner. Dessutom är inget problem för den händige att hålla en Volvo Amazon vid liv i våra dagar men jag är skeptisk till om det kommer att gå att hitta reservkomponenter till en modern bil om 30 år. Så oavsett sanningen så finns det säkert ett resultat som är likvärdigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vid all produktutveckling görs dimensioneringen så att saker och ting ska gå sönder någon gång. Egentligen inte att de ska gå sönder utan att de ska hålla en begränsad tid. Det går ju att göra produkter som håller väldigt länge men då blir de dyrare. Samtidigt har kunden ingen anledning att köpa en ny vara när den gamla fungerar.

Ett exempel:

En gräsklippare används max 10 gånger per år 3 timmar per dag. Det blir 30 timmar/år och om grannar lånar den ibland blir det 60 timmar/år. Om den ska hålla i tre år blir det 180 timmars livslängd. Nu räknar man med en säkerhetsfaktor på 2-3 så att produkten håller för 540 timmar.

Det är inte så att den SKA gå sönder efter den tiden men risken finns. Det är billigare att byta ut produkten som köpts av några som använder den flitigt än att tillverka en gräsklippare som håller får 2000 timmar.

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Volvos största fiasko?

Volvo PV!

Rullar fortfarande, pansarplåt (nästan) som går att slipa om och om och om och om igen, bilfan går ju aldrig sönder!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med j_n, tycker att ett bilforum skulle vara lämpligt enär även denna tråden om dess vara eller icke vara har utvecklats till en typisk "biltråd".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, inget Bilforum specifikt. Ett allmänt "hobby&fritid" forum skulle vara första steget. Om nu cyklar och bilar blir mycket frekvent diskuterade där kanske avknoppningar kan ske.

men nej - inga specifika forum om bilar, fiske, cykling, fallskärmshoppning, barnvagnar eller bröllop. Det hör inte hemma här. Ett allmänt kanske. Men då fungerar Öppet forum ganska bra.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
och eftersom bilarna snart är mer datoriserade än datorerna själva så kanske det inte är en så långsökt koppling till Eforum!

Förvisso, men i praktiken så brukar ju fel i bilar sällan vara datorrelaterade utan i regel handla om "gamla vanliga fel" som exempelvis bromssystem, bränsletillförsel, tändning osv..

För att inte tala om rostdiskussioner..

Möjligtvis kan man diskutera chipstrimning men det kanske ligger i gråzonen för vad man får prata om ?

Vet inte hur mycket de som frågat har sökt runt, men det finns ju väldigt bra forum för vissa bilmärken (ex. nordicaudi eller saab900-klubben).

/Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet är att den som gör sådana produkter inte får tillbaka kunderna när de ska köpa nytt. De väljer ett annat märke som inte går sönder lika lätt. Jämför med IKEA, som skryter med hur de testar och testar sina produkter - som SÄLJargument alltså. Eller vilken framgång Wal-Mart hade, när de började sälja billiga varor som INTE hade motsvarande låga kvalitet, till skillnad mot konkurrenterna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
nackdelen med elektroniken i bilarna är att de är programmerade att gå sönder efter ett tag. gäller tvättmaskiner m.m. också

Sorry. Det där köper jag inte. En drifttidsmätare med inbyggd nedräkning till noll och självmord är faktiskt det du beskriver. Den tillverkare av vad som helst som sätter in en sån, begår nog kommersiellt självmord iom att saken blir känd, och känd blir den förr eller senare. Lita på det.

Tvättmaskiner, generatorer mm konstrueras för en beräknad livslängd som de flesta tillverkare håller hemlig. Det är något helt annat och handlar om slitage och att balansera tillverkningkostnader mot framtida teknik- och produktutveckling mm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis vill man nu bara snacka bilar så finns ju specifika forum för det.

Så jag kanske inte är den enda som inte vill se ett bilforum här:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Den tillverkare av vad som helst som sätter in en sån, begår nog kommersiellt självmord iom att saken blir känd, och känd blir den förr eller senare. Lita på det.

Vet inte hur det är med bilar men det förekommer i t.ex vitvarubranschen att man tittar på vilka delar som är onödigt bra, naturligtvis kan man se det som att det är onödigt med konstruktioner som håller längre än själva prylen men det är också ett rätt effektivt sätt att minska risken att kylskåpet (eller vad det nu är) håller onödigt länge.

Det finns ju ingen anledning att använda delar som håller i 30 år om du har vitala delar som inte borde ha en livslängd längre än 10 och de flesta hellre byter hela prylen istf att reparera då, eller hur? När alla delar är sådana som beräknas hålla i 10 år minskar chansen dramatiskt att prylen ska hålla i 20 år. Ingen konsument kommer att betrakta det som att det var en dålig pryl och byta märke bara därför.

Edit: med andra ord, ungefär som du skriver i ditt andra stycke men med en lite annan infallsvinkel.

[inlägget ändrat 2005-05-19 22:58:28 av fhe]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

WOW... den här tråden skrevs drygt för 14 år sedan. Och då diskuterades huruvida en "biltråd" hade något på Eforum att göra? Idag sitter det väl mer datorer i våra bilar än vad de allra flesta har  i datorväg hemma.  😀

Tänk vad åren går och tiden utvecklas eller snarare är det väl vår anpassning till datorer som har ökat.

Lite komiskt är att jag själv köpte en gammal Peugeot 206 för en dryg månad sedan som tillverkades i december 2005 dvs ett halvår efter den här tråden skapades.

elektronikfreak-5778.jpg

Fler bilder på 206:an finns HÄR!

Redigerad av elektronikfreak

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...