Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Någon inställning som rubbats?

mrcreosote

Recommended Posts

mrcreosote

Jag har IE6.

Plötsligt funkar inte längre t.ex. Cdon.com, och på många andra sidor funkar inte bilder, länkar, spel, m.m.

Är det någon inställning för java eller nåt annat som kan ha ändrats?

Hjälp. jag vet inte vad det är för fel!

Gissar att du har något fel med din internetanslutning.

www.cdon.com fungerar utmärkt för mig och jag har java inaktiverat.

Prova en annan webbläsare och se om felet kvarstår.

Väldigt hårt åtskruvade säkerhetsinställningar?

Prova att ändra från Inaktiverat till Fråga under Internet-alternativ - Säkerhet - Anpassat

På Avancerat-fliken finns också inställningar för att visa bilder.

Hej

Kan bero på att den öppnar sidan i nytt fönster. Om detta är fallet så pröva följande:

1. Klicka på Start och sedan på Kör.

2. Skriv Regsvr32 urlmon.dll i rutan Öppna och klicka sedan på OK.

3. När meddelandet DllRegisterServer i urlmon.dll lyckades visas klickar du på OK.

Gör sedan samma sak med följande filer:

• Urlmon.dll (som du redan kört)

• Mshtml.dll

• Actxprxy.dll

• Oleaut32.dll

• Shell32.dll

• Shdocvw.dll

mrcreosote

Vad exakt är det som alla dessa dll-filer gör, som du tar upp här? Jag vill gärna veta vad det är jag gör?

mrcreosote

problemen kvarstår.

Jag kan t.ex. inte se länkarna eller bilderna på "100 höjdares" hemsida på kanal 5, eller bilderna på spelen på www.elitespill.no

Någon inställning som sagt? Visa bilder är på, och ändå blir det såhär?

Det blir f.ö. likadant när jag provar i Firefox !!! ???

[inlägget ändrat 2005-05-18 03:17:57 av mrcreosote]

Du verkar ha flera problem med din dator, inte ett isolerat. Har du letat igen datorn efter virus och annat skräp nyligen? Om inte kan det vara en bra idé att göra det nu.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

mrcreosote

Hej.

Jo jag kollar ofta efter virus och spyware. Har NAV 2005, scannar ibland online med panda eller trend micro. Har ad aware, m.m.

Oftast är det okej. Gjorde en fullständig genomsökning idag och hittade inget.

visst har jag lite problem med datorn, tex: //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=646775

Men allt funkar ändå okej. Jag kan surfa, se film och musik, den har aldrig kraschat, jag kan bränna skivor, osv.

Så jag vet inte riktigt hur alla små fel hänger ihop? Tar gärna emot tips.

mrcreosote

Ursäkta om jag tjatar, men är det ingen som haft liknande problem?

Det måste ju vara någon säkerhetsinställning som blivit för hårt åtskruvad?

Som sagt - många länkar till webbspel funkar inte. Man ser ingen bild heller. Som t.ex. på cartoon networks hemsida. Spelen där funakr ej för mej. Och elitespill.no som jag skrev om förut. Och så Cdon.se då! Och mycket annat.

Hilfe?

Skriv ner vad du har för säkerhetsinställningar i IE och så ändrar du dem sedan till att bli mer tillåtande, provar om cdon.com fungerar (men surfa inte runt). Om det funkar så ställ tillbaks en inställning i taget och se när det slutar funka.

Vad på cdon.com fungerar inte?

Kommer du till första sidan?

Kan du välja något i menyn?

Eller är det först när du ska köpa som det inte funkar?

mrcreosote

Hej.

när jag försöker gå till cdon.com står det "Session has expired. Please reenter CDON".

Ofta kan jag inte se bilder, länkar och annat på sidor och i forum, m.m.

Webbspel funkar ej längre, osv.

Har ni något tips på vilken inställning som kan blivit ändrad?

Active X? java? Eller vad styr sådant här?

[inlägget ändrat 2005-05-23 22:55:15 av mrcreosote]

mrcreosote

Kanske har något av mina olika säkerhets- och antispyware program varit för övernitiskt och ändrat något för mitt eget bästa?

cdon.com: Skulle kunna vara någon gammal cookie som ligger kvar + att du har inställt så att cdon inte får spara någon ny på din dator.

Internet-alternativ - Sekretess - Avancerat

Jag har inställt så här:

Bockat för åsidosätt automatisk cookie-hantering

Cookies från första part - Fråga

Cookies från tredje part - Neka

Bockat för tillåt alltid sessions-cookies

Ok

Knappen Platser

Här kan du skriva in cdon.com och trycka på Tillåt

så slipper du få upp frågor om du tillåter cookies från cdon.com.

För övrigt webbplatser så tror jag mer på fliken Säkerhet - Internet - Anpassad nivå

Ändra från Inaktivera till Fråga och se om det går bättre.

Har för mig att vissa har löst vissa problem när det gäller bilder genom att ta bort tillfälliga internet-filer på Allmänt-fliken. Fast nu ser jag att det gäller även Firefox och i så fall kan ju inte det hjälpa.

I Firefox så ska Inställningar - Webbfunktioner - Hämta bilder vara i bockad och ingen önskad plats i Undantag - Blockera, på samma flik har du även Aktiver Java och Aktivera JavaScript.

mrcreosote

Jag har provat det du skriver, men inget hjälper.

Jag har försökt att ställa in allt på "standradvärden" men inget händer!

Jag blir galen!

Kan det vara något dolt virus? Men som sagt kollar jag ofta och scannar - och hittar inget.

Tror knappast på virus, det verkar liksom inte vara en vettig handling från ett virus.

Vad har du för brandvägg?

Har du någon popup-blockerare igång?

mrcreosote

JAg kollade med brandväggen - ZA free.

När jag stängde av den funkade allt som det skulle!

När jag slog på den ( oavsett hur lågt jag drog ner alla inställningar) så kom problemen tillbaka.

Jag ominstallerade brandväggen - slog på de vanliga inställningarna ( som jag i och för sig hade förut också! och NU funkade det!!!

Tack ska ni ha för ert tålamod.

Nu var det ju bara det här med volymikonen också... ( se denna tråd: //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=708891)

mrcreosote

Jag tycker du är väldigt kunnig och hjälpsam, Cecilia! Vilket tålamod du måste ha!

Tack för de fina orden och för poängen! :)

Jag tycker det är roligt med problemlösning och lära mig nya saker, så sånt här är bara kul.

Där ser man vad en brandvägg kan ställa till det, undrar vad den hade för sig egentligen.

Huvudsaken är att du har löst det i alla fall! :thumbsup:

mrcreosote
Jag tycker det är roligt med problemlösning och lära mig nya saker, så sånt här är bara kul.

Du - lära dig saker? Det är ju du som lär OSS saker! :)

Det kan ha något att göra med att jag provade ZA pro gratis i 14 dagar, och den har ju hårdare grepp om säkerheten. Men när det sedan gick tillbaka till vanlig ZA verkar några inställningar blivit kvar?

Men nu till exempel så lärde jag mig vad för konstigheter en brandvägg kan ställa till med, så kanske jag kan föreslå det när jag eller någon annan råkar ut för något liknande i framtiden.

Det kan ju tänkas att det var det som hände med ZA, men varför den skulle få för sig att stoppa vissa bilder kan man ju fråga sig. *något förvånad*

Men när det sedan gick tillbaka till vanlig ZA verkar några inställningar blivit kvar?

Jag har den uppfattningen att det strula om man väljer "try Zone Alarm Pro" i den fria Zone Alarm

Har vid de tillfällen jag installerat ZoneAlarm åt folk alltid valt "free"-alternativet pga av att det strular annars.

Det är säkert så att Zone Alarm Pro* är bra, men köp då den licensen istället för att gå ner till free

* (Har aldrig provat Pro-versionen själv, annat än en gång då "nedgraderingen" strulade precis som för dig mrcreosote)

--

[Esc]

Kör själv hellre Kerio Personal Firewall

[inlägget ändrat 2005-05-24 14:16:54 av [Esc]]

mrcreosote
Det kan ju tänkas att det var det som hände med ZA, men varför den skulle få för sig att stoppa vissa bilder kan man ju fråga sig. *något förvånad*

Och det lustiga var ju att det vara bara när jag stängde av hela rasket som det funkade! Inte när jag vred ner alla säkerhetsinställningar i brandväggen till noll! Borde ju vara samma sak?

Men jag är trots detta nöjd med ZA ur säkerhetssynpunkt, så detta har inte rubbat min tro på ZA. Men i fortsättningen ska jag inte prova pro. Vanlig ZA räcker för mig.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...