Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tre frågor om videoredigering


Kaxxu

Rekommendera Poster

Jag har några frågor om videoredigering.

 

1. Planerar köpa ny dator och den jag fått offert på innehåller följande grafikkort: LEADTEK FX5700LE 128MB

Duger detta för enkel videoredigering (inom familjen)? Åtminstone verkar ju kortet ha tv-out vilket är bra eftersom jag har en liten tv intill som jag vill kunna ansluta datorn till.

Ifall grafikkortet duger, behövs det ytterligare något, typ videoredigeringskort innan jag kan börja redigera??

 

Kan tillägga att jag och min man inte egentligen spelar på datorn, utan den kommer att användas mest till surfning och multimedia. Men visst, något spel borde man ju satsa på i samband med ny dator också...

 

2. Ska också köpa ny skärm, bör jag satsa på en med digital anslutning? De är ju dyrare och efter vad jag har förstått så måste jag i så fall ha ett annat grafikkort. Men lönar det sig att köpa t.ex. en 17-tums med digital anslutning i stället för en 19-tums med bara analog anslutning? Har funderat på skärmen LG1915SS.

 

3. Och så en sista fråga: Planerar också köpa en digital videokamera. Har kollat in JVC gr-d240. Men nu är jag osäker på om jag kommer att kunna se mina filmer i bredbilds-tv. Har ingen sådan tv för tillfället, men med tanke på framtriden blir det väl nog en sån en dag. Verkar som om man med JVC:n kan ändra formatet till 16:9 när man filmar, men vad innebär då "äkta widescreen-format" som t.ex. Canons nya förmånliga modeller har? Någon som vet skillnaden??

 

Många frågor, jag vet. Men tacksam om någon kunde svara på någon av dem i alla fall!! :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Kortet duger.

Videoredigering belastar huvudsakligen processorn som är 100% syyselsatt med att komprimera och expandera den digitala filmen.

 

Du kan skaffa kort för att minska belastningen på processorn, öka hastigheten.

Sånt här kan ta timmar för processorn.

 

Har ljudnivån någon betydelse för er? I så fall är det viktigt hur mycket datorn bullrar.

 

Saknar grafikkortet digital utgång (DVI-I) känns det föråldrat.

Det går att få sådana kort med topp bildkvalite och fläktlöst (tyst) för mindre än 700:-

http://buggy.no-ip.com/sok.php?f%5B%5D=Alla&k%5B%5D=Alla&n=100&prisMin=&prisMax=&q=ASUS+9250+256

 

Skärm

http://www.chip.de/perl/tpdb/tpdb_out.pl?db=out&partid=614092

 

Skulle jag själv köpa dator nu

(vilket inte är så aktuellt för jag byggt de 5 senaste själv)

så skulle det bli den här

http://www.komplett.se/k/ci.asp?sku=10082

ändra minnet i standardkonfiguratorn från 512MB till 1024MB Twinmos dual 2x512MB (mycket minne bra vid videoeditering)

byta grafikkortet till

MSI 6600GT, tystast och bäst bildkvalité i ett tyskt test

men datorn kan ju föra en massa oväsen ändå.

 

 

..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för tipsen!

Processorn vi funderat på, AMD 64 3000+ (socket 939), borde väl duga i alla fall... Och minnet blir nog 1024 MB.

 

Men undrar ännu över det här med digital anslutning på skärm och grafikkort. Om man har det, får man mycket bättre bild då? Andra fördelar? Är ju lite dyrare trots allt.

Men skärmen är förstås viktig så vill köpa en så bra som budgeten tillåter!

 

Någon specifik, förmånlig skärm du (eller någon annan) kan rekommendera?

Hur viktigt är det med en snabb skärm (8-12 ms) när man redigerar eller tittar på video?

 

/Katja

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...