Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skärpedjup


Mauritz Lybeck

Rekommendera Poster

Mauritz Lybeck

Så här:

Jag kan ställa ISO manuellt på digitalkameran.

Jag vill ha kort skärpedjup.

Tänker jag rätt, att om jag ställer högt ISO så blir slutartiderna korta, och då blir även skärpedjupet kort.

Rätt eller fel?

 

/Mauritz

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Det är bländaren som styr skärpedjupet.

Jo men bländaren är ju beroende av slutartiden som är beroende av ISO-känsligheten. Eller?

 

/Mauritz

 

EDIT: Bländaren och slutartiden kan jag INTE ställa manuellt på min kamera.

[inlägget ändrat 2005-05-14 23:12:39 av Mauritz Lybeck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ISO det enda du kan ställa in manuellt?

 

Finns det inget A-läge? (Apperture priority)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Letade som en gnu, men nu har jag hittat:

http://en.mimi.hu/photography/iso.html

 

...tiopoängaren är kanske ändå det här:

http://www.walnuthouse.com/index.asp?p=2967

 

Ju högre ISO-värde du har desto känsligare film har du.

 

Tänker jag rätt, att om jag ställer högt ISO så blir slutartiderna korta, och då blir även skärpedjupet kort.

 

Du kan fotografera vid snabba tider med hög ISO och små, eller medelstora bländarinställningar. Skärpedjupet blir relativt kort där.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

[inlägget ändrat 2005-05-14 23:16:46 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Är ISO det enda du kan ställa in manuellt?

Ja, av de parametrar som styr skärpedjupet.

Sedan finns ju de olika scene-modes förstås. Sportläget ger ju snabb shutterspeed, tex.

 

/Mauritz

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Tack själv för poäng, Mauritz! :-)

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ställer in högt ISO kan kameran antingen använda kortare slutartid eller mindre bländare för att kompensera.

 

Vill du ha kort skärpedjup ska bländaren vara stor.

 

Om slutartiden hela tiden är konstant skulle ändring till _lägre_ ISO värde få kameran att använda större bländare och därigenom mindre skärpedjup.

 

[Edit]

Det kanske finns ett "porträttläge"? Det brukar betyda att kameran prioriterar stor bländaröppning för att få just litet skärpedjup?

 

[inlägget ändrat 2005-05-14 23:33:52 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan fotografera vid snabba tider med hög ISO och små, eller medelstora bländarinställningar. Skärpedjupet blir relativt kort där.

 

Bländaröppningen ska vara STOR för att få ett kort/litet skärpedjup!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Om slutartiden hela tiden är konstant skulle ändring till _lägre_ ISO värde få kameran att använda större bländare och därigenom mindre skärpedjup.

Just så ja. Så blir det. Jag får klura ut att hur jag kan lura kameran att få större bländare. För att bara ändra ISO kanske inte hjälper, beror på programmeringen i kameran. Och vid scene-mode så är manuella inställningar mera begränsade.

 

Jag får utföra ett test med olika kombinationer i morgon och se var jag kan påverka skärpan via omvägar.

 

Poäng till dej också lizardKng. Jag snurrar lätt till det i tankarna med dessa inställningar utan tankehjälp!

 

/Mauritz

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack :)

 

Nu editerade ja mitt tidigare inlägg - testa om det finns ett "porträttläge" - det brukar innebära att kameran prioriterar störra bländare för att få just mindre skärpedjup.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Det kanske finns ett "porträttläge"? Det brukar betyda att kameran prioriterar stor bländaröppning för att få just litet skärpedjup?

Det stämmer ja!!

Jag får kolla vilka avstånd porträttläget jobbar inom. Troligtvis bara kortare avstånd.

 

/Mauritz

 

EDIT: Det går även med större avstånd där! Kort skärpedjup är vad som prioriteras vid porträttläget. Punkt!!

 

HURRAA! Där satt den ju!!

Inte det första man tänker på, porträttläge som manuell bländarfunktion.

 

[inlägget ändrat 2005-05-14 23:41:52 av Mauritz Lybeck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Bländaröppningen ska vara STOR för att få ett kort/litet skärpedjup!

 

 

Tja, har lagt av min fotograferingskunskap nu. :-) Hinner glömma mycket.

Bländare 5.6 och 8 är det du kör när du ska plåta porträtt. Alltså blir skärpedjupet kort.

 

Det lilla jag fortfarande kommer ihåg. :-)

 

EDIT: Jo, du har rätt. Jag som är fel på det. Hehe...

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

[inlägget ändrat 2005-05-14 23:38:20 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast stor bländare är detsamma som lågt bländartal så om det var bländartalet du menade så hade du ju rätt :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, ja det är väl bara att testa antar jag. Skillnaden mellan "porträttläge" och "landskapsläge" brukar vara varandras motsatser vad gäller prioritering av bländare. Stor i det första, liten i det andra.

 

Avståndet får man hoppas ställs in för att passa var motivet råkar befinna sig :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Fast stor bländare är detsamma som lågt bländartal så om det var bländartalet du menade så hade du ju rätt Skoj

Man blir lätt förvirrad. Men ni hittade lösningen på mitt problem: Porträttläge som manuell bländarfunktion!

 

TACK båda två!

 

/Mauritz

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
lizardKng skrev:

Fast stor bländare är detsamma som lågt bländartal så om det var bländartalet du menade så hade du ju rätt

 

Jo, det var bländartalet jag var inne på. :-)

 

Tänker för fullt och försöker omvandla det till dåtidens filmrullar.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bländare 5.6 och 8 är det du kör när du ska plåta porträtt. Alltså blir skärpedjupet kort.

Det beror inte bara på bländartalet utan även på brännvidd samt avstånd till den som porträtteras.

Har man problem med matten eller erfarenheten så gör den här rätt:

http://www.dofmaster.com/dofjs.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanligtvis är storleken på sensorn något av en konstant för varje given kamera så den brukar iaf inte jag räkna som en variabel för skärpedjupsberäkningar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man äger t ex en vanlig filmkamera och en kompakt digitalkamera är sensorns storlek av rätt avgörande betydelse för skillnaden i skärpedjup.

 

Definitivt en sak att tänka på om man inte tänkt på det tidigare och kan ju komma som en trist överraskning som man gillar att fota med korta skärpedjup.

 

Men visst, jag har inte hört talas om någon kamera där man kan ställa in sensorstorleken :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man äger t ex en vanlig filmkamera och en kompakt digitalkamera är sensorns storlek av rätt avgörande betydelse för skillnaden i skärpedjup.

Inte nödvändigtvis, har man likvärdig utrustning till de bägge kamerorna så stämmer resonemanget bara om man gör som i exemplet på länken du skickade och rör på sig för att motverka den skenbara brännviddsförlängningen. Om jag sätter mitt 50mm normalobjektiv på mitt filmhus så får jag EXAKT samma skärpedjup som jag får om jag sätter samma glugg på min 300D med APS-C-storlek på sensorn. Naturligtvis ändrar sig skärpedjupet om jag backar från objektet för att få samma innehåll i bilden som jag får på den hela filmrutan men i övrigt har sensorns storlek inget som helst med saken att göra.

 

50mm är fortfarande 50mm, även om du bara tittar på en del av bilden.

 

Lika väl som du backar med det digitala huset med liten sensor så kan du faktiskt scanna negativet och göra en beskärning till APS-C-formatet. Då får du två identiska bilder, både vad gäller skärpedjup och perspektiv (för perspektivet kommer också att förändra sig om du backar).

 

Edit: I mitt resonemang förutsatte jag dSLR, du har naturligtvis helt rätt om man jämför sann brännvidd på hel filmruta med den samma omräknade brännvidd på t.ex en IXUS (med en sensor stor som en llillfinger-nagel), fast då jämför man två brännvidder som inte är jämförbara.

[inlägget ändrat 2005-05-18 12:34:26 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, jag känner rätt väl till hur det fungerar EGENTLIGEN.

 

Det kanske inte framgick av det jag skrev men jag resonerar lite mer "praktiskt". Om man tar sin vanliga filmkamera och sin nya kompakta digitalkamera och använder dem som jag tror de allra flesta gör - genom att kika genom sökaren och knäppa bilder - så kommer skärpedjupet med samma "upplevda brännvid" (*) att skilja sig åt rätt dramatiskt.

 

Att backa iväg 100m (eller vad det nu kan bli) från det man ska fota bara för att få ett kort skärpedjup tror jag inte många är beredda att göra :)

 

Lika väl som du backar med det digitala huset med liten sensor så kan du faktiskt scanna negativet och göra en beskärning till APS-C-formatet. Då får du två identiska bilder, både vad gäller skärpedjup och perspektiv (för perspektivet kommer också att förändra sig om du backar).

 

Men att beskära en bild (sätta saxen i filmrutan) kan ju varken ändra skärpedjup eller perspektiv på den bit "filmruta" som blir kvar, eller hur? Det är ju en del av samma fysiska plastbit man hade från början.

 

(*) Jag vet att sensorstorleken inte förändrar brännvidden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att backa iväg 100m (eller vad det nu kan bli) från det man ska fota bara för att få ett kort skärpedjup tror jag inte många är beredda att göra

Man ska absolut inte backa för att få ett kort skärpedjup, tvärt om.

 

Men att beskära en bild (sätta saxen i filmrutan) kan ju varken ändra skärpedjup eller perspektiv på den bit "filmruta" som blir kvar, eller hur?

Precis vad jag försökt säga, det är just därför skärpedjupet inte påverkas av sensorns storlek för när du har en dSLR så är det exakt det du gör med bilden, du struntar i allt det som skulle fått plats på en full ruta men som inte får plats på en APS-C-sensor.

 

Enda gången den gör det är när man har använt sensorns storlek för att räkna fram en 135-ekvivalent brännvidd men då har man en helt annan brännvid från början.

 

Edit: Anyway, jag är säker på att du vet hur det fungerar och att vi bara pratar förbi varandra. Det här tillför inget.

[inlägget ändrat 2005-05-18 14:14:17 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...