Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med mozilla!


lakris-loppan

Rekommendera Poster

lakris-loppan

Hej!

Jag har ett stort problem med mozilla. Har skrivit en fraga redan här i forumet, men ingen har lyckats knäcka problemet ännu...och jag börjar bli deperat....snyft... min fraga finns under traden:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=710959

Om nagon kunde ge mig lite tips...skule jag bli lättad och vääääligt glad...är ju lite b att ha en splirrans ny dator, som man inte kan använda...:-(

hilfeeeee!

/l-l

 

[inlägget ändrat 2005-05-14 21:47:29 av lakris-loppan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör såhär, spara bookmarks.html, avinstallera firefox, ladda ner programmet Regsupreme 1.3 från http://www.macecraft.com/

 

Kör en deep scan efter den optimerat cachen.

Starta om datorn.

 

Installera den version av Firefox du vill ha.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lakris-loppan

Tack för tipset!!! Svin bra!!! :-)

är deepscan samma som agressive?

jag har kört cashe-grejen nu och skall klicka vidare...

/l-l

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lakris-loppan

shit ocksaa....funkade inte det heller, far fortfarande det ädr himla meddelandet om att inställningarna inte kan sparas...vad är detta? finns det anlening till förtvivlan?

/l-l

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriv services.msc i start - kör

 

Klicka på status och se vilka som eventuellt är inaktiverade och vilka som inte är igång. Vet inte om protected storage och liknande måste vara igång.

 

Vilken version av Firefox har du förresten och på vilket språk?

 

Det kan vara någon säkerhetstjänst som kan vara igång också, något som hindrar Mozilla från att spara informationen.

Vet inte om en highjackthis-log skulle hjälpa här. Får se om fler har några tips.

 

 

[inlägget ändrat 2005-05-14 22:50:36 av Hundbert]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lakris-loppan

ojojoj....nu hängde jag inte rikgit med här...

vad skall jag göra i start? vad skall jag köra?...hmmm

Jag har ju ingen firefox ännu, för datorn är ju ny och inst. vid lev. var ju IE. Men jag tänkte ladda ner den tyska veriosnen 1.0.4 . Men det är igentligen inte viktigt. Kan tänka mig engelsk, svensk eller tysk....bara det funkar

/l-l

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Vet inte om protected storage och liknande måste vara igång.

 

Enligt Databyggarna:

 

Protected Storage

 

Standard = Startad Automatiskt Lokalt system. Skyddad lagring för känsliga data. Jag är lite osäker på om detta innebär säkerhet det vill säga betoning på skyddad eller ökad risk det vill säga betoning på lagring av känslig data. Behövs för AutoComplete. Rekommendation = Inaktiverad. Ändrad rekommendation. Men om ni inaktivera förlorar ni en del sparade lösenord. Lösenordet för anslutning till internet försvann inte men däremot till eposten. Det går dock att skriva in dem igen och behålla dem sparade, det går inte ens att välja något annat.

 

Inaktivera?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lakris-loppan

jag kan köra en hijackthis...skulle det hjälpa er pa traven? Är inne i tjänster just nu...vad skall jag kolla där egentligen :-o

/l-l

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
lakris-loppan skrev:

ojojoj....nu hängde jag inte rikgit med här...

vad skall jag göra i start? vad skall jag köra?

 

Du ska kolla Tjänster. Enklast kan du skriva in som Hundbert skrev i Kör.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
lakris-loppan skrev:

jag kan köra en hijackthis...skulle det hjälpa er pa traven? Är inne i tjänster just nu...vad skall jag kolla där egentligen :-o

 

Du ska kolla om tjänsten Protected Storage är aktiv eller inaktiverad.

Visst kör du en HijackThis, så kanske vi kan spåra problemet. :-)

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lakris-loppan

oki....kollar i tjänster...men allt är ju pa tyska här, sa jag far fundera vad det kan heta...yes hittade det...geschütze Speciher och det är aktiverat

här kommer loggen:

[log]

Logfile of HijackThis v1.99.1

Scan saved at 22:58:40, on 14.05.2005

Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)

MSIE: Internet Explorer v6.00 SP2 (6.00.2900.2180)

 

Running processes:

C:\WINDOWS\System32\smss.exe

C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe

C:\WINDOWS\system32\services.exe

C:\WINDOWS\system32\lsass.exe

C:\WINDOWS\system32\svchost.exe

C:\WINDOWS\System32\svchost.exe

C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe

C:\WINDOWS\Explorer.EXE

C:\Programme\Java\j2re1.4.2_03\bin\jusched.exe

C:\Programme\Intel\Intel Application Accelerator\iaanotif.exe

C:\Programme\Creative\SBAudigy2ZS\Surround Mixer\CTSysVol.exe

C:\Programme\Creative\SBAudigy2ZS\DVDAudio\CTDVDDET.EXE

C:\WINDOWS\system32\CTHELPER.EXE

C:\Programme\CyberLink\PowerDVD\DVDLauncher.exe

C:\WINDOWS\system32\dla\tfswctrl.exe

C:\Programme\QuickTime\qttask.exe

C:\Programme\Gemeinsame Dateien\Real\Update_OB\realsched.exe

C:\Programme\F-Secure Internet Security\Common\FSM32.EXE

C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe

C:\PROGRA~1\F-SECU~1\backweb\4476822\Program\SERVIC~1.EXE

C:\Programme\MSN Messenger\MsnMsgr.Exe

C:\WINDOWS\system32\CTsvcCDA.EXE

C:\Programme\F-Secure Internet Security\Anti-Virus\fsgk32st.exe

C:\Programme\F-Secure Internet Security\backweb\4476822\Program\fspex.exe

C:\Programme\F-Secure Internet Security\Anti-Virus\FSGK32.EXE

C:\Programme\F-Secure Internet Security\backweb\4476822\program\fsbwsys.exe

C:\Programme\F-Secure Internet Security\Anti-Virus\fssm32.exe

C:\Programme\F-Secure Internet Security\Common\FSMA32.EXE

C:\Programme\F-Secure Internet Security\Common\FSMB32.EXE

C:\Programme\Intel\Intel Application Accelerator\iaantmon.exe

C:\WINDOWS\system32\nvsvc32.exe

C:\Programme\Nikon\PictureProject\NkbMonitor.exe

C:\Programme\F-Secure Internet Security\Common\FCH32.EXE

C:\Programme\F-Secure Internet Security\Common\FAMEH32.EXE

C:\Programme\F-Secure Internet Security\FSPC\fspc.exe

C:\WINDOWS\system32\svchost.exe

C:\Programme\F-Secure Internet Security\FWES\Program\fsdfwd.exe

C:\Programme\F-Secure Internet Security\Anti-Virus\fsav32.exe

C:\Programme\F-Secure Internet Security\FSGUI\fsguiexe.exe

C:\WINDOWS\system32\mmc.exe

C:\Dokumente und Einstellungen\loppan\Desktop\hijackthis\HijackThis.exe

 

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://www.euro.dell.com/'>http://www.euro.dell.com/'>http://www.euro.dell.com/

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Bar = http://g.msn.de/0SEDEDE/SAOS01

R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://www.euro.dell.com/

R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.euro.dell.com/

R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Local Page =

O2 - BHO: AcroIEHlprObj Class - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Programme\Adobe\Acrobat 6.0\Reader\ActiveX\AcroIEHelper.dll

O2 - BHO: DriveLetterAccess - {5CA3D70E-1895-11CF-8E15-001234567890} - C:\WINDOWS\system32\dla\tfswshx.dll

O3 - Toolbar: (no name) - {BA52B914-B692-46c4-B683-905236F6F655} - (no file)

O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\system32\NvCpl.dll,NvStartup

O4 - HKLM\..\Run: [sunJavaUpdateSched] C:\Programme\Java\j2re1.4.2_03\bin\jusched.exe

O4 - HKLM\..\Run: [iAAnotif] C:\Programme\Intel\Intel Application Accelerator\iaanotif.exe

O4 - HKLM\..\Run: [CTSysVol] C:\Programme\Creative\SBAudigy2ZS\Surround Mixer\CTSysVol.exe /r

O4 - HKLM\..\Run: [CTDVDDET] C:\Programme\Creative\SBAudigy2ZS\DVDAudio\CTDVDDET.EXE

O4 - HKLM\..\Run: [CTHelper] CTHELPER.EXE

O4 - HKLM\..\Run: [updReg] C:\WINDOWS\UpdReg.EXE

O4 - HKLM\..\Run: [DVDLauncher] "C:\Programme\CyberLink\PowerDVD\DVDLauncher.exe"

O4 - HKLM\..\Run: [updateManager] "C:\Programme\Gemeinsame Dateien\Sonic\Update Manager\sgtray.exe" /r

O4 - HKLM\..\Run: [dla] C:\WINDOWS\system32\dla\tfswctrl.exe

O4 - HKLM\..\Run: [QuickTime Task] "C:\Programme\QuickTime\qttask.exe" -atboottime

O4 - HKLM\..\Run: [TkBellExe] "C:\Programme\Gemeinsame Dateien\Real\Update_OB\realsched.exe" -osboot

O4 - HKLM\..\Run: [F-Secure Manager] "C:\Programme\F-Secure Internet Security\Common\FSM32.EXE" /splash

O4 - HKLM\..\Run: [F-Secure TNB] "C:\Programme\F-Secure Internet Security\TNB\TNBUtil.exe" /CHECKALL /WAITFORSW

O4 - HKLM\..\Run: [F-Secure Startup Wizard] "C:\Programme\F-Secure Internet Security\FSGUI\FSSW.EXE" /reboot

O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe

O4 - HKCU\..\Run: [MsnMsgr] "C:\Programme\MSN Messenger\MsnMsgr.Exe" /background

O4 - Global Startup: Adobe Gamma Loader.exe.lnk = C:\Programme\Gemeinsame Dateien\Adobe\Calibration\Adobe Gamma Loader.exe

O4 - Global Startup: Adobe Gamma Loader.lnk = C:\Programme\Gemeinsame Dateien\Adobe\Calibration\Adobe Gamma Loader.exe

O4 - Global Startup: Microsoft Office.lnk = C:\Programme\Microsoft Office\Office\OSA9.EXE

O4 - Global Startup: NkbMonitor.exe.lnk = C:\Programme\Nikon\PictureProject\NkbMonitor.exe

O9 - Extra button: (no name) - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Programme\Java\j2re1.4.2_03\bin\npjpi142_03.dll

O9 - Extra 'Tools' menuitem: Sun Java Konsole - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Programme\Java\j2re1.4.2_03\bin\npjpi142_03.dll

O9 - Extra button: Webfilter - {200DB664-75B5-47c0-8B45-A44ACCF73C00} - C:\Programme\F-Secure Internet Security\FSPC\fspcmsie.dll

O9 - Extra button: (no name) - {200DB664-75B5-47c0-8B45-A44ACCF73F01} - C:\Programme\F-Secure Internet Security\FSPC\fspcmsie.dll

O9 - Extra 'Tools' menuitem: Website-&Liste anzeigen - {200DB664-75B5-47c0-8B45-A44ACCF73F01} - C:\Programme\F-Secure Internet Security\FSPC\fspcmsie.dll

O9 - Extra button: (no name) - {200DB664-75B5-47c0-8B45-A44ACCF73F02} - C:\Programme\F-Secure Internet Security\FSPC\fspcmsie.dll

O9 - Extra 'Tools' menuitem: Webseitenfilter &aussetzen - {200DB664-75B5-47c0-8B45-A44ACCF73F02} - C:\Programme\F-Secure Internet Security\FSPC\fspcmsie.dll

O9 - Extra button: (no name) - {200DB664-75B5-47c0-8B45-A44ACCF73F03} - C:\Programme\F-Secure Internet Security\FSPC\fspcmsie.dll

O9 - Extra 'Tools' menuitem: Diese Website &sperren - {200DB664-75B5-47c0-8B45-A44ACCF73F03} - C:\Programme\F-Secure Internet Security\FSPC\fspcmsie.dll

O9 - Extra button: (no name) - {200DB664-75B5-47c0-8B45-A44ACCF73F04} - C:\Programme\F-Secure Internet Security\FSPC\fspcmsie.dll

O9 - Extra 'Tools' menuitem: Diese Website &zulassen - {200DB664-75B5-47c0-8B45-A44ACCF73F04} - C:\Programme\F-Secure Internet Security\FSPC\fspcmsie.dll

O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programme\Messenger\msmsgs.exe

O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programme\Messenger\msmsgs.exe

O23 - Service: F-Secure Internet Security 2005 (BackWeb Plug-in - 4476822) - Unknown owner - C:\PROGRA~1\F-SECU~1\backweb\4476822\Program\SERVIC~1.EXE

O23 - Service: Creative Service for CDROM Access - Creative Technology Ltd - C:\WINDOWS\system32\CTsvcCDA.EXE

O23 - Service: F-Secure Gatekeeper Handler Starter - F-Secure Corp. - C:\Programme\F-Secure Internet Security\Anti-Virus\fsgk32st.exe

O23 - Service: fsbwsys - F-Secure Corp. - C:\Programme\F-Secure Internet Security\backweb\4476822\program\fsbwsys.exe

O23 - Service: F-Secure Anti-Virus Firewall Daemon (FSDFWD) - F-Secure Corporation - C:\Programme\F-Secure Internet Security\FWES\Program\fsdfwd.exe

O23 - Service: F-Secure HTTP Server (fshttps) - F-Secure Corporation - C:\Programme\F-Secure Internet Security\FSPC\fshttps\fshttps.exe

O23 - Service: F-Secure Management Agent (FSMA) - F-Secure Corporation - C:\Programme\F-Secure Internet Security\Common\FSMA32.EXE

O23 - Service: IAA Event Monitor (IAANTMon) - Intel Corporation - C:\Programme\Intel\Intel Application Accelerator\iaantmon.exe

O23 - Service: NVIDIA Display Driver Service (NVSvc) - NVIDIA Corporation - C:\WINDOWS\system32\nvsvc32.exe

 

[/log]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Får inte ut mycket om vilka tjänster du har aktiverat via Hijacken. Däremot ska du lägga Hijacken i egen mapp på C:. Du har inte gjort det vad jag kan se?!

 

C:\Dokumente und Einstellungen\loppan\Desktop\hijackthis\HijackThis.exe

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lakris-loppan

aha, det visste jag inte. Skall fixa det med hijacken.

Tack för tipset!

/l-l

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dokumente und Einstellungen <- Har du tyska Winxp? :)

 

Ingen dum ide faktiskt, skulle kunna tänka mig det för att bättra på mina tyskakunskaper. Det är ett antal år sedan man tränade det efter mina 6 år med tyska i skolan.

 

Du hade mkt grejer i highjackthisloggen.

Undrar vad detta kan vara:

 

O2 - BHO: DriveLetterAccess - {5CA3D70E-1895-11CF-8E15-001234567890} - C:\WINDOWS\system32\dla\tfswshx.dll

 

I och för sig är det en bho och funktionellt för Internet explorer men frågan är om det påverkar Mozilla.

 

Gissar att det är något program eller så du har igång som ligger bakom problemet.

[inlägget ändrat 2005-05-15 00:03:50 av Hundbert]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hasse Wallanger

Du skrev i den andra tråden att du hade kopierat in allt från en gammal Firefox-installation på en CD och sedan lagt in det på den nya datorn. Då har du kanske fortfarande kvar skrivskyddet på filerna?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lakris-loppan

hihi...japp! tysk xp och tyskt allt annat ocksa...bor i tyskland :-)

Men du, lite märkligt är det väl att det ligger massa skräp i hijacken. Datorn är ju näst intill oanvänd. Har visserligen lagt över lite program pa den och börjat inreda den för användning, men...jag använder den ju inte ännu, saa att säga.

/l-l

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lakris-loppan

Ja det kunde kanske vara en idé...hur kollar jag det?

Visserligen har jag tagit bort mozilla nu igen. Och den senaste versionen som jag testade med laddade jag ner fran internet. hmmm....märkligt...

/l-l

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
lakris-loppan skrev:

Ja det kunde kanske vara en idé...hur kollar jag det?

Visserligen har jag tagit bort mozilla nu igen. Och den senaste versionen som jag testade med laddade jag ner fran internet. hmmm....märkligt...

 

Högerklickar på filerna det gäller och väljer Egenskaper. Där kan du nu se om filen är skrivskyddad eller inte. Du ser det under Allmänt och Attribut.

 

Bocka av Skrivskydd och Verkställ/OK.

 

Det blir förstås en massa högerklickande. Om det inte finns smidigare sätt?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lakris-loppan

nej, det med skrivskyddet var det inte heller... :-(

...tyvärr

/l-l

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hasse Wallanger

Jag blir lite osäker på om vi är på samma våglängd. Du säger att du har tagit bort och installerat på nytt ett antal gånger, men när du avinstallerar Firefox tas inte din profil där dina inställningar sparas bort, så om felet sitter i profilen hjälper det inte med att hämta hem andra programversioner. När du säger att du kopierade över allt från din gamla dator så antar jag du även kopierade över profilen? Och att det är den som krånglar?

 

Du kan ju prova med en ny profil och se om det fungerar bättre. Du kan antingen ta bort eller byta namn på mappen C:\Dokumente und Einstellungen\loppan\Application Data\Mozilla\Firefox, Firefox kommer då att i stället skapa en ny profil. Eller så kan du starta Firefox med parametern " -profilemanager". Du får då möjligheten att skapa en andra profil. Gå till Start-menyn -> Kör, klicka på Bläddra, lokalisera och välj firefox.exe. I Kör-rutan har du då exempelvis sökvägen "C:\Program\Mozilla Firefox\firefox.exe". Lägg till " -profilemanager" så att du får "C:\Program\Mozilla Firefox\firefox.exe" -profilemanager och klicka OK.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lakris-loppan

...nepp...vaglängden är säkerligen inte den samma...hmmm...är inte direkt nagon hejare pa dethär.

Det som jag har gjort är att jag har av installerat och även tagit bort alla filer som har med mozilla att göra.... men profilen lag ju kvar, precis som du beskrev. Den hade jag inte tänkt pa...:-o

Nu funkar det ivarjefall!! Tack för hjälpen!

hej hej!

/l-l

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Tråden flyttad till Webbläsare

 

--

 

Trevligt att det löste sig för dig till slut.

Tack för dina poäng i din andra tråd i ämnet.

 

Lycka till!

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator Internet - övrigt|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med profiler tänkte jag på.

Men i och med att de flesta inte rör profiler så valde jag att strunta i det men där ser man det hade med det att göra i alla fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar vad detta kan vara:

 

O2 - BHO: DriveLetterAccess - {5CA3D70E-1895-11CF-8E15-001234567890} - C:\WINDOWS\system32\dla\tfswshx.dll

tfswshx.dll is a module belonging Veritas and Sonic software and assists with media access for their range of products.
http://www.liutilities.com/products/wintaskspro/processlibrary/tfswshx/

Dvs säkert något som behövs.

Inget skräp i övrigt i loggen förutom en rest av McAfee?

O3 - Toolbar: (no name) - {BA52B914-B692-46c4-B683-905236F6F655} - (no file)

 

Det är en gammal version av Sun Java, finns nyare här:

http://java.com/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lakris-loppan

Hej Cecilia!

Tack för de tipsen. Visst lag det lite McAfee och skräpade...tror jag fatt bort allt nu. Skall ladda ner en nyare version av java ocksa, men har inte börjat programmera pa burken ännu (tenta tider;-))

Skönt är i varje fall att jag har en mozilla som tickar som den ska - gör livet lite enklare.

Tack för all hjälp!

/l-l

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...