Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

vill rensa min hårddisk på allt!


Apo_D

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har en hårddisk på 28gb har op-system windows xp installerad och vet inte hur jag kan formatera min hårddisk vill rensa bort allt. har läst andra inlägg här på sidan men det känns som jag inte får någon riktg svara på min fråga.

har aldrig för formatera min hårddisk sen jag installerade xp på den. nu vill jag rensa allt. jag har läst här så idg forum att man kan formatera men då skriver man bara över filer.

 

vad behöver jag göra?

 

skall jag skaffa mig en windows startdisket win98?

skall man skriva något mer en bara format c: kanske /s eller något

har delat upp min hårdisk till c: och d: 18 respektiv 10gb

 

tacksam om jag fick lite info hur jag skall göra.

 

/Apo_D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Hur installerar man Windows 2000/XP/Server 2003?

 

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=267433

 

Det finns några sätt att installera windows på.

 

Förslag 1: Detta är det enklaste. Ställ in i BIOS så att datorn bootar på CD:n som första bootoption och starta från skivan.

Förslag 2: Ladda hem filen som du skapar de sex start disketterna för windows XP:

Microsoft – XP Home Edition

Microsoft – XP Pro Edition

Microsoft – XP Home Edition Svenska

Microsoft – XP Pro Edition Svenska

 

Eller tanka ner hos www.bootdisk.com. Till server 2003 har jag inte sett till några disketter. Har du windows 2000 så kan man skapa dem via skivan. Finns program i mappen BOOTDISK i roten på skivan, eller så kan man ladda ner dem från tidigare nämnda bootdisk.com. Dock vet jag inte hur det är med språken, har man svenskt windows kanske det är bäst att skapa disketterna från sin svenska skiva.

 

 

Man kan även starta installationen från en windows 98 startdiskett, dock kommer det ta otroligt lång tid om man inte har laddat SmartDRV och såhär gör man det:

Det hittas här.

(Filen måste packas upp först med WinZIP eller annat program som stödjer ZIP formatet.)

denna får ej plats på vanliga Win98 disketten så man får ha en diskett vid sidan om med denna filen... när man startat Win98 disketten och valt alternativ 1, starta med cd-rom drivrutiner så väntar man tills det är klart och sedan sätter man i SmartDRV disketten och skriver: SmartDRV

SmartDRV startas och sedan kan man fortsätta med installationen av sitt WinXP / NT system precis som vanligt.

/Icedude

 

Tracer: Se till att ha en FAT/FAT32 partation på 200 Mb annars kan inte skivan kopiera nödvändiga filer till hårddisken.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Formatering innebär att adresslistan till filerna töms.

De gamla filerna kvar på hårddisken.

Inklusive tex bootsektorvirus.

 

Det är därför såna här företag inte bluffar utan jobbar helt seriöst.

http://www.google.se/search?hl=sv&q=ibas+h%C3%A5rddisk&btnG=Google-s%C3%B6kning&meta=

 

För att få en helt ren hårddisk så måste hela disken skrivas över med tex 00000

efter start med tex en startdiskett.

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=604419#604540

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Guider för nyinstallering, ominstallering, partitionering och formatering med Windows XP skiva"

 

http://www.maratonmannen.se/

 

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du formaterar disken så finns de gamla filerna kvar i ett teoretiskt och i mitt tycke ganska långsökt avseende. Filerna ligger där de ligger, men innehållsförteckningen på disken är omskriven och man ser inte filerna utan specialkunskaper och -program. Har du dessutom gjort en riktig formatering, dvs inte snabb dito, så är innhållet överskrivet med nollor och varje sektor på disken kontrollerad avs läsning och skrivning. (Felaktiga sektorer blockeras i processen. Bara det en anledning att formatera fullt)

 

I vilket fall så betraktar operativsystemet disken som blank och agerar därefter.

 

Vill man komma åt innehållet på en disk efter fullständig formatering så pratar man laboratorier och tiotusenlappar...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders S <

Behövs inte alls lab och tiotusenlappar... Går att återfå det mesta med Lost and found eller något annat recovery program.

 

Vill man vara säker på att få bort allt så måste man skriva över det ett antal gånger och på olika sätt. Ska man inte använda hårddsiken igen så kan man göra flis av den då kommer ingen åt det som låg på den ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...