Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Port scanning


Jimmy8888

Rekommendera Poster

Nar nyligen haft virus så jag gjorde en port scanning på sygate - undrar om denna porten ska vara öppen?

 

 

ICMP 8 OPEN An ICMP ping request is usually used to test Internet access. However, an attacker can use it to determine if your computer is available and what OS you are running. This gives him valuable information when he is determining what type of attack to use against you.

 

 

/Jimmy8888

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnar Dahlström

Ping (som inte är en port) behöver inte vara öppen av någon anledning, så om du inte vill att datorn inte skall svara på ping så kan du med en personlig brandvägg hindra ping.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menas med ping och vad är det till för och hur stänger jag det om jag vill då?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ping använder man ofta för att se om en dator överhuvudtaget går att få kontakt med. Dessutom kan "pingtiden" ge ett mått på hur pass bra nätverksförbindelsen är med just den datorn.

 

Sista frågan har jag ingen aning om :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Jimmy8888 skrev:

Vad menas med ping och vad är det till för och hur stänger jag det om jag vill då?

 

http://www.freesoft.org/CIE/Topics/53.htm

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...