Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Creson

Kaffet

Rekommendera Poster

Att må bra av detta ersatz är en sak, men smakar det verkligen lika bra som den Äkta Varan?

Jo jag tycker att det smakar lika bra eller på sätt och vis bättre ibland.

Men det är lite svårt att jämföra, det är liksom två olika slags drycker.

En väl tillredd kopp vanligt kaffe, svart och utan socker aromatiskt doftande, denna dryck går helt enkelt inte att åstadkomma med pulverkaffe.

Denna dryck är den högsta kaffenjutningen.

Det är egentligen dumt att jämföra. Pulverkaffe har sina kvaliteter och vanligt kaffe har sina.

I mitt fall spelar hälsoaspekterna (magen) också en mycket stor roll.

ha de

amos

edit

he he ser att mitt inlägg nog är fullt av motsägelser som troligen bara jag själv förstår. Enklare uttryckt...........

Vanligt kaffe är det godaste. Men eftersom jag inte tål det så bra så har jag lärt mig uppskatta pulver-kaffe och tycker också nu att det är väldigt gott.

Det var detta jag vände mig emot när du skrev att pulver-kaffe var av noll och intet värde

[inlägget ändrat 2005-05-16 01:21:53 av Amos Bronson Alcott]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Bosse-i-skogen skrev:

1) När det gäller kaffe här hemma så äger Zoegas skånerost fullständigt! Gevalia och annat mögkaffe som Löfbergs lila, Classic, Maxwell house och ALLA andra kaffesorter suger ruttet toavatten innan spolning! :)

Aah.. Zoegas skånerost tillsammans med skånskt (Eslöviskt?) vatten. Mumma!

Dessvärre har man flytt Skånes goda kaffe och hamnat i kalkbrottets Uppsala där inget kaffe smakar bra pga av vattnet..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan väl bara tillägga att snabbkaffet tillverkas av de sämsta bönorna och resterna från kaffeproduktionen. På en kaffeplantage i Guatemala så fick jag den ultimata kaffupplevelsen. En del nyrostat, nymalet kaffe från plantagen, en del varm mjölk, en del karibisk rom och några rejäla skedar rörsocker. Fick man den drycken ur automaten på jobbet varje morgon skulle produktiviteten öka mångfalt

Andersson

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hade jag gjort så med vanligt kaffe så hade jag mått pyton under hela förmiddagen.

Det beror ju på att det bildas garvsyra i bryggkaffe. Det är antagligen detta du mår pyton av.

--

[Esc]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Aah.. Zoegas skånerost tillsammans med skånskt (Eslöviskt?) vatten.

Zoegas smakar gott tillsammans med skånskt kalkhaltigt vatten (förmodligen smakar Zoegas gott även på Gotland). Hemma i 08-land tycker jag att Classic smakar bra, med en skvätt mjölk i. (förr i tiden brukade jag köra på Maxwell House mörkost. svart)

Annars gör jag gärna en latte med en svart Lavazza som bas. Om man inte maler espressobönorna själv förstås.

Går man ut och dricker riktigt italienskt kaffe tar jag gärna en ristretto! Espresso är det enda kaffe jag dricker svart numera (pga. magen...)

Snabbkaffe på Nescafe mellanrost med en skvätt mjölk i funkar bra om man har brottom. Jag avskydde snabbkaffe på den tiden jag inte hade mjölk i.

[Esc] rekommederar 6-8 koppar kaffe om dagen ;)

--

[Esc]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
en del karibisk rom

produktiviteten öka mångfalt

Ställer mig mycket tveksam till det, om inte produktiviteten mäts i antal besök vid automaten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
[Esc] skrev:

Det beror ju på att det bildas garvsyra i bryggkaffe. Det är antagligen detta du mår pyton av

Jo det är det säkert.

Finns det något sätt att minimera garvsyran i vanligt kaffe då.

Någon särskild kaffesort eller tillredningsmetod??

amos

[inlägget ändrat 2005-05-16 14:26:45 av Amos Bronson Alcott]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm, jag troode jag visste vad jag pratade om... ;-P

Den grupp av kemiska föreningar som består av polymeriserade fenoler, brukar i dagligt tal benämnas "garvsyra". En allmän missuppfattning är att kaffe innehåller denna typ av föreningar, vilket det alltså inte gör.

Det som ger kaffe dess lite sträva smak är i stället bl.a. så kallade klorogensyror som finns i kaffe. Det är också i huvudsak dessa som ökar saltsyraproduktionen i våra magar då vi dricker för mycket kaffe.

Källa: http://www.lofbergslila.se/web/texter.nsf/%28internalankar%29/58EF9U?OpenDocument

Hur är det med garvsyramängden i bryggkaffe jämfört med espresso? Jag får magknip av vanligt kaffe men kan utan problem dricka en espresso på fastande mage och funderar på om det kan ha att göra med ev skillnad i mängden garvsyra.

Maria

Kaffe innehåller inte garvsyra, däremot en del andra organiska syror. Det är riktigt att halten är mindre i espresso än i bryggt eller kokt kaffe. Det handlar nog framför allt om bryggningstidens längd. Espresso bryggs på 25 - 30 sekunder per kopp, medan filterbryggning tar det dubbla.

2005-03-17

Källa. http://www.kaffeinformation.se/fos/fos_viewcategory.asp?category=1010&expand=2284

Fast lite motsägelsefullt är detta:

Fråga: Finns det garvsyra i kaffe ?

Svar: Inget kaffe är helt fritt från garvsyra. Ju mörkare rostat kaffet är desto mindre garvsyra innehåller det. Frystorkat kaffe innehåller mindre garvsyra än övrigt kaffe. Detta beror på att en del av garvsyran försvinner vid rostningen och övrig processning.

Källa: http://www.kraftfoodsnordic.com/newsroom/consumerservice/dbaFile655.html

Hmmm, som vanligt gäller källkritik och eget omdöme. Gör som jag och klicak på denna länk: http://www.google.se/search?hl=sv&q=garvsyra+kaffe&meta=

--

[Esc]

"Vem ska jag tro på, tro på, tro på när, tro på när allt är så här"

[inlägget ändrat 2005-05-16 15:59:50 av [Esc]]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hmmm, som vanligt gäller källkritik och eget omdöme. Gör som jag och klicak på denna länk: http://www.google.se/search?hl=sv&q=garvsyra+kaffe&meta=

Ja det verkar ju lite förvirrat. Men åtminstone verkar det ju som om det (garvsyra eller annat) som kan irritera magen försvinner vid beredningen av pulverkaffet.

Tror att jag går ner och köper mig lite mörkrostat Zoega och sedan ett melittafilter och snabbt rakt ner i koppen. Det blir egna experiment som gäller.

ha de

amos

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lars2W2 skrev:

Ett bra val. Du förvarar väl det öppnade kaffepaketet i en aromtät burk i kylskåpet?

tackar för råd, man lär sig, skall göra så.

ha de

amos

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Omeprazol Arrow, finns receptfritt på apoteket.

En tablett om dagen och jag kan avnjuta hur många kaffekoppar som helst utan problem!!!

Nu kan jag till och med dricka apelsinjuice!

Led tidigare av svår halsbränna och sura uppstötningar i 15 år.

Pröva det Amos!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Du förvarar väl det öppnade kaffepaketet i en aromtät burk i kylskåpet?

Mitt kaffe förvaras (självklart) i en aromtät burk som rymmer kaffet i sin förpackning. Just nu står det dessutom i kylen men endast därför att kylen står nära kaffebryggaren. Att kaffet står sig bättre i kylen är en myt, iaf enligt boken Kaffe ( http://www.adlibris.se/shop/product.asp?isbn=9153423763&mscssid=2DDT16TD73758MXDHVA311JLM5E6B579 ). Malet kaffe bör, för att smaka bäst, drickas inom några dagar från förpackningens öppnande. Att man förvarar det i kylen ska alltså inte påverka hållbarheten märkbart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Att kaffet står sig bättre i kylen är en myt, iaf enligt boken Kaffe

Inte enligt mina (våra smaklökar). Jag syftar på öppnade kaffepaket, inte nymalet från bönor. Det är nog olika saker.

För oss är det t.o.m så att vi doserar något mindre från ett nyöppnat paket än från ett som stått några dar. Det sista av ett paket, om det är 2-3 skedar kvar av de fem vi måttar, tenderar vi bägge att diskret "råka" slänga med det gamla paketet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...