Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
www.Ryderman.se

jordning

Rekommendera Poster

www.Ryderman.se

jag har inga jordade uttag i det rummet där datorn står, och det finns inget annat jordat uttag på hela den våningen i huset. går det bra om man drar en ledare som man klämt fast vid en skruv i chassiet och i metall-röret i elementet? en polare hade gjort det nämligen men jag är fundersam om det inte finns någon liten laddning i elementet för tar man i det och datorn samtidigt så får man en stöt som känns. så är det väl inte mellan dator-chassiet och om man tar i jord-skenan i ett jordat uttag?

http://www.ryderman.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Stefan Eklinder

men jag är fundersam om det inte finns någon liten laddning i elementet för tar man i det och datorn samtidigt så får man en stöt som känns.

Det är väl du som är statisk, och när du gör så så laddar du ur din statiska elektricitet.

Ska inte jordade uttag jämna ut strömspikar och annat?

Sätter du en vajer i elementet och datorchassit, så hjälper inte det mot strömspikar och annat som du kan råka ut för. Jordade uttag gör ju att om ett elektriskt fel inträffar i datorn, så åker strömmen tillbaka och gör att proppen utlöser.

Har du ojordat så kan hela chassit bli strömledande i ovanstående fall.

Ovanstående är bara lösa teorier. Jag är ingen elektriker, som sagt. :-)

En tidigare tråd i ämnet:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=395625#395785

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

- Albert Einstein

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
www.Ryderman.se

det räcket att ta i elementet så blir jag urladdad. men jag vet ju inte hur bra den jordningen är... om det skulle bli ngt fel i datorn och strömmen då skulle gå i chassiet, till elementet men va händer sedan? går proppen eller leder strömmen bara på och på eftersom elementet inte är kopplad till någon form aj säkring??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Stefan Eklinder

Tänkte redigera in det här i mitt första inlägg, men du hann svara innan. :-)

Här står litegrann om varför en dator ska vara ansluten till jordat uttag:

http://www.elsak.se/arkiv/vanligaovrigtkonsument/5.fc40aefeb5dea8f280005464.html

Vad är jordat och ojordat:

http://www.elsak.se/arkiv/vanligaallmantomel/5.fc40aefeb5dea8f280005180.html

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

- Albert Einstein

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
erik6

Klar poäng Stefan

En vän har gjort på följande givetvis ej rekommederade sätt, varning!

Köpt en jordad hona och en vanlig stickpropp samt några meter vanlig vit 2-ledare sladd.

Anslutit en lagom bit 2-ledare med båda ledarna till jordanslutningen på den jordade honan. Lagom för att sladden ska räcka till elementet (vattenelement endast, EJ elektrisk element duger ej)

Kopplat ihop stickproppen och och den jordade honan med en lagom bit sladd på vanligt sätt.

Avisolerat ca 0,5meter av båda ledarna i andra änden på den sladd som är ansluten till jord i den jordade honan.

skrapat bort all färg på ett vatten rör till elementet

lindat de avisolerade 0,5meter koppartrådarna många varv runt röret, knutit ihop koppartrådarna.

Lindat över med vit eltejp.

Stoppat hankontakten i ett 230V vägg uttag utan jord.

Och vips har hon en jordad 230V honkontakt att ansluta den jordade multikontakten med strömbrytare som alla datorprylarna kopplats till.

Men givetvis absolut förbjudet och olämpligt att göra så här.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
www.Ryderman.se

jag fatta inte riktigt hur du sa att han hade gjort men jaja... så det är me andra ord lika bra o skita i jordning än att jorda i elementet? (asså ett vattenelement såklart)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
j_n

Om du har ett jordat uttag någon annanstans i huset, t ex i köket, kan du (VARNING VARNING GIVETVIS HELT FÖRBJUDET DISCLAIMER: TAR INGET ANSVAR FÖR EV FEL ÄR INTE ELEKTRIKER OSV OSV) förstås göra såhär:

1) Tag en "tom" jordad stickpropp.

2) Köp tillräckligt med grön/gul jordkabel för installation, på närmaste el- eller järnaffär, för att den ska räcka till där du har datorn.

3) Anslut den långa grön/gula jordkabeln till stickproppens jordpunkt. (OBS - till skyddsjorden alltså, INTE till någon av stickkontaktens "pluggar", för då får du ström i datorchassit.) Anslut inget mer till stickproppen. Skruva ihop stickproppen.

4) Dra jordledningen till dit där datorn står. Göm undan den snyggt och prydligt.

5) Tag ett lämpligt jordat grenuttag. Skruva isär, anslut din långa jordkabel till den jordkabel som finns i grenuttaget med hjälp av skruven som den sitter fast i. Skruva ihop.

6) Anslut stickproppen med jordkabel till det jordade uttaget, anslut grenuttagets stickpropp till ditt ojordade uttag.

Det du nu har uppnått är ett jordat eluttag på datorplatsen utan att ha behövt dra en hel, tjock jordad treledarkabel ut i köket eller var du nu har det jordade uttaget. Den här installationen hade jag i flera år i en lägenhet jag hade tidigare, och såvitt jag förstår är det rent elektriskt inga konstigheter med den varianten eftersom all skyddsjord dras samman till en enda punkt i vilket fall. Men en elektriker kan förstås ge närmare besked.

Sen är det en annan sak att jag inte kan begripa vad man ska med ojordade uttag till, som svenska byggare envisas med att sätta i svenska bostäder...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Innan någon ger sig på att dra jord mellan olika rum så bör absolut denna tråd läsas:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=677719#678158

så att någon inte utsätter sig för livsfara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
j_n

Av jord är du kommen, till jord skall du ock kopplas :-)

Friskt kopplat, hälften brunnet :-)

Himmel och jord skall brinna, hölje och färg försvinna :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
www.Ryderman.se

ok.. du behöver inte förklara så noga :) gått 6 olika kurser med el i gymnasiet.. men det enda jobbiga är att det är säkert 50 meter till närmaste jordade uttag...

jag bor inte heller i ett så nytt hus.. typ byggt 1989 eller så.. det va några år senaste dom lagförde att alla nybyggda hus ska ha jordade uttag...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
j_n

Ja, ibland känns det som om dte är bättre att vara övertydlig, man vet liksom inte vem som döljer sig bakom aliaset...

Men då vet du också bättre än jag om det är möjligt med en annan sak jag kom på just nu: att helt enkelt dra en jordkabel till ett spett ner i marken (nedanför fönstret typ). Om jag inte minns fel så är många skyddsjordar konstruerade just så, stämmer inte det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
www.Ryderman.se

fast då går ju ingen säkring när chassiet blir strömförande och så fortsätter den leda ström...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

Totalt förbjudet att göra det du beskriver om du nu inte är en elektriker...

Om huset brinner ned pga av fel i denna koppling ska du nog inte räkna med att få ut några försäkringspengar.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
j_n

Det gör det väl visst det. Eftersom det då blir kortslutning mellan ledare och jord.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hundbert

Hej! Jag jobbar som elektriker.

att helt enkelt dra en jordkabel till ett spett ner i marken (nedanför fönstret typ). Om jag inte minns fel så är många skyddsjordar konstruerade just så, stämmer inte det?

Nu är det inte direkt så enkelt.

För det första finns det alltid jord i gruppcentralen och för det andra finns det redan ett jordtag.

En jordelektrod kan bestå av en stor platta, ett spett, eller långa linor av koppar eller stål nedgrävda i marken. De ansluts sedan till en jordtagsledare som dras till en central i den fastighet som ska jordas. Jordelektroden och jordtagsledaren bildar tillsammans jordtaget.

Det är inte klart efter det.

När man ska anlägga ett nytt jordtag måste man skaffa sig information om vilken kvalité jordens övergångsresistans har.

En jordning ska vara så lågohmig som möjligt max 50-100 ohm.

Sedan måste man förstås mäta, det finns olika metoder och det tar jag inte här för det här är inget som man behöver känna till. Varför jag berättar allt det här är för att ni lättare ska förstå att det här är inget man behöver göra.

Du kan dra en jordledare till ett element om du vill lösa problemet på det sättet. Förvissa dig dock om att elementet också har en jordledare ansluten och som är funktionell. Du kan mäta detta. Men om du är osäker på vad du gör så låt bli.

El är ett av några områden/yrken där misstag kan vålla dödsfall.

Precis som Monshi också säger så måste man tänka på vad man får göra och inte får göra för om olyckan skulle vara framme gäller inte försäkringen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
j_n

Tack Hundbert, äntligen någon som kan reda ut begreppen mha sakkunskaper (istället för våra spekulationer...) Såg i ett helt annat tidigare inlägg att du var elektriker och funderade ett tag på att be dig komma med i den här diskussionen, men du hann före. Poäng!:thumbsup:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hundbert

Ber hemskt mycket om ursäkt ibland glömmer jag helt bort var jag postat när jag har skrivit i fler än 5 inlägg per gång :)

Om jag själv skulle ha gjort jobbet skulle jag bara ha jordat det aktuella uttaget, sådant går hyfsat fort.

Fast dra du en jordledare till elementet men tänk på vad jag skrev så du vet att jordningen gör nytta :)

Jag har varit hemma hos folk där jag sett den lösningen så det är inte så ovanligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
www.Ryderman.se

ok.. men jag för det är så tar jag i chassiet och i elementet samtidigt så får man en stöt.. så då måste den ju vara jordad väl?

de kostar lite för mkt att göra det uttaget jordat... kommer ändå flytta hemifrån snart kanske :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...