Just nu i M3-nätverket
Jump to content

VHS till DVD – problem

Little Bear

Recommended Posts

Little Bear

Hej!

Har för första gången provat bränna en DVD med min nya dator. Har försökt föra över gamla VHS-band till DVD med hjälp av Pinnacle Studio 9. Men jag är inte nöjd. Dels rymdes bara 90 minuter på skivan, dels tog det alldeles för lång tid att skapa filmen och bränna ner den på skivan. Så här har jag gjort:

Först läste jag ner filmen i datorn (capture) med valen MPEG, Low quality (video CD) - filmen är ca 10 år gammal, inspelad med VHS-kamera. I Edit-delen gjorde jag inga konstigheter (lade på effekter etc) mer än att jag försökte göra menyer, men lyckades inte helt. I ”Make Movie”-läget ställde jag in på DVD, kvalitet: ”Automatic” (skulle ge ca 181 min), ”burn directly to disc”, ”write speed: Auto”.

Skivan var en DVD -R, 8x, skulle enligt etiketten räcka 120 minuter. Bännare: NEC ND-3500 AG. Dator: Fujitsu-S, P4 3,4 GHz, 1024 RAM, 250 GB. Grafikkort ATI Radeon X800XT med Video-In, TV-Ut.

Från det jag tryckte på knappen ”Create disc” tills den var klar tog det ca 2 tim15 min. För att skapa 90 minuters film!? Den första delen, alltså att färdigställa filmen, tog den längsta tiden, själva bränningen gick fortare.

1. Hur ska jag göra för att det ska rymmas mer på skivan?

2. Varför tar det så lång tid att färdigställa och bränna filen?

Mycket tacksam för hjälp med detta, känner mig helt okunnig och vilsen. Är det bättre att bränna med t ex Nero som jag också har?

1) vet ej

2) jag har aldrig gjort detta själv men vad jag tror jag fattat från webben är det en väldigt tung uppgift att omvandla den analoga signalen lagrad på VHS bandet till digitalt komprimerat format. Timmar är helt normalt.

Det är väl inte för inte jag sett rekommendationer om datorer med dubbla processorer typ MAC Apple G5 för videoeditering.

Men det blir ju dyrt.

Du har ju själv en bra dator med Hyperthreading så du kanske kan göra annat med den samtidigt.

Vilket inte går speciellt bra med tex en AMD 64 processor eller en äldre Pentium utan HT.

Men du kan ju kolla själv.

Starta aktivitetshanteraren och kolla vad datorn sysslar med

1) Du kan ändra kvalitet till sämre. Hur du gör det vet jag inte eftersom jag kör med Ulead VideoStudio.

2) Det tar tid att konvertera video. För mig tar lika lång tid att skapa en film på två timmar. Jag har AMD Athlon XP2800+ (Barton) med 1024 RAM (dubbla minneskanaler) och en P-ATA-disk. Det borde gå snabbare med din dator även om AMD är bättre* på att koda video.

*Det var så när jag köpte min processor, nu vet jag inte.

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

[inlägget ändrat 2005-05-13 22:26:05 av A.C.Magic]

Little Bear

Tack för svaren. Även om jag inte blev klokare så kanske i alla fall lite lugnare. Dvs det ska tydligen ta lång tid. Suck. Jag har många timmar VHS-film jag vill spara...

Men sämre kvalitet hittar jag inte, jag tyckte jag valde den lägsta nivån. Hoppas fortfarande att någon kan komma med ett förlösande tips!

Har aldrig använt pinacle studio men eftersom du valde automatic så gjorde den filmen i bästa tänkbara kvalitet skulle jag gissa eller fick inte allting plats? Sen skulle jag gissa att du skulle få mycket bättre resultat om du körde capture i motsvarande kvalitet som du gör dvd'n i.

Ett par timmar är inget onormalt snarare ganska snabbt, om du vill att det ska gå snabbare så får du endera köpa en snabbare dator eller ett kort med hårdvaruencoder typ ett sånt här tror jag

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010072175

/Marcus

Vitsen med HT i Pentium eller dubbla processorer är framför allt att datorn känns mycket snabbare om man vill göra nått annat samtidigt med en tung uppgift.

För de flesta programm klarar bara att använda en processor.... så man har en processor till förfogande för annat. Sitter just nu med 2 x433MHz Celeron men är lite sugen på en burk som den Weyland har, ASUS PC-DL moderkort med 2 st Xeon 2,4GHz@3,2GHz men den är ju inte gratis.

http://buggy.no-ip.com

så med min budget blir det en AMD 64

[inlägget ändrat 2005-05-14 09:31:26 av erik6]

erik6 skrev:

...men är lite sugen på en burk som den Weyland har, ASUS PC-DL moderkort med 2 st Xeon 2,4GHz

Den är väl lite gammal i dagens läge. FSB 533MHz.

Själv sneglar jag på Asus NCT-D (A): FSB 800MHz, stöd för Xeon EMT64 HT, Dual channel 8GB, PCI-Express x 16, SATAII-controller 300MB/s mm.

Ett inlägg i OT-anda. :)

[inlägget ändrat 2005-05-14 09:51:20 av Maratonmannen]

Little Bear

Nja, ny hårdvara blir inte aktuellt före en högvinst på lotteri ;-).

Min avsikt har varit att hålla ner kvalitén både vid capture och DVD-skapandet. I capture-delen kan jag ju välja AVI-format i stället, i 3 olika kvalitetslägen, men det är det väl ingen mening med?

Jag läser inlägg där man skriver om 2 filmer och mer per DVD (spelfilmer låter det som), det är därför jag blir förvånad över bara 90 minuter. Och i dialogrutan såg det alltså ut som om det skulle räcka till 180 minuter.

Konvertera filmen i hög kvalitet som DVD på hårddisken

Ta sedan Shrink DVD och koda om filmen så den får plats på DVD-skiva.

Shrink DVD är gratis.

Hittas här: http://www.dvdshrink.org/what.html

[sedan förstår jag inte varför en kraftig dator inte kan koda analogvideo till dvd i realtid, MYCKET enklare processorer som sitter i DVD-inspelare klarar ju det..]

Little Bear

Tack för tipset.

Ang koda analogvideo i realtid - det vore jättebra! Men hur gör man då? Vilket program? Jag har alltså Pinnacle Studio 9, Nero Express/Nero Vision Express, flera Pinnacle Instant.. program, InterVideo WinDVD + MovieMaker. Kan jag använda något av dem? Vilket?

Den här datorn, programmen och allt som har med DVD är helt nytt för mig. Jag vetinte vad jag borde kunna göra och inte heller vad de olika programmen klarar av. Pinnacle Studio 9 började jag med, det var ganska lättbegripligt och hade manual på svenska vilket underlättar väsentligt.

Mitt resonemang om realtid var "akademiskt", dvs. jag förstår inte vad som hindrar en ytterst kraftig dator att koda/rippa video i realtid. Iofs. så BORDE ju datorerna idag klara detta, men teori och praktik stämmer inte alltid överrens..

Vad hindrar dig förresten att skaffa en DVD-inspelare och spela in den vägen? Macrovision (om det är macrovision som är problemet) går att kringå med en astabil vippa som genererar en ny släckpuls "över" macrovisions-signalen.. [Varför man nu skulle vilja kopiera köp-VHS som har värdelös kvalitet jämfört med DVD..]

christian_s

Jag har fört över många VHS-filmer på DVD och har stött på en del av problemen som nämns....ska göra ett försök att svara på frågorna.

1. Det är för mig en gåta varför man anger 120 minuter för en 4.7Gb DVDR (någon som vet den exakta anledningen för just 120?), då antalet minuter som får plats på skivan beror direkt på den bitrate som mpeg2-kodaren & ljud-omkodaren använder. Lägre bitrate = sämre bild och längre speltid. Vill man maxa DVD-kvaliteten fullt ut så ryms det inte mer än en timme på en DVDR (då ligger video bitrate över 7500 kbit/s någonstans). Så i princip skulle det även kunna stå 60 min, eller 240 min på en 4.7Gb DVDR-skiva som jag ser det.

Hur får man då in lägre film, jo bitraten måste sänkas, och det görs i programmen du använder om de tillåter det. En del program har likt stationära DVD-spelare vissa förinställda lägen såsom "low", "standard" och "high" quality, medan andra låter dig välja exakt bitrate. För att ytterligare få in mer material på en skiva är det även viktigt att göra om WAV-ljud till AC3 till exempel. Om man kör standardbitrate på AC3 så tror jag ljudet blir en fjärdedel så stort eller något i den stilen.

Mitt tips är att ha så hög kvalitet så möjligt på bild och ljud så långt som möjligt i processen. Själv har jag använt ett hårdvarukort från Canopus som kodat till DV-format och därefter kodat om med en mpeg2/ac3-kodare med exakt de bitrate-inställningar jag behöver för att fylla upp en DVDR beroende på filmens längd.

Kortet är till salu för den som är intresserad...

Tyvärr har jag inte använt de program du nämner så jag kan inte ge mer detaljerade tips.

2. MPEG2-kodningen är helt klart den mest krävande delen i processen (det tar lång tid, räkna med upp till ett par gånger filmens speltid beroende på CPU-hastighet & kvalitetsinställning). Allt därefter går relativt snabbt i jämförelse, så det är oklart exakt vad som tar tid här. Om inte filmen hade rätt format så kan det hända att den kodas om igen, samt att ljudet kanske görs om till MPEG Audio. Att skapa VOB-strukturen tar också en del tid. Olika program är olika snabba på den här punkten. Själv har jag använt DVDLab, vilket jag tycker fungerar bra.

Det går att koda till mpeg2-i realtid på en normal dator, men då med låg kvalitetsinställning. Ett av problemen med realtidskodning är risken för förlorade frames om inte processorn hinner med att bearbeta den inkommande dataströmmen i tid (så gör absolut inget annat under tiden, typ öppna Adobe Reader eller nåt). Vidare så kan man få problem med osynk mellan ljud och vild. Det kortet som det länkades till på Dustin i ett inlägg, Adaptecs VideoH är tyvärr rätt dåligt för överföring av filmer över en timme. Jag har hört flera fall om att man lätt får osynk mellan ljud och bild med det efter ett tag, vilket även en kompis upplevt med exakt den hårdvaran.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...