Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bildskärmsproblem


Chrille

Rekommendera Poster

hej,

vet inte om det är rätt avdelning,

men kan man koppa bara skärmen från en bärbar dator

till sin stationiära dator?PC i båda fallen, detta för att min skräm lagt av och jag måste hitta en tillfällig lösning.

behövs specialsladdar?

 

mvh

ch

[inlägget ändrat 2005-05-13 15:36:35 av Chrille]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte OMÖJLIGT att använda laptopens skärm från en annan dator, men det nog inte utan att bygga något som omvandlar mellan den stationära datorns monitorutgång till de signaler som en laptopskärm vill ha.

 

Om det bara är tillfälligt kan du ju köra VNC och på så sätt använda laptopen som "terminal" till den stationära datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spännande,

men hur gör jag då,

vad krävs för sladdar,

och kommer jag åt allt som finns på min stationära då?

alltså via min bärbara.

 

och vad betyder VNC? Krävs program?

 

vänligen,

/ch

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste bygga nån pryl som omvandlar monitorsignalen till vad det nu kan vara för slags interface som laptopskärmen har. Det är sannolikt billigare att köpa en extra LCD-skärm :)

 

VNC är ett slags "remote desktop" - den ena delen skickar bilden från din desktop till din laptop, den andra skickar det du skriver + musrörelser till din desktop. På så vis kan man köra en dator som står i princip var som helst fast det går inte alls lika fort som vanligt.

 

http://www.realvnc.com/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte använda den bärbara datorns bildskärm som bildskärm till din stationära dator. Det finns ett flertal orsaker till detta och om du söker lite på forumet så kommer du att hitta åtminstone några av dem. Så glöm det och köp en ny plattskärm, de är billiga nu.

-nisse

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"kan inte" ska bytas mot "är mycket svårt". Bildskärm som bildskärm. Men en bildkärm på en laptop förväntar sig singnaler som vanliga grafikkort inte kan ge. Man får bygga nåt eget interface för att få det att fungera. Svårt - ja! Omöjligt - nej!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lizardKng man måste ta hänsyn till ”nivån” som frågan är ställd på

 

jag måste hitta en tillfällig lösning.

behövs specialsladdar?

 

Om man frågar efter specialsladdar så är det bästa svaret att det inte går. Självklart så går det teoretiskt att använda skärmen från en bärbar men jag tycker att det är mycket dumt att ge frågeställaren ett intryck av det fungerar när både du och jag vet vilket jättejobb det skulle föra med sig och att det i praktiken är orealistiskt.

-nisse

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående nivån...

 

Om du läser mina svar ser du att jag redan skrivit:

 

Du måste bygga nån pryl som omvandlar monitorsignalen till vad det nu kan vara för slags interface som laptopskärmen har. Det är sannolikt billigare att köpa en extra LCD-skärm :)

 

Så, läs tråden först, svara sedan :)

 

Fotnot:

Om du NWM inte är speciellt kunnig inom elektronik så är det ju ditt eget problem. Jag vet då folk som byggt dylika interface så det har väl med sin egen okunnighet du svarar som du gör.

 

Det är dock i allra högsta grad görbart vilket jag sagt. Dyrt, svårt och kanske inte praktiskt görbart, vilket jag också skrivit.

[inlägget ändrat 2005-05-14 02:08:34 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lizardKng det känns som den här tråden håller på att spåra ur så vi kanske skall skapa en ny tråd om diskuterar hur man bygger sig ett interface för att driva en TFT panelen i en laptop.

 

För ca tre år sedan så byggde vi en tavla av en TFT panel från en gammal Dell och det krävdes en hel del ”klurande”. Det var svårt att hitta en bra spec på panelen som suttit i Dell:en, det är iofs lättare idag när det finns så många bra beskrivningar på nätet. Men om jag med mina okunnighet (du skriver så) klarar av att bygga interfacet är tveksamt, något som inte är ett dugg tveksamt är svårigheten att få plats med elektroniken (och chassikontakten) i en laptop.

Om man dessutom vill att laptopen även skall fungera som laptop ja då blir det riktigt knepigt.

 

Självklart så har jag läst hela tråden (det gör jag alltid) och jag svarade på ditt inlägg där du skriver

 

Det är ju inte OMÖJLIGT att använda laptopens skärm från en annan dator, men det nog inte utan att bygga något som omvandlar mellan den stationära datorns monitorutgång till de signaler som en laptopskärm vill ha.

 

Jag får intrycket av ditt inlägg att det är ganska lätt att använda en laptop som bildskärm. Du betonar att det inte är OMÖJLIGT men att det kanske behövs någon form av omvandlare.

I nästa inlägg så talar du om att man måste bygga ”någon pryl”. Men det räcker inte med att bygga ”någon pryl” du måste också skruva isär laptopen mycket grundligt :) Att det sen inte är en omvandlare i vanlig bemärkelse är en helt annan historia men det kan du ju be dina polare som byggt en att förklara för dig.

 

Hade först inte tänkt att ta upp det men jag måste påpeka att ditt råd att använda en VNC lösning var det roligaste jag hört i år. Kanske du vill skriva en liten guide till hur man installerar serverdelen på en dator som inte har någon bildskärm.

Inte heller detta är väl per definition omöjligt men det låter väldigt knepigt i mina öron så jag ser verkligen fram mot din guide, kanske du har några polare som gjort det :)

 

-nisse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade först inte tänkt att ta upp det men jag måste påpeka att ditt råd att använda en VNC lösning var det roligaste jag hört i år. Kanske du vill skriva en liten guide till hur man installerar serverdelen på en dator som inte har någon bildskärm.

 

Nehejdu, lite får du allt klura ut själv :)

 

Och för övrigt så svarar jag på precis vilket sätt jag vill. Om det inte passar dig så kan du ju låta bli att läsa.

 

[inlägget ändrat 2005-05-14 12:10:37 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är självklart att ingen tvingar mig att läsa dina inlägg på Eforum lizardKng. Men det är inte det som är problemet. Saken är den att jag tycker att man har ett ansvar när man ger råd. Jag har läst så många direkt felaktiga råd här på Eforum, råd som mycket väl kan ställa till med en hel del problem för frågeställaren.

 

Nu lär ju iofs inte dina felaktiga råd skapa några skador men de kan mycket väl skapa en hel del falska förhoppningar hos frågeställaren, så det är tyvärr inte så enkelt som att jag struntar i att läsa vad du skriver lizardKng.

Min åsikt är att man tydligt talar om att svaret är spekulativt eller att man helt enkelt inte svarar. Kanske du skulle tänkt över dessa två alternativ.

-nisse

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Jag har läst så många direkt felaktiga råd här på Eforum, råd som mycket väl kan ställa till med en hel del problem för frågeställaren.

 

De flesta av oss är datorintresserade och ägnar oss åt datorer och IT på hobbynivå. Av den anledningen kan ju svaren inte bli helt korrekta alltid. :-)

 

Tipsen folk får utförs på eget ansvar. Är frågeställaren osäker, så kan denne fråga vidare. Annars kan man avstå om man nu tycker det är riskabelt.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig Stefan, det var jag som var lite snabb på tangenterna. Av det som jag skrev så kan man få intrycket att jag tycker att Eforum är nedlusat av ”dåliga råd” men det tycker jag inte alls. Eforum är snarare nedlusat av kunniga människor som tar sig tid att skriva utförliga och bra svar. Dessutom så är det många som uppvisar ett mycket stort tålamod och bra pedagogik sina förklaringar.

-nisse

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...