Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

montera utdelade mappar på winservern på MAC OS 9.2?


JUNGHEINRICH

Rekommendera Poster

Johan Sandqvist

Windows servern (2000 och uppåt iaf) har inbyggt stöd för fildelning till Mac:ar. Gå till Add or Remove Programs i kontrollpanelen, klicka på Add/Remove Windows Components. Under Other Network File and Print Services finns File Server for Macintosh. Kryssa i och följ installationsanvisningarna.

 

Efter att du installerat stödet kan du dela kataloger med Mac-användare. För konfiguration går du till Computer Management i Administrative Tools och sen Shared Folders. Högerklicka Shared Folders för att konfigurera bla serverns namn och zon i Mac-nätet. Som standard kan du bara köra okrypterade lösenord vid autentisering mot servern, på din Windows-server finns därför en utdelad mapp som innehåller ett systemtillägg till din Mac som gör att den sen stödjer kryptering. Hämta hem den till din Mac och aktivera sen att servern alltid kräver krypterade lösenord.

 

Lycka till!

 

// Johan

 

[edit] Ajösteja, din Windows server dyker upp som vilken annan fildelad Mac i din väljare (ev får du välja rätt zon först), alternativt ansluter du till serverns IP direkt. Du monterar enheter på precis samma sätt som annars.

[inlägget ändrat 2005-05-13 15:13:04 av Johan Sandqvist]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JUNGHEINRICH

Tackar så mycket! Väldigt bra information!

 

Kommer inte servern fråga Macen om lösenord när man ska ansluta till serverns mapp? Kan man lagra detta på ngt sätt? Är detta inställning som heter "Allow workstations to save password" under "Configure fileserver for Macintosh".

 

Hur aktiverar man krav på krypterat lösenord? Menar du att man ändrar "Enable authentication" till "Apple Encrypted" (standard "Microsoft Encrypted") under "Configure fileserver for Macintosh".

 

Hur ska jag montera enheten på Macen så att den är kvar varje gång man startar om Macen? Har aldrig jobbat med Mac...Önskar jag hade haft en Mac som jag kunde testa mot min egen server....

 

Mvh

 

Henrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

Jo, servern kommer fråga Macen om lösenord. Vill du tillåta att Macen kan spara lösenordet (så att den kan mappa upp servern automagiskt) kryssar du i "Allow workstations to save..."

 

Krav på lösenord följer de rättigheter som du delar ut mappen med. Tillåter du anonym åtkomst till en mapp behövs inget lösenord, sätter du att bara vissa användare får lov att komma åt mappen krävs givetvis lösenord. Med inställningarna du nämnde talar du om vilka lösenordskrypteringar som funkar. Jag rekommenderar att du installerar systemtilläget jag nämnde och sen kör med Microsoft encrypted, eller vad det nu kan heta (minns inte på rak arm).

 

För att montera enheten från Macen öppnar du Väljaren (under Applemenyn) och klickar på AppleShare. Sen skall du kunna välja att den återansluter automatiskt (tror jag). Var ett tag sen jag körde Mac själv så det här är rakt ur minnet och inte nödvändigtvist helt korrekt, men i grova drag bör det fungera så här.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...