Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Segt med Gentoo ?


sl0k

Rekommendera Poster

Har för ett par veckor sedan installerat Gentoo efter att tidigare ha kört Debian Testing.

Det jag dock har märkt är att Gentoo för mig är mkt segare. Vet inte om jag har konfigurerat fel på nåt sätt men skillnaden är iaf markant och ganska så irriterande.

Att ex installera ett program via ex emerge tar väldigt lång tid plus att det är svårt att göra något annat undertiden. Att ex installera gaim tog över 30min. Samtidigt som jag gör detta så laggar datorn ganska mkt.

Har även märkt att datorn ibland laggar utan att jag använder ngt speciellt program. Hela systemet känns pga detta mindre stabilt än mitt tidigare Debian.

Nu kör jag X.org och tidigare körde jag XFree , vet inte om det kan ha med saken att göra ?

 

Har en Athlon XP 2400+

512Mb ram

Nvidia Geforce3 Ti 200 64Mb

 

har bland annat följande i /etc/make.conf

CFLAGS="-march=athlon-xp -pipe -O2 -mcpu=i686 -fomit-frame-pointer"
USE="X gnome gtk gtk2 esd nvidia alsa oss mysql php apache2 -kde -qt -dvd"

 

Någon som vet varför det är så segt ? Har jag konfigurerat fel lr vad kan det bero på ?

Har installera Gentoo 2005.0 Stage1

kör Gnome

 

[inlägget ändrat 2005-05-12 23:58:10 av sl0k]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på att i Gentoo kompilerar du mjukvaran själv, medan Debian använder förkompilerade paket.

 

Självklart tar det lite fler cpu-cykler att kompilera ett program än att bara packa upp och kopiera lite filer...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är jag medveten om och det är inte det största problemet, kanske formulerade mig otydligt.

Datorn känns betydligt segare än tidigare, det tar längre tid att öppna program/fönster m.m det händer att datorn då och då laggar mkt utan nån större anledning(vad jag kan se iaf).

Vet inte om detta beror på att jag kör X.org nu och XFree innan ? Körde Gnome nu som då och skrivbordsinställningar m.m är samma så ...

Vet inte om det kan va så att jag har fel flaggor när jag kompilerar progammen ? Har inte jättekoll på exakt vad varje flagga gör, vad gör ex:

-pipe -mcpu=i686 -fomit-frame-pointer

 

 

Känns lite surt att det ibland känns segt så funderar nästan ibland på att gå tillbaka till Debian pga att det kändes mer stabilt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...