Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Oformaterad...


goat63

Rekommendera Poster

Alexander Lund

Hade själv problem med min Maxtorhårddisk för en vecka sedan:

 

Jag vet inte om detta kan vara en ledtråd, men när jag går in i datorhantering/ diskhantering och kollar diskarna där, så står det under:

C:\ felfri (System)

D:\ felfri

E:\ felfri

G:\ felfri (Aktiv)

 

Exakt samma hade jag.

Datorn gick slött som bara den och jag kunde inte komma åt disken. Som cecilia säger så ska man köra diagnostestet med PowerMax. Det har hänt att detta program fixar disken så att den blir som "ny". Tyvärr så var det inte så i mitt fall. Programmet sa till mig att disken håller på att gå sönder, jag fick en felkod (obs. 8 eller 6 tecken ger en ny hårddisk (jag fick 8a)), gick in på maxtors hemsida och felanmälde den samt uppgav mitt kredidkortsnummer. 4 dagar senare fick jag en ny hårddisk via DHL och nu har jag 30 dagar på mig att skicka in den gammla.

 

Om man inte uppger kreditkortet måste man skicka in hårddisken först.

 

Säga vad man vill om att Maxtorhårddiskar är lite krashvänliga men garantin och deras support var det inget fel på. 4 dagar tog det och DHL-killen fick vänta ett par minuter på min underskrift då jag bara stod och stirrade på paketet...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för båda svaren!

 

Först en fråga om att koppla ur disk. Hur skall jag koppla ur t.ex. disk E:, är det genom att gå in i datorhantering/ diskhantering och där högerklicka och markera "ta bort partition"? Eller skall jag bara dra ur ide-kabeln till E:?

 

Sen så en fråga till Alexander Lund: Hur gammal får disken vara för att garantin skall gälla, max ett år? Och Maxtors sajt är väl på engelska?

 

Nu har det börjat att "skrika" från "burken" också, låter som en gammal moped eller nåt? Jag antar att det är en av diskarna som håller på att krascha?!

 

/Trötter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alexander Lund
Sen så en fråga till Alexander Lund: Hur gammal får disken vara för att garantin skall gälla, max ett år? Och Maxtors sajt är väl på engelska?

 

3 år tror jag. Ja, maxtors hemsida är på engelska.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gammal får disken vara för att garantin skall gälla, max ett år?

Om disken är köpt i Sverige och av en privatperson så gäller Konsumentköplagen. Garantin gäller i 6 månader, dvs det är säljaren som under den tiden ska kunna bevisa att felet inte är ursprunligt. Därefter gäller ytterligare 18 månaders reklamationsrätt, då är det du som ska "bevisa" att det är ett ursprungligt fel (såsom fabrikationsfel) och inte något du har åstadkommit. Du kan läsa mer här:

http://www.konsumentratt.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1674&lngArticleId=125

 

Sedan kan du ha fått bättre villkor än Konsumentköplagen vid köpet (men inte sämre). Se efter vad säljaren skriver för köpvillkor på sin webbsida. Vissa har längre garantitider.

 

Du kan vända dig till säljaren och hävda att du vill reklamera disken förutom att vända dig direkt till Maxtor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, vad som gäller angående garantin är uppsnappat!

 

Men frågan om att koppla ur disken. Hur skall jag koppla ur disk E:, är det genom att gå in i datorhantering/ diskhantering och där högerklicka och markera "ta bort partition"? Eller skall jag bara dra ur ide-kabeln till E:?

Är det vanligt att disken "skriker" innan den kraschar?

 

Jag hade tänkt mig att jag skulle testa det där "PowerMax" nu i helgen om jag får tid.

 

/Trötter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Hur skall jag koppla ur disk E:, är det genom att gå in i datorhantering/ diskhantering och där högerklicka och markera "ta bort partition"? Eller skall jag bara dra ur ide-kabeln till E:?

 

Är det frågan om en fysisk hårddisk, så är det smidigaste sättet att dra IDE-kabeln.

 

Är det vanligt att disken "skriker" innan den kraschar?

 

Det är rätt vanligt. Finns någon länk som vandrat runt på Eforum med olika "dödsläten" på hårddiskar. Minns nu inte adressen. Någon annan som gör?

 

EDIT: Hittade en annan länk med sådana "dödsläten" från hårddiskar:

 

Lyssna och förfäras:

http://www.head-crash.org/hddcrsh_us.htm

...känns som om man läser en läkarbok. Tror att datorn har alla "sjukdomar". :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

[inlägget ändrat 2005-05-20 19:00:57 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla för all hjälp!

 

Nu har jag tagit ur den krånglande disken och skall försöka få en ny på garantin?! Jag körde programet "PowerMax", 8 siffrig kod...

Funkar det inte är det bara att köpa en ny!

/ Trötter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra att det fungerade att köra programmet och att du fick ut information ur det! :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...