Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Oformaterad...


goat63

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har problem med en av mina 3 installerade hårddiskar.

Mina diskar ser ut så här:

Disk 1. C:\ är systemdisk, den är partionerad med, D:\.

Disk 2. E:Disk 3. G:

Det är disk G:\ som krånglar. När jag fyllt den till en viss mängd med film eller musik filer så lägger den av. Det kommer upp ett meddelande om att disken inte finns eller att den inte är formaterad. Allt är sen förlorat på disken.

 

Jag vet inte om detta kan vara en ledtråd, men när jag går in i datorhantering/ diskhantering och kollar diskarna där, så står det under:

C:\ felfri (System)

D:\ felfri

E:\ felfri

G:\ felfri (Aktiv)

Vad menas med att G:\ är (Aktiv)?

När jag försöker att analysera den eller defragmentera den så kommer det upp ett meddelande om: Diskdefragmenteraren har upptäckt att CHKDSK har schemalagts för att köras på följande volym: (G:).

Kör CHKDSK/f.

 

Vad är detta?

 

Hoppas att någon kan hjälpa…

 

/Tröstlös

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Falk

Windows vill köra checkdisk på disken vilket verkar smart. Men det bästa är om du kör den själv. Gå in i utforskaren, högerklicka på g:, klicka på Egenskaper, klicka på fliken Verktyg, klicka på "Kontrollera nu...", bocka för båda alternativen och klicka på Starta. Nu kommer datorn antagligen vilja starta om och det ska du låta den göra, under starten av windows så kommer den att köra checkdisc och försöka reparera de fel den hittar. Detta kan ta någon timme så det får du lov att vara beredd på.

 

Efter det att du kört checkdisk så bör du köra en defragmenterning vilket bör fungera nu.

 

//Mattias

knorg [a] rocketmail [punkt] com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har försökt att köra checkdisk på G:\ där problemet ligger och inte på F:\ (för där är DVD´n). checkdisk går ända fram till fas 5 och 17 markeringar sen fastnar det. 4 timmar stod det och tuggade sen bröt jag.

Finns det någon annan lösning eller sätt fixa G:\ utan att behöva formatera om?

 

/ Trötter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Finns det någon annan lösning eller sätt fixa G:\ utan att behöva formatera om?

 

Kör något märkesrelaterat hårddisktest härifrån:

http://www.ultimatebootcd.com

 

Bränn ned ISO:n på en CD-skiva, som du sedan startar datorn på. I samma stil som du installerar XP.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

 

-Men det var då inte till nån hjälp.

 

Ena länken till Maxtor var "död" och den andra funkai nte med NTFS?!

Problemet kvarstår altså. Jag lät chkdsk köra från 21.00 igår till 08.00 i morse hadde fastnat på 64% Lät den sen köra till 13.00 och då stod den fortfarande på 64%

Provade att formatera också men det vill den inte va med om?!

 

Nån annan som har bara och prktiska råd?

 

Tacksam för alla svar/ Trötter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ja, det är Maxtor 120 GB, alla 3, tyvärr! Nu har jag varit inne och läst på och det var ju lite tråkigt att läsa att just maxtor diskar är kända för att krångla.

 

Jag har också varit inne och kollat de länkarna du rekomenderade. Men tyvärr, min engelska är så kass, så kass...

men jag hittade 2 grejer som jag tror kan vara nåt, (PowerMax 4.21 - PwrMaxEn.iso - 1.78MB) och (Maxblast 4 Bootable CD. iso image file - mxblst4cd.zip - 63.5 MB). Men sen, vilket skall jag välja, vad är vad? Är man amatör så är man...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Nu har jag varit inne och läst på och det var ju lite tråkigt att läsa att just maxtor diskar är kända för att krångla.

 

Sist var det IBM-diskar som hade ett ökänt rykte, och nu är det Maxtor. Jag har haft min Maxtor i snart tre år utan problem. Måste vara måndagsexemplar.

 

Prova något hårddiskrelaterat testprogram från ultimatebootcd:n.

Finns ju för Maxtor också. Så slipper du leta själv.

 

Står där inte förklarat vad det är för några program?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset!

Jag har 3 Maxtor 120 Gb diskar i burken och jag har en extern Maxtor på 300 Gb. Men det är bara en av diskarna som krånglar så visst är det nog bara ett måndgsex.

Jag har nu också varit in och kollat mig för på ultimatebootcd:n. som du rekomenderade. Men som jag tidigare skrev så är min engelska kass. Liknande verktyg (eller bruks) finns väl möjligtvis inte på svenska?

 

/ Trötter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=706473

 

(När jag försöker komma in på hårddisken svarar den att hårddisken inte är formaterad, informationen räddades sist detta hände hos dataservicen. Närliggande datorservice har gått i konkurs så episod 2 har ej fixats än)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack,

 

Tack så mycket för all hjälp och alla tips...

Men denna hjälp hjälper mig just ingenting.

Era kunskaper ligger helt på en annan nivå än vanliga datoranvändares. Forumet verkar ha blivit ett reservat för endast experter som tydligen förväntar sig att alla skall kunna minst lika mycket som de själva.

"Knoppix", vad är det..., smeknamn på en köttätande hamster eller?!

Nej det blir till att antingen hiva den krånglande disken eller att lämna in den.

 

Tack ändå för hjälp och tips/ Trötter

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
goat63 skrev:

Era kunskaper ligger helt på en annan nivå än vanliga datoranvändares. Forumet verkar ha blivit ett reservat för endast experter som tydligen förväntar sig att alla skall kunna minst lika mycket som de själva.

 

Jag är inte någon expert, men tack ändå. Ställ följdfrågor om du inte förstår.

 

goat63 skrev:

Jag har nu också varit in och kollat mig för på ultimatebootcd:n. som du rekomenderade. Men som jag tidigare skrev så är min engelska kass. Liknande verktyg (eller bruks) finns väl möjligtvis inte på svenska?

 

Tyvärr har inte jag hittat någon motsvarighet på svenska.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen ändå Stefan.

Jag får väl skaffa mig en it-lexicon på engelska.

 

Men kan du kanske hjälpa mig med detta då:

När jag går in i datorhantering/ diskhantering och kollar diskarna där, så står det under:

C:\ felfri (System)

D:\ felfri

E:\ felfri

G:\ felfri (Aktiv)

Vad menas med att G:\ är (Aktiv)? Kan jag gjort något galet fel när jag installera den disken, det är ju också den disken som krånglar för mig?!

 

/Trötter

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Vad menas med att G:\ är (Aktiv)? Kan jag gjort något galet fel när jag installera den disken, det är ju också den disken som krånglar för mig?!

 

En aktiv partition är normalt den partitionen som ditt system ligger på, och det är därifrån datorn bootar (startar).

 

Att partitionen är aktiv betyder inte att den automatiskt är en startbar del av disken. Det betyder endast att BIOS tar över kontrollen under booten till just den partitionen.

 

För att göra disken (partitionen) bootbar krävs att den är formaterad och att systemets bootfiler finns där.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, med tanke på vad du skriver så kan det möjligtvis vara här felet på min disk ligger?

 

Jag menar:

C:\ som är min system disk är också partitionerad D:\.

(På D:\ har jag bara viss backup).

D:\ är lagringsdisk.

E:\ är lagringsdisk.

 

Med dessa faktum så borde det väl rimligtvis inte stå G:\ felfri (Aktiv), vid just G:\? Om det nu är så som du skrev?

Men det gör det ju då jag går in och kollar i datorhantering/ diskhantering och kollar diskarna där, se nedan.

----------------------------------

C:\ felfri (System)

D:\ felfri

E:\ felfri

G:\ felfri (Aktiv)

-----------------------------------

 

Kan jag ändra detta, är det svårt och är det möjligt för en glad amatör?

Förmodligen klantade jag väl till det då jag installerade den disken?!

 

/Trötter

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Med dessa faktum så borde det väl rimligtvis inte stå G:\ felfri (Aktiv), vid just G:\? Om det nu är så som du skrev?

 

Nä, hos mig står det inte så. På C: står bara System vid C: och de andra patitionerna står ingenting om att någon är aktiv.

 

Hur delade du upp din disk?

Är det med FDISK är det lätt att misslyckas och göra fel. Du har kanske då gjort G: aktiv utan att veta om det?

 

Om du istället partitionerar när du kör XP-cd:n under installationen av systemet så lär det här inte inträffa. MiniOS:et under partitionering/formatering och installation sköter sådant med automatik. Du talar bara om hur stora partitioner du vill ha och var systemet ska ligga. Döper eventuellt partitionerna till något.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det altså fel när det står som det står på min dators diskar:

C:\ felfri (System)

D:\ felfri

E:\ felfri

G:\ felfri (Aktiv)?

 

Hur jag gjorde då jag delade upp min disk, bra fråga?! Jag tror att jag gjorde det i datorhantering/ diskhantering? Jag gjorde som mannen sa där jag köpte diskarna. Och då är det alltså troligt att jag gjorde nått galet då jag installerade G:\?

Men frågan är då nu, hur gör jag för att ändra detta så att det blir rätt?

 

Så att det i stället kommer att stå:

C:\ felfri (System)

D:\ felfri

E:\ felfri

G:\ felfri

 

i stället för som det nu står:

C:\ felfri (System)

D:\ felfri

E:\ felfri

G:\ felfri (Aktiv)

 

Vet du som verkar vara proffs på detta med bl.a. diskar, hur jag fixar detta enkelt?

Jag vore mycket tacksam om du eller någon annan kan hjälpa mig med detta. Det kan ju vara detta som gör att denna disk, G:\, alltid krånglar för mig?! Allt från att den "försvinner" till att det kommer upp medelande om att disken är oformaterad o.s.v...

 

/ Mycket Trötter

 

[inlägget ändrat 2005-05-15 19:18:16 av goat63]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

goat63 skrev:

 

Det kan ju vara detta som gör att denna disk, G:\, alltid krånglar för mig?!

Har du något på G: som du inte kan bli av med? Om inte testa med att formatera om den. Du gör det med XP:s diskhanterare. Högerklicka på Den här datorn -> Hantera -> Diskhantering. Högerklicka på G: och välj formatera. Har du tidigare högerklickat på G: i diskhantering och valt Markera partitionen som aktiv?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Vet du som verkar vara proffs på detta med bl.a. diskar, hur jag fixar detta enkelt?

 

Om du har eller kan låna av kompis/bekant Partition Magic, så borde du enkelt kunna fixa till det där. Nu har inte jag provat Partition Magic, så jag har inte någon erfarenhet av programmet eller liknande.

 

I så fall behöver du inte köra om allt på nytt.

 

Har du inte ovanstående möjlighet, så skulle jag göra om allt med XP:s CD. Om det nu störde mig mycket och det strulade för mig.

 

Annars kan du prova det Maratonmannen föreslår också.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Disken är rensad och tom.

Jag har redan provat att snabbformatera den det funkade efter 3-4 försök. Jag har också provat att formatera så som du rekomenderade, men då hänger sig allt vid 2%?!

 

Om jag tidigare har högerklickat på G: i diskhantering eller inte vet jag inte. Men troligtvis så har jag väl det men HUR får jag bort att den är AKTIV? Jag vill få den som den blir som den andra disken som heller inte är systemdisk.

 

/Trötter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

goat63 skrev:

 

Om jag tidigare har högerklickat på G: i diskhantering eller inte vet jag inte. Men troligtvis så har jag väl det men HUR får jag bort att den är AKTIV?

Då du i diskhantering högerklickar på G: så har du också valet "Ta bort partition". Du måste göra det för att få bort att partitionen är aktiv. Om du väljer att bara formatera om den så är den fortfarande aktiv.

Efter att du tagit bort partitionen välj att skapa ny partion och sedan formatera.

Bifogar bild på menyn vid högerklick, med bl.a. valet "Markera partitionen som aktiv".

 

[bild bifogad 2005-05-15 19:58:20 av Maratonmannen]

 

 

[inlägget ändrat 2005-05-15 20:19:42 av Maratonmannen]

711493_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag gjort som Maratonmannen rekommenderade. Jag fick disken att visa sig som: G: felfri, allt väl där.

 

Men så det där med formatering där börjar det krångla. Först så snabbformatera jag G: och det gick bra. Men sen när jag vill formatera disken vanligt så låser den sig på 2% igen?!

Vad är detta? Hur lång tid kan det ta att formatera en disk egentligen? På en timme skall väl mer hända än 2%?

 

Skall nu prova att köra chkdsk o se om det funkar.

 

/ Trötter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men jag hittade 2 grejer som jag tror kan vara nåt, (PowerMax 4.21 - PwrMaxEn.iso - 1.78MB) och (Maxblast 4 Bootable CD. iso image file - mxblst4cd.zip - 63.5 MB). Men sen, vilket skall jag välja, vad är vad?

Eftersom PowerMax står i en lista där det överst står Diagnostic (kan väl bli ställa diagnos på svenska) så tippar jag på den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Vet du hur detta program fungerar? Det står ju att det är ett diagosprogram men fixar det till fel om det hittar fel också?

Det verkar vara ett extremt kantigt program. Om jag förstår rätt så rekomenderar de att man skall koppla ur de diskar som det inte är fel på för annars så raderas allt? Kan man inte välja vilken disk man vill kolla upp? Jag kanske har missuppfattat allt för min engelska är inte så bra?!

 

Jag har kört en checkdisk på G: och den tog ju "bara" 32 timmar, så det är ju lungt med den saken... Sen så har jag försökt med att formatera disken. Både med Windows egna verktyg och med Partition Magic 8.0, men eländet bara låser sig på 51%?! Detta vid upprepade tillfällen efter ca 6-7 timmar.

 

 

/ Trötter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har inte kört det programmet.

Men om det diagnosticerar att din hårddisk är så dålig att den bör bytas ut, så är det väl bra att få reda på det.

 

Angående att koppla ur andra diskar så är det väl en säkerhetsåtgärd så man inte råkar begära en formatering av fel disk. (Formatering ingår väl också i programmet, tror jag.)

Ja, nu läste jag på deras webbsida:

http://www.maxtor.com/portal/site/maxtor/menuitem.3c67e325e0a6b1f6294198b091346068/?channelpath=/en_us/Support/Software%20Downloads/ATA%20Hard%20Drives&downloadID=22

WARNING: ALL DATA WILL BE LOST WHEN PERFORMING THE LOW LEVEL FORMAT QUICK OR FULL OPTIONS.

 

Maxtor recommends that users backup all critical data and removing other hard drives before performing this test.

Så om du vill använda programmet för att göra en väldigt noggrann formatering (låg nivå = low level) så ska du säkerhetskopiera det du har på disken och ta bort andra diskar.

Men det gäller just då, inte om du bara kör diagnosprogrammen.

 

En snabböversättning av lite text högre upp på sidan:

Programmet utför diagnostiska läs- och skrivtest för att felsöka möjliga hårddiskproblem, t ex möjliga fel i diskens yta (dvs hitta dåliga områden på disken).

Det rekommenderas att köra PowerMax innan du vill reklamera disken eller få den utbytt på garantin.

 

En checkdisk som tar så lång tid verkar inte normal. Jag har för mig att en noggrann checkdisk av mina 30 GB tar en halvtimme.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...