Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ansvar för förlust av data


Babymech

Rekommendera Poster

Har lite knepiga frågor som jag undrar över och hoppas att någon har bra svar på (eller informativa länkar om) - google har tyvärr inte gett mig någon bra överblick över vad det gällande läget är.

 

Om jag köper mjukvara som leder till att data på min hård-disk skadas eller försvinner, vad finns det för möjligheter för mig att kräva ansvar av försäljaren/tillverkaren (samma juridiska person)? Jag har kommit så långt i mina efterforskningar att jag förstått att i vanliga fall täcks sånt av licensavtal, men i det här fallet finns inget avtal alls, vare sig licens eller annan form av överlåtelse eller nyttjanderätt (dock har allt skett i samförstånd - avtalet uttrycktes bara aldrig). Jag har också förstått att produktansvarslagen inte gäller då det inte rör sig om varor avsedda för enskilt bruk (programmet användes i arbetsverksamhet), men sen börjar det bli oklart för mig, så mina frågor är således:

 

1. Hur tolkar man in avtalsvillkor i ett sånt förhållande - jämför man vanligtvis med en köpsituation eller med någon slags 'industristandard' för EULA's? Kan Köplagen tillämpas?

 

2. Skada på data - hur regleras det? Som jag tolkar skadeståndslagen gäller skadestånd endast för skador på person eller egendom - räknas ren data som egendom, även om ingen fysisk skada har skett (datan har bara suddats ut, samt i vissa fall korrumperats)? Om den inte gör det, bör den ses som ren förmögenhetsskada, och om den gör det - hur ställer jag någon till ansvar om inget brottsligt inträffat?

 

Som ni kanske märker är det lite rörigt för mig, men det är svårt att hitta en överblick över vad som gäller i dagsläget. Om jag förstått saken rätt skulle det hela vara mycket enkelt om det funnits ett avtal mellan mitt företag och mjukvarutillverkaren, men eftersom det inte gör det skulle jag uppskatta all hjälp - hela svar, partiella svar, hints om vilka andra websidor man kan hitta svar på - allt uppskattas!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Staffan Malmgren

Mycket intressant frågeställning, som jag också funderat över. Som du själv påpekar är konsumentskyddslagstiftningen inte tillämplig, vilket ställer dig i en betydligt sämre sits än annars.

 

I princip kan köplagen tillämpas. Din skada är dock en indirekt skada, vilken enligt 26 § och 67 § andra stycket inte ersätts såvida säljaren inte varit försumlig. Det kan man iofs försöka hävda att säljaren varit här -- även om buggfri programvara är en praktisk omöjlighet, kan man tycka att det är vårdslöst att sälja programvara som kan radera/korrumpera annan data.

 

Om man istället inriktar sig på skadeståndslagen är mycket riktigt frågan om förlorad data är en sakskada eller en ren förmögenhetsskada. Jag tycker personligen att man borde kunna hävda att det är en sakskada -- om din faxmaskin tuggade sönder ditt handskrivna originalmanus skulle detta vara en sakskada, och det här är en situation som man skulle kunna tolka analogt (att du sen borde haft en backup är en annan sak :-). Om man framgångsrikt lyckas hävda att det är fråga om en sakskada kan du i så fall kräva skadestånd enligt SkL 2:1, "Den som [...] av vårdslöshet vållar [...] sakskada skall ersätta skadan".

 

Min magkänsla säger mig dock att ingen av de här vägarna kommer leda till ett framgångsrikt ersättningskrav. Den största anledningen är att vi inte har någon bra sedvänja för vad "vårdslöst" innebär i datorprogramssammanhang. I exempelvis byggbranschen finns det en mer eller mindre etablerad branschkutym som ger en riktlinje för vilket beteende som är vårdslöst, vilket väger mycket tungt när en domstol ska avgöra frågan. Sådana etablerade riktlinjer saknas än så länge i datorbranshen. Jag skrev ett blogginlägg om just den här frågeställningen för ett tag sedan: http://blog.tomtebo.org/programming/culpatic_programming.html

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Bara en fundering. Räknas inte dataprogram, åtminstone s k skräddarsydda program som en tjänst?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...