Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Automatiskt stå i sista posten

Nina75

Recommended Posts

Hej - igen :)

Har gjort ett formulär i Access som ska göra det möjligt att lägga till filmer, problemet jag har är att varje gång jag jag öppnar formuläret så visas första posten i tabellen Videosamling. För att då lägga till filmtitel så måste jag först klicka på min lägg till-knapp, skriva in filmen och sedan trycka på knappen igen. Lite omständigt och jag vet inte hur jag ska göra för att på en gång då jag öppnar formuläret ska stå på en ny post så att det bara är att mata in filmtitel etc...

Som det är nu så skriver jag ju över första posten - och det vill jag ju inte.

Tacksam för hjälp.

Det beror på hur formuläret är utformat men om du gjort det på enklaste viset har du nere till vänster postväljaren (se bild) längst till höger har du en knapp med en pil och en stjärna. Klickar du på den infogar du en ny post.

[bild bifogad 2005-05-12 22:09:47 av Erki]

710641_thumb.jpg

Tack för ditt svar, men riktigt så enkelt ska vi inte ha det ;)

Jag har tagit bort dessa för jag vill styra allt med knappar och just denna knapp är Lägg till film. Se bif bild...

Det jag skulle vilja ha då man öppnar formuläret är tomma fält redo för inmatning... Går det? Jag vill att man hamnar i sista posten redo för inmatning.

Trevlig kväll:)

[bild bifogad 2005-05-12 23:28:41 av Nina75]

710662_thumb.jpg

Hej,

nu kanske jag har missförstått frågan, men jag chansar.

Öppnar "Lägg till film-knappen" ett nytt formulär, eller vill du att den skall skapa en ny post i det befintliga formuläret?

lösningar

a) Öppnar nytt formuär

- I formuläret som öppnas skpar du ett macro för händelsen "Öppna". I macrot anger du att formuläret skall gå till "Ny post".

B) Skapa en ny post i befintligt formulär

- I knappens egenskaper för "onclick" (har engelsk version av Access ..97) skapar du ett macro som ser likadant ut som det ovan (Går till ny post i formuläret).

Öppnar "Lägg till film-knappen" ett nytt formulär, eller vill du att den skall skapa en ny post i det befintliga formuläret?

Nja inte riktigt, jag vill hamna i en ny post då formuläret öppnas! Just nu öppnar jag den genom Access och inte via ett annat formulär. Men i slutändan (hur jag än gör) så vill jag hamna i en ny post på en gång...

Knappen lägger redan till en ny post så det är inget problem men som det är nu så måste jag klicka på knappen - skriva in filmen - klicka på knappen igen annars skriver den över den första posten som finns i tabellen (den som ligger bakom nu blev det rörigt...)

Måste jag ha en OnLoad.Form (eller nåt sånt) kanske??

______________5 minuter senare...____________________________

Ok nu har jag klarat det... :thumbsup: för mig ;)

Nu hamnar jag i en ny post då formuläret öppnas!

Tack för era svar, utan dem hade jag inte klurat ut det iaf!

[inlägget ändrat 2005-05-13 17:00:22 av Nina75]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...