Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Kopieringsskydd?

Kungnesta

Recommended Posts

Hej

Jag brukar hyra DVD-filmer som jag spelar upp i en portabel DVD-spelare och samtidigt spelar in på min DVD-recorder (ej hårddisk) för enskilt bruk förstås.

Med min gamla DVD-recorder var det aldrig några problem men sedan jag för en månad sedan köpt en ny fungerar inte detta längre. När jag trycker på REC-knappen får jag meddelandet "paused by copyprotection".

Jag undrar följande:

1) Varför fungerade det med min gamla DVD-recorder och inte med min nya? Är det själva DVD-recordern det hänger på eller har skyddet på hyrfilmerna utvecklats den senaste tiden? Eller är det så att inte alla hyr-DVD är utrustade med kopieringsskydd och att jag tidigare av en slump råkade hyra DVD-filmer som inte var kopieringsskyddade (låter inte så troligt?). Att det var därför det fungerade.

2) Går det att sätta skyddet ur spel på ngt sätt? Jag vill alltså bara spela in på vanligt sätt och inte bränna till hårddisk eller nåt.

Tack på förhand!

Mr K

:)

Jag upptäckte samma sak när jag skulle föra över gamla VHS långfilmer till DVD för att kunna se dem även i framtiden. Har en stor VHS samling filmer som jag inte kunnat titta på de senaste åren eftersom VHS bandspelaren gått sönder sedan länge. Men när jag skaffade DVD-inspelare så tänkte jag föra över dem till DVD och sedan skicka VHS kassetterna på vinden igen... med en lånad VHS skulle det gå bra. Och visst gick det bra att kopiera över sådan som var inspelat själv med kamera, typ bröllop och andra privata högtider samt inspelat matrial från TV. Men när det gällde flera långfilmer så var det stopp. Ett kopieringsskydd på VHS kassetten lästes av och DVD-inspelaren vägrade föra över informationen.

Enstaka värdefulla filmer som knappt går att få tag på länge förde jag över genom datorn, då var det inget problem. Men resten får jag vänta med tills det kommer en smidigare lösning.

Vad hände med DVD-inspelaren? Jo den lämnade jag tillbaka eftersom den inte klarade av det den var till för, att spela in. Det lilla som gick var för krångligt för att det ska vara värt pengarna.

Så slutsatsen är att antingen använder du den gamla eller så får du helt enkelt gå via datorn eller hyra om dem när du vill se dem igen. men visst är det synd, speciellt för köpeDVD som är för småbarn, de har bara sönder skivorna så att ge sin dyra DVD samling till småbarnen så de kan se på filmer när de vill är uteslutet trots att de klarar av apparaten utan problem.

Även om du skriver att du spelar in för enskilt bruk så är det ett brott mot hyresavtalet. Enligt Eforums regler så får här inte diskuteras sådant:

8. Det är inte heller tillåtet att distribuera upphovsrättsskyddat material som du ej äger rätten till, samt efterlysa sådant material. Det innefattar även utrustning för att bryta mot lagar eller villkor. Massutskick (så kallad spamming) är inte heller tillåten från eller till något av våra forum eller e-posttjänster.
//eforum.idg.se/Eforumintro.asp#Del8

Därför så kommer du inte att få något svar på hur du gör för att kopiera hyrfilmer.

Cecilia - Moderator för DVD

Senare: Som nu också har stängt tråden.

Förtydligande: Stängning för att förhindra nya inlägg om hur man kringgår hyresavtal för hyrfilmer.

[inlägget ändrat 2005-05-12 11:45:19 av Cecilia]

[inlägget ändrat 2005-05-17 09:38:17 av Cecilia]

Man får passa sig för att köpa nya prylar nuförtiden då fler och fler börjar utrustas med DRM och annat skit.

Bättre att köpa begagnat och köra vidare med gamla grejer då dessa inte har en massa inbakade kopieringsskydd.

------------------------------

humdedum, det går ju fortfarande att redigera i stängda trådar, varför den nu blev stängd, tror jag bara har hänt ett par gånger tidigare på eforum.

[inlägget ändrat 2005-05-14 11:32:37 av SYS64738]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Create New...