Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Restvärde Hempc


Tobbe4

Rekommendera Poster

Är rätt så irriterad på vårt Hempc avtal för västra götalands regionen. Tog ett stort paket i juni 2002 med en Compaq 2,2 GHz dator, 22 " CRT, skrivare program mm. Har nu haft ett löneavdrag på 952;. mån i nästan 36 mån. Får nu meddelande om restvärdet för utlösen. Runt 5 500:-!!!

 

Bla påstår man att en Lexmark z55 skulle vara värd 3 250:-

 

Är detta verkligen rimligt?

 

Kommer alltså ha betalat runt 28 000:- för denna dator innan avtalet är slut.

 

Eller om man tittar på det löneavdrag som jag haft:

952x36=34272

+ Utlösen 5 500:-

 

Summa 39772:-

 

Billigt?

 

Förmånligt?

 

Usch och fy för detta avtal

 

:thumbsdown:

 

/Tobbe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför lösa ut den?

Tala om att du inte är intresserad lösa ut den och att dom kan hämta den hos dig.

 

(Du har inte tid att själv flytta den. Dessutom har du inte tid och råd att försäkra transporten.)

 

OK du har haft ett löneavdrag på 34272kr men förhoppningsvis har din skatt minskat så den verkliga kostnaden är lägre.

 

Det finns goda skäl till att många bygger sina datorer själv eller köper begagnat.

 

http://www.komplett.se/k/cc.asp?bn=10306

http://www.datafynd.se/

 

Ska du betala 5500:- via löneavdrag? Efter skatt blir kostnaden lägre, hur mycket beror på din marginalskatt.

 

 

[inlägget ändrat 2005-05-08 17:30:39 av erik6]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Löneavdaget när du löser ut den sker efter skatt, dvs med skattade pengar!

Det är bara månadsavgiften/hran som dras före skatt (sk bruttolöneavdrag).

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Tala om att du inte är intresserad lösa ut den och att dom kan hämta den hos dig.

 

Då ska orginalkartongerna vara kvar. Annars går det inte att lämna tillbaka den. Jag har själv sådana HemPC-erbjudande på jobbet, och då krävs det att orginalkartongerna är kvar för att kunna lämna tillbaka datorn.

 

Hur många sparar kartonger i tre år?

Inte jag. :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då ska orginalkartongerna vara kvar. Annars går det inte att lämna tillbaka den. Jag har själv sådana HemPC-erbjudande på jobbet, och då krävs det att orginalkartongerna är kvar för att kunna lämna tillbaka datorn.

 

Det beror på hur avtalet ser ut.

Ingen kan tvinga dig lösa ut grejerna. Hem-pc-avtalen säger att du lånar/hyr en utrustning i 36 månader.

 

Enligt skattemndigheten kan sedan företaget erbjuda dig att köpa loss grejerna efter avtalets utgång. Priset som då ska sättas för att undvika förmånsbeskattning är utrustningens "marknadsvärde".

 

Marknadsvärde är ju ett väldigt luddigt begrepp:

 

Alt 1 - Det pris du får betala om du går ut till en handlare och vill köpa en ny utrustning med motsvarande spec.

 

Alt 2 - Det pris du får betala om du går ut till en handlare och vill köpa en begagnad utrustning med motsvarande spec.

 

Alt 3 - Det styckpris du får om du går till en handlare/broker och vill sälja 2.000 datorutrustningar som är tre år gamla.

 

Alla tre varianterna är någon sorts marknadspris sedan är det upp till din arbetsgivare att välja vilken variant som verkar bäst.

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lizardKng

När vi skulle lämna tillbaka burkarna fanns det krav på att allt som levererades skulle antingen lämnas tillbaka eller ersättas. Exakt hur det var med kartongerna kommer jag inte ihåg, men det kan ju finnas många andra småprylar (sladdar, böcker, CD-skivor, ...) som kostar en del att ersätta som man inte har dem kvar.

 

Men som redan sagts, det beror väl på vad som står i avtalet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första så räknar du fel

 

952 är ju bruttoavdraget. Du får ju räkna vad nettoavdraget blir. Det beror iofs på din skatt, och det är mer "förmånligt" om du har högre lön. Men låt oss säga att du betalar 500 netto om du inte har marginalskatt

 

500 * 36 = 18 000.

 

Ditt utlösenpris tycker jag var i saftigaste laget. Jag ska precis lösa ut en P4 1,7, 17" TFT för 1.800 kr (vilket jag tycker är högt).

5.550 skulle jag inte betala. Räknar du bort Lexmarken så har du nog ett rimligare pris. Lexmarken kostade väl ca 2000 som ny. De måste ha gjort fel. 325 kr tycker jag verkar vara ett markandspris på en begangnad bläckstråleskrivare Kolla på den här testen av skrivaren fråm 2002. http://www.smartson.se/Default.ASP?TestId=1404&WCI=wiTest

 

2.250 + 325 = 2.575 kr skulle jag nog tro mer på. ta kontakt med hempcleverantören och fråga om deinte har gjort en dundertabbe?

 

--

[Esc]

Edit: stavfel

[inlägget ändrat 2005-05-09 10:44:13 av [Esc]]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citerar min hem-pc leverantörs (Atea) policy för återlämning av datorer:

När det är dags för hämtning är det viktigt att du så långt som möjligt förbereder hämtningen genom att koppla ur paketet, samla ihop CD-skivor och manualer som kom med och lägger dessa i en påse ihop med kablar, mus, tangentbord och liknande.

 

Ingen vettig person sparar kartonger i 3 år. Har du kvar ditt avtal så kan du ju lusläsa vad det står om återlämning och kartonger. Dessutom så tror jag de har räknat fel som jag skrev i ett annat inlägg i tråden.

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Då ska originalkartongerna vara kvar."

Stod det verkligen så i ditt Hem-PC-avtal Stefan?

 

Dvs när du beslöt dig för hem-PC

Stod det att du var tvungen lösa in PCn efter avtalstidens slut?

 

Vad hette arbetsgivaren?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat sätt att få fram ett marknadsvärde borde vara att ringa sitt försäkringsbolag och fråga hur mycket man får för datorn om den blir stulen, det är nog dessutom enda gången man blir nöjd med det svaret :)

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att originalkartongerna ska vara med vid eventuell retur stämmer nog, så har det stått i avtalet båda gångerna vi haft personalerbjudanden på min arbetsplats. Vad gäller det orimliga restvärdet så har jag en kompis som råkade ut för det för ett drygt år sen. Dom ville ha mer än dubbelt så mycket i inlösen som datorn var värd. På den arbetsplatsen gick dom flesta ihop och sa att då lämnar vi tillbaka våra datorer. Det var det sista arbetsgivaren ville, så vips, sänktes restvärdet till en tredjedel. Det skulle nog bli en det krångel med att stå med flera hundra antika datorer som bara koster pengar att göra sig av med. Plötsligt blev det värt att behålla datorerna.

 

[inlägget ändrat 2005-05-12 07:12:58 av PeterLan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej !

 

Enligt de Almänna villkoren för avtalet så är låneperioden från leveransdag till och med 2007-06-30.

http://www6.goteborg.se/lanedator/startsida.htm#

 

Gäller inte detta längre, så var det förra avtalet oxå.

Ville man köpa ut datorn efter 3 år så kunde man det, detta

var tvunget för de som ville ha ett nytt datorpaket.

Ville man ej köpa loss den så kunde man låta kontraktet löpa ut efter

2 år. Under dessa 2 betalar man ingenting.

 

Min fråga är om detta gäller även detta avtalet.

Att man kan låta hyresavtalet fortsätta 2 år till.

 

//Simba

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...