Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

inget ljud på min dvd-film


sojakorv

Rekommendera Poster

Jag har precis köpt en dvd-film men när jag försöker se den i min datorn kommer det inget ljud. Jag har kollat på dvd-film i datorn förr, och filmens ljud hörs när jag provar filmen i en kompis dator. Kan det vara nån inställning som är fel i min dator eller vad kan det bero på? Jag har försökt kolla så att alla ljudinställningar är rätt, men jag hittar inget. Och jag vill så gärna både se och höra filmen!

Hjälp mig snart!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!!

 

Vilket program spelar du upp filmen med?? Har du provat att spela upp filmen med något annat program? Om du inte har testat något annat program så testa VLC media player. Finns här: http://www.videolan.org/

 

Är både bra och gratis.

 

Mvh Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat det programmet. Men det måste ju vara nån felinställning på min dator, eftersom det funkar på en annan dator. Jag kan ju SE filmen i både Media player och Real Player men inte höra ngt ljud.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för sorts ljudkort? Har du installerat någon typ av ljudprog typ NVIDIA NvMixer eller liknande.

Om du kollar i Kontrollpanelen under "Ljud och ljudenheter" och klickar på avancerat under rubriken "Enhetsvolym". Dra alla volymkontroller på max och tag bort eventuella bockar i rutorna "Ljud av".

 

Mvh Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jorå allt sånt är rätt, jag har följt felhanterarens råd, men allt där var rätt. Jag kan spela upp en vanlig ljud-cd, men inga filmer. Men när datorn var ny ( i vintras) fuknade det med filmer.

Ljudkort... vet inte... Men felet ligger väl inte där eftersom ljudet i övrigt funkar utmärkt? Jag tror inte jag har installerat nån ljudprog som du skrev, inte medvetet isåfall...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klicka på Start-> Alla program-> Tillbehör-> Systemverktyg-> Systeminformation-> Verktyg-> Diagnostikverktyg för directX-> Fliken Ljud. Kolla här att DirectSound funkar.

 

Mvh Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det funkade som det skulle, men den sa att den inte stödde maskinvarubuffring, bara programvarubuffring. Jag hittade ett program som jag har PowerDVD (från cyberlink) som borde kunna spela upp, men programmet funkar inte som det ska...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade det här svaret på en liknande fråga tidigare i forumet:

 

"Har du någon annan DVD-spelare installerad på datorn? Dvs POwerDVD eller dylikt? Med dessa program följer oftast avkodare och konfigurationer för att spela upp DVD filmer som sedan WMP kan dra nytta av.

Lite mystiskt är det att det enbart är ljudet som strular då ljudet ju är vanligt MP3-kodat ljud. Det som brukar vara problemet är ju det att sjäölva MPEG-codecen för DVD är patenterad och inte kan spridas fritt och att man därmed ibland saknar denna avkodare.

 

Så mitt tips är att installera (om) en spelare med uttalat DVD stöd. Det borde lösa det hela. "

 

Jag har ju programmet Powerproducer, PowerDVD, men det funkar inte. Finns det nåt gratisprogram, med rätt avkodare och konfigurationer som man kan hitta? Jag har ju PowerDVD på recoveryskivorna men vill ju inte köra recovery på hela datorn...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du sa att maskinvarubuffring ej stöddes. Kontrollpanelen under "Ljud och ljudenheter" klicka på avancerat under rubriken "Högtalarinställningar" fliken prestanda. Ställ reglagen på "Fullständig och Bäst".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har skaffat ett fungerande DVDprogram nu, så nu funkar det. Det var det som krävdes o det förstod jag genom det andra inlägget jag läste på forumet. Men tack för din tid o hjälp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag laddade ner programmet PowerDVD från Cyberlink. Jag hade en version av det programmet men det funkade inte och det krävs tydligen vissa inställningar på såna program för att kunna spela upp DVD, nu funkar det i alla andra program också, Real player, Media player...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Jag var inne på att du hade Codec/programproblem i mitt första svar, men eftersom du sa att du hade provat andra program så släppte jag den iden.

 

Kul att det löste sig.

 

Mvh Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Jag fick samma problem efter att jag formaterat om min dator (som sojakorv). jag fick ljud på dvd-filmerna efter att laddat ner powerdvd, men ska man vara tvungen att köpa ett program (typ powerdvd) för att få filmerna att fungera. Varför fungerar inte det att spela med microsoft mediaplayer. finns det något man kan göra utan att lägga pengarna på att köpa programmet. den jag tankade hem är ju en trail på 30 dagar!! /Fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det har att göra med att vissa saker kräver licenser för att man ska få använda dem. I t ex powerdvd ingår den licensen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja och nej, du behöver ett program som licensierar de codecs som behövs för att avkoda en DVD (orginal eller inte). Microsofts Mediaplayer kan använda de codecs du har men Microsoft själva skickar inte med några.

 

Ett billigt alternativ för dig skulle kunna vara att tanka hem t.ex VLC, den gör jobbet utsökt och kostar gratis.

http://www.videolan.org/vlc/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...